Påsken 2019

Klar for båtsesongen? Ikke gjør disse feilene

Ved starten av båtsesonger er det flere feller som kan legge en demper på gleden til sjøs.

IKKE ETTER PLANEN: Grunnstøting kan gi en brå stopp, bokstavelig talt, på båtsesongen. Foto: Gjensidige.
IKKE ETTER PLANEN: Grunnstøting kan gi en brå stopp, bokstavelig talt, på båtsesongen. Foto: Gjensidige.Vis mer

Sen påske, lite snø i lavlandet og sol fra skyfri himmel kan fort gjøre båt- og sjøliv mer fristende enn fjell og ski.

Det er likevel verdt å minne om at den fine, lange sommeren i fjor førte til 12.200 registrerte båtskader og erstatningsutbetalinger på 540 millioner kroner, ifølge tall fra Finans Norge. Bare Gjensidige fikk meldt mer enn ti båtskader hver eneste dag gjennom hele båtsesongen 2018.

Med andre ord betyr pent vær ofte flere båtskader. Da Dinside snakket med forsikringsselskapet If i september, fant de ut at da de la skadestatistikken sin fra sommeren oppå Yrs værgrafer, så de en klar sammenheng mellom antall soldager og skader.

Derfor har vi samlet noen gode råd fra forsikringsselskapet til deg som skal sjøsette båten til påske, slik at du forhåpentligvis ikke blir en del av skadestatistikken for båtsesongen 2019.

- Både båt, henger og bil havnet i vannet

Etter en lang vinter venter det gode liv på sjøen, men først skal båten sjøsettes, og da er det viktig å holde tungen rett i munnen.

Nær én av ti båtskader skjer nemlig i forbindelse med opplag, transport, sjøsetting og opptak, ifølge Gjensidige.

- Mange båter sjøsettes fra henger, og årlig får vi meldt flere skader der eier har vært uheldig. Er du ikke vant til å kjøre bil med henger, kan det være lurt å øve i forkant eller få hjelp av noen med erfaring. Jeg har hørt om enkelttilfeller der både båt, henger og bil har havnet i vannet, sier kommunikasjonssjef Arne Voll til Dinside.

Flere dropper vintersjekk

Også forsikringsselskapet If erfarer at mer enn hver tredje båtskade skjer om vinteren. Derfor oppfordrer de båteiere til å se jevnlig til båten sin i vinterhalvåret, noe som kan bidra til å redusere skadeomfanget og unngå negative overraskelser når de skal gjøre båten klar for bruk.

- I vinter gjennomførte vi en landsdekkende undersøkelse og den viste at over halvparten av nordmenn ikke selv ser til båten sin én eneste gang i løpet av vintermånedene, sier kommunikasjonsrådgiver Gunhild Gjølstad til Dinside.no.

Med andre ord, er det mange som vil oppdage skader på båten nå som har skjedd i løpet av vinteren, som frostskader, svikt i støttene, muggskader, tyveri med mer, ifølge henne.

DÅRLIG SESONGSTART: Mange dropper å se til båten sin i løpet av vinteren, og da kan du fort møte dette synet når du skal gjøre båten din klar til påskeutfarten. Foto: If.
DÅRLIG SESONGSTART: Mange dropper å se til båten sin i løpet av vinteren, og da kan du fort møte dette synet når du skal gjøre båten din klar til påskeutfarten. Foto: If. Vis mer

Sjekk dette før du kjører til sjøs

Ole Irgens, kommunikasjonssjef i Tryg Forsikring, påpeker at flere båter kan ha ligget i vinteropplag helt til den tas i bruk nå i påsken.

Sørg for å sjekke at alt utstyr ombord virker, og at det ikke har oppstått skader på motor eller elektrisk utstyr når båten har ligget ubrukt, sier Irgens til Dinside.no.

Han har følgende sjekkpunkter han anbefaler båteiere å gå gjennom:

  • Sjekk brannslukkere, røykvarslere og sikkerhetsutstyr. Virker lensepumpen som den skal, for eksempel?
  • Har båten ligger på vannet og det er fare for isskader, sjekk vannlinjen og eventuelt hekkaggregat for skader.
  • Vinteren tærer ofte på batteriene, så sjekk dem særskilt. Påsken kan ofte være kald, og det sliter på batteriene.
  • Ta gjerne en vask for å få ut «opplagslukten».
  • Husk å skifte dieselfilter.
  • Det er fortsatt kaldt i vannet, så husk redningsutstyr som flytevest og liknende.
  • Kjør gjerne en prøvetur på fjorden før du legger ut på langtur og sjekk at alt virker som det skal.

Unngå de typiske skadene

Ifølge Gjensidige kom over halvparten av alle rapporterte skader fra båter som havarerte.

- Skadene domineres av grunnstøtinger der båter har gått på et skjær eller land, eller kjørt på flytende gjenstander i sjøen. Det har også vært flere kollisjonsskader i forbindelse med at båtføreren legger til eller fra kai. I tillegg fikk over tusen båteiere frastjålet båt, motor eller verdisaker fra selve båten, oppsummerer Voll.

MAYDAY: Det er ikke sikkert «My heart will go on» i bakgrunnen letter på stemningen i denne situasjonen. Foto: Gjensidige.
MAYDAY: Det er ikke sikkert «My heart will go on» i bakgrunnen letter på stemningen i denne situasjonen. Foto: Gjensidige. Vis mer

Voll fraråder folk å kjøpe for stor båt med svær motor om ikke kompetansen er på plass. Tilegning av kunnskap og fokus på obligatorisk båtførerprøve gir også positiv effekt på sjømannskap og holdninger til sjøs.

Dette bør båtforsikringen dekke

Som et minimum anbefaler Gjensidige sin Båt Kasko-forsikring, som dekker skade på egen båt under sjøsetting og opplag, samt skader under transport. Dette kommer i tillegg til redning, brann, tyveri, rettshjelp, ulykke og ansvar, hvilket dekkes på delkasko.

- Det er viktig med dekning for skaden på egen båt på sjøen da det ikke finnes et objektiv ansvar som på bil. Bruker man båten mye eller har en nyere båt, anbefaler vi Båt Pluss, som dekker motorskade uten krav til sammenstøt, samt drivstoffskader, sier Voll.

Skal du bruke båten i sommerferien vil også den utvidere feriegarantien kunne komme godt med dersom du skulle være så uheldig å skade båten, legger han til.

Gjølstad i If mener også at en kasko- eller Super-dekning er smart forsikring for de fleste fritidsbåteiere. Da har du ansvarsforsikring automatisk inkludert, og du er dekket ved kaskoskader.

- På Super-dekning er slikt som ferieavbrudd og kostnader til opphold, hjemreise og henting også dekket, noe som kan være praktisk ved for eksempel en brann i båten, sier Gjølstad.