Krever at elsparkesykler fjernes

Trondheim krever at elsparkesykler fjernes inntil avtale med kommunen er på plass.

MÅ FJERNES I TRONDHEIM: Trondheim kommune krever at elsparkesykler som er satt ut i byen, fjernes. De har bestemt at utleieselskap må ha en avtale med kommunen. Foto: Berit B. Njarga
MÅ FJERNES I TRONDHEIM: Trondheim kommune krever at elsparkesykler som er satt ut i byen, fjernes. De har bestemt at utleieselskap må ha en avtale med kommunen. Foto: Berit B. NjargaVis mer

Elsparkesyklene har inntatt mange norske byer i løpet av våren om sommeren, og de nye kjøretøyene har virkelig satt sitt preg på mange av de største byene hvor det er kommet et stort antall av dem.

I Oslo kom de første utleie-sparkesyklene på gata allerede tidlig i vår, og etter det er flere og flere selskaper kommet til. Nå er det oppe i seks selskaper som har satt elsparkesykler på gata i Oslo. 11 selskaper meldte sin interesse om å drive utleie til Oslo kommune i vinter.

I Trondheim er utleiesparkesykler ennå ganske ferskt, og det er kun ett selskap som nylig har satt ut elektriske sparkesykler i trønderhovedstaden.

Må fjernes inntil tillatelse er på plass

Men nå krever kommunen at elsparkesyklene fjernes, inntil kommunale reguleringer og tillatelser er på plass.

Det skriver DN.no, som henviser til Adresseavisen.

Kommunens formannskap har bestemt at utleie av elsparkesykler i Trondheim fra nå av skal reguleres. Det skal kun være lovlig å drive utleie av elsparkesykler i Trondheim dersom utleier har avtale med kommunen.

Det er elsparkesykkelutleieren Ryde som satte sparkesykler på gata i Trondheim tidligere i sommer. Nå må alle sparkesyklene fjernes i påvente av kommunal tillatelse.

Ingen krav i Oslo

Til sammenlikning har det hittil ikke vært et liknende krav i Oslo.

Som Dinside tidligere har omtalt, har ikke Bymiljøetaten i Oslo kommune krevd verken søknad eller godkjenning av selskaper som har ønsket å starte opp med utleie av elektriske sparkesykler i byen.

De har imidlertid hatt et sett med regler som de ønsker at utleierne skal følge. Reglene har blant annet omfattet hvor det er lov å sette fra seg sparkesyklene - og diverse krav til utleierne.

Utleiesparkesyklene har ført til mange utfordringer i bybildet mange steder, spesielt i Oslo, blant annet at syklene hensettes slik at de står i veien for andre trafikanter. Det er også rapportert om mange ulykker med elsparkesykler.