<strong>RANA-BÅTER:</strong> Sjøfartsdirektoratet advarer om mangler på ALLE Rana-modeller som er satt på markedet etter 2014. Dette omfatter Rana 300, 425, 430, 460, 480, 520, 530, 540, 610, 630 og 640 og varianter av disse. Den opprinnelige tilbakekallingen gjelder Rana 540 og Rana 430. De understreker at dette er båter produsert og satt på markedet av Rana Plast AS, nå Båtsalg AS, under nåværende eier. Det gjelder ikke Rana-båter produsert under tidligere eiere av selskapet. Foto: Farligeprodukter.no
RANA-BÅTER: Sjøfartsdirektoratet advarer om mangler på ALLE Rana-modeller som er satt på markedet etter 2014. Dette omfatter Rana 300, 425, 430, 460, 480, 520, 530, 540, 610, 630 og 640 og varianter av disse. Den opprinnelige tilbakekallingen gjelder Rana 540 og Rana 430. De understreker at dette er båter produsert og satt på markedet av Rana Plast AS, nå Båtsalg AS, under nåværende eier. Det gjelder ikke Rana-båter produsert under tidligere eiere av selskapet. Foto: Farligeprodukter.no Vis mer

Rana Plast AS/Båtsalg AS

- Mangler på ALLE Rana-båtene

Sjøfartsdirektoratet har tilbakekalt Rana 430 og 540. Nå advarer de Rana-eiere om mangler på ALLE modellene produsert etter 2014.

Publisert
Sist oppdatert

I februar 2019 fattet Sjøfartsdirektoratet vedtak om tilbakekalling av to Rana-modeller produsert av Rana Plast AS (produsenten skiftet i fjor høst navn til Båtsalg AS): Rana 430 og Rana 540.

Nå advarer Sjøfartsdirektoratet om mangler på alle Rana-modellene som er satt på markedet etter 2014.

«Manglende dokumentasjon for Ranabåter», skriver Sjøfartsdirektoratet på sine nettsider.

Advarselen gjelder altså nå modellene Rana 300, 425, 430, 460, 480, 520, 530, 540, 610, 630 og 640 og varianter av disse.

Du kan lese mer i innlegget på farligeprodukter.no.

Bakgrunnen for tilbakekallingen

Grunnen for den opprinnelige tilbakekallingen, som nå også er grunnen for den utvidete advarselen, er at produsenten ikke kan vise til at båtene er CE-merket.

Som Dinside har skrevet tidligere, betyr manglende CE-dokumentasjon at man heller ikke kan bevise at produktet er produsert etter CE-kravene, som altså handler om at de grunnleggende sikkerhetskravene er oppfylt.

- Det er vanskelig å si konkret hvilken risiko dette innebærer, nettopp fordi en dokumentasjon skal vise at båtene er produsert i henhold til de krav som gjelder – som igjen er satt ut fra et sikkerhetsaspekt, har Dag Inge Aarhus, kommunikasjonsdirektør i Sjøfartsdirektoratet, sagt til Dinside i forbindelse med tilbakekallingssaken.

I forbindelse med den nye og oppdaterte advarselen, skriver Sjøfartsdirektoratet på nettsidene sine at CE-dokumentasjonen og produsentens samsvarsvurdering brukes som bevis på at et produkt faktisk oppfyller de grunnleggende krav.

- Med andre ord vil ikke produsenten verken kunne sikre eller vise at båten oppfyller de grunnleggende sikkerhetskrav til oppdrift og stabilitet, styrke, beskyttelse mot fall over bord, brannsikring og så videre uten slik teknisk dokumentasjon, skriver Sjøfartsdirektoratet.

Kan ikke fatte vedtak om tilbakekalling når selskapet er konkurs

Rune Vikse, underdirektør i tilsynsavdelingen i Sjøfartsdirektoratet, understreker overfor Dinside at den nye advarselen ikke er en tilbakekalling, rett og slett fordi man ikke kan fatte vedtak om tilbakekalling der det ikke finnes et selskap som kan kalle produktet tilbake.

Og i dette tilfeller er Båtsalg konkurs, og dermed kan det heller ikke fattes et vedtak om tilbakekalling.

- Vi kan ikke fatte vedtak om tilbakekalling der produsenten er konkurs, sier Vikse.

- Den opprinnelige tilbakekallingen gjelder Rana 540 og 430. I ettertid har vi også gjort en revisjon hos Båtsalg AS. Den revisjonen viser at det er tilsvarende mangler på dokumentasjon for de øvrige modellene, som det som dannet bakgrunnen for tilbakekallingen av 540 og 430, sier Rune Vikse.

- Men det som er grunnlaget for tilbakekallingen av 540 og 430, er det samme grunnlaget som er bakgrunnen for at vi nå går ut med denne informasjonen til forbrukerne om de øvrige modellene, understreker han.

Rana-eiere: Pass på!

Dette skriver Sjøfartsdirektoratet i den nye advarselen om Rana-båtene, som ifølge Vikse i Sjøfartsdirektoratet er ment som en opplysning til Rana-eiere.

«Produsenten kan ikke dokumentere at båtene oppfyller grunnleggende krav knyttet til oppdrift, stabilitet, brannbeskyttelse etc.

Hvorfor er produktet farlig?

Båten oppfyller ikke krav til CE-merking. Produsenten kan ikke dokumentere at noen av modellene (Rana 300, 425, 430, 460, 480, 520, 530, 540, 610, 630 og 640 og varianter av disse) oppfyller grunnleggende krav til fritidsbåter. De grunnleggende kravene omfatter blant annet stabilitet og oppdrift, styrke, brannbeskyttelse, beskyttelse mot fall over bord etc.

Hva skal du gjøre?

Båter satt på markedet etter 2014 oppfyller ikke krav til CE-merking og skulle ikke vært satt på markedet. Båtsalg AS (tidl. Rana Plast AS) er konkurs. Ta kontakt med bobestyrer Peter Wright på tlf. 917 62 771 eller e-post [email protected] for å melde ev. krav ift. kjøpet. Frist for krav er satt til 6. mars 2020.

Produsent er Rana Plast AS, distributør er Båtsalg AS (tidl. Rana Plast AS).

Sjøfartsdirektoratet fattet 12.02.2019 vedtak om tilbaketrekking og tilbakekalling av Rana 430 og 540 basert på manglende dokumentasjon av produserte båter, herunder modifisering av modellene gjort over tid. Nærmere undersøkelser viser at samme mangler er gjeldende for samtlige modeller i Båtsalg ASs sortiment. Sjøfartsdirektoratet har ikke grunn for å anta at tilsvarende mangler gjelder båter produsert før 2014.»

Ettersom det er åpnet konkurs av selskapet Båtsalg AS, må du sende kravet ditt til bostyrer.

Det er Skatteetaten som har begjært konkursåpning for Båtsalg AS, på bakgrunn av ubetalte skatte- og avgiftskrav, som ifølge bostyrer beløper seg til 586.978 kroner.

Advokat Nils E. Tangedal ved advokatkontoret Judicium, med båt som spesialfelt fra nettstedet baatadvokaten.no, har tidligere uttalt til Dinside at det også er mulig for båteierne som har de tilbakekalte båtene uten CE-dokumentasjon, å rette krav mot daglig leder av selskapet Båtsalg AS, Jan-Egil Martin Pettersen.

Dette forklarer han med at daglig leder har ansvar for å påse at båtene har korrekt dokumentasjon.

Ikke lov å selge

Det er ikke lov å selge produkter som ikke er CE-merket.

Thomas Iversen, juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet, har tidligere uttalt til Dinside at det er et krav om CE-merking av denne produkttypen og at det vil være en mangel etter forbrukerkjøpsloven dersom dette ikke kan forevises.

- Fritidsbåter med skroglengde mellom 2,5 og 24 meter skal være CE-merket før disse kan settes på markedet eller tas i bruk for første gang i EØS-området.

- Båter som mangler CE-merket vil ha en mangel etter forbrukerkjøpsloven. Produktet vil være ulovlig å selge. Kundene vil ha krav på å få utlevert et produkt som tilfredsstiller kravene til merking. Hvis selger ikke leverer godkjent produkt, vil kunden fort ha krav på pengene tilbake, har Iversen uttalt til Dinside.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer