Legevakta med klart sparkesykkel-råd

Hver dag i juli skadde seks personer seg under bruk av elsparkesykkel, flesteparten på natta. Legevakta ber aktørene ta ansvar og sperre for nattbruk.

DAGBLADET TESTER: De er elsket og hatet. De er overalt i Oslos gater, men hvilket merke av elsparkesykkel er best? Video: Madeleine Liereng. Reporter: Christian Wehus, Dagbladet TV Vis mer
Publisert

Mer enn halvparten av dem som skader seg på elsparkesykkel i hovedstaden, gjør det mellom klokka 22 og 07, opplyser skadelegevakta til NTB. I juli var det tolv personer som ble alvorlig skadd i elsparkesykkel-ulykker i Oslo – ti av dem var påvirket av alkohol.

– De alkoholpåvirkede skader seg mer alvorlig enn de som er edru. Eksempler på alvorlige skader er brudd i armer og bein, bruddskader i ansiktet som krever operasjon, og blødninger inne i hodet, sier overlege Henrik Siverts på Oslo Skadelegevakt.

Totalt ble det behandlet 194 personer for skader knyttet til elsparkesykkel i Oslo i juli, en økning fra 155 i samme måned i fjor. Økningen fra juni i år er på 15.

Bymiljøetaten: Vi kan ikke gjøre noe

Halvparten av dem som skader seg er mellom 23 og 33 år, og antallet skader er høyest på solfylte, varme kvelder og netter.

– Oslo skadelegevakt vil anbefale å stenge for bruk av elsparkesykler på natten. Vi håper de ansvarlige handler raskt, sier Siverts.

Bymiljøetaten i Oslo kommune opplyser til NTB at de ikke har hjemmel til å regulere bruken av sparkesyklene, inkludert bruk nattetid.

Siverts påpeker at selv om det er færre som bruker sparkesyklene på natta, er det flere som skader seg enn på dagtid.

– Skadene vil for mange føre til betydelige helsemessige konsekvenser, og for noen livslange plager, sier Siverts.

Nesten alle på natta alkoholpåvirket

Alkoholbruken spiller en rolle både i hvor mange som skader seg, og hvordan de gjør det. Blant de skadde som hadde drukket alkohol, pådro 11 prosent seg alvorlige skader. Blant de edrue var tallet bare 3 prosent.

Nesten alle som skadd seg på nattetid i juli var påvirket av alkohol, ifølge Siverts.

El-sparkesyklene i Oslo blir flittig brukt både på dag- og nattetid, men er kontroversielle av flere grunner. I tillegg til skadene brukerne pådrar seg, har blant andre Blindeforbundet bedt om regulering etter at blinde er blitt påkjørt og sliter med å ta seg fram i gater fylt av parkerte sparkesykler.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer