Kjøpeguide for elsykkel

Mer enn pris å ta hensyn til.

PÅ HJULET: På de rimelige modellene er motoren montert på for- eller bakhjul. Først når du passerer 20.000 kroner blir krankmonterte motorer vanlig. Dyrere modell kan også ha motoren på bakhjulet, som denne fra Rayvolt. Foto: Martin Kynningsrud Størbu
PÅ HJULET: På de rimelige modellene er motoren montert på for- eller bakhjul. Først når du passerer 20.000 kroner blir krankmonterte motorer vanlig. Dyrere modell kan også ha motoren på bakhjulet, som denne fra Rayvolt. Foto: Martin Kynningsrud Størbu Vis mer

Trenden med elsykler har forlengst nådd Norge, og utvalget av modeller i alle prisklasser er i år større enn noensinne. Men et stort utvalg gjør det også vanskelig å bestemme seg.

Og det er her vår kjøpeguide skal gi deg en hjelpende hånd.

To ulike motortyper

Det finnes typer motorer: Hjulmonterte (foran eller bak) og krankmonterte (altså montert ved pedalene).

Om man foretrekker motor på forhjul eller bakhjul er en smaksak. Mens motor på forhjulet gir en dra-effekt, får man en får en skyve-effekt motor på bakhjulet.

Tips: Bakhjulsmontert motor gjør det mer komplisert å få av hjulet dersom du punkterer og må skifte eller lappe slange.


Krankmotorene er best, men også dyrest

Det beste og dyreste alternativet er derfor en senter/krankmontert motor. Da får man hjelp direkte på pedalene, og kraften overføres via kjede til bakhjulet. Dette gir en større følelse av kraft og kontroll.

På bakhjulet (men ikke i kranken, for der sitter jo motoren) kan det her monteres tradisjonelt kjedegir. I tillegg kan hjulene utstyres med hurtigkobling, slik at de blir lette å ta av.

På de fleste elsykler kan du regulere hvor mye hjelp du får av motoren. Og jo mer hjelp den skal yte, jo mer strøm bruker den.

Hvor langt du kan sykle før du må lade opp, avhenger for en stor del av terrenget og din egen sykkelstil.

Er du lat og skal sykle langt, bør du derfor satse på et batteri med høyt Ah-tall (Ampere-time). De mest beskjedne batteriene kan ligge på rundt 7 Ah, mens de sprekeste kan ha hele 17-18 Ah. Det vanligste er rundt 10Ah, som ved normal bruk vil gi en rekkevidde på 5-6 mil.

Du må også ta hensyn til batteriets spenning i volt (V). Om du ganger antallet volt (for eksempel 36V) med amperetimer (Ah), får du antallet watt-timer (Wh). Dette tallet forteller hvor mye energi batteriet leverer i et gitt tidsrom. Det er altså antallet watt-timer som forteller oss hvor langt du kan sykle i forhold til effekten du får.

Et 24 volts batteri gir deg om lag en time på «full spiker» med en motor på 250 watt. Med 46 volt får du nesten to timer.

Batterier blir dårligere over tid, og de er realtivt dyre (mellom 3000 og 6000 kroner) å erstatte. Forbrukerrådet anbefaler derfor at du i kjøper et batteri som har bedre kapasitet enn det du tror du trenger i utgangspunktet

Vi har sett på de ulike prisklassene og sjekket hva du får i hver av dem. Vær oppmerksom på at eksemplene er tilfeldig valgt, og at prisene kan variere fra butikk til butikk.

FORSKJELLER: Denne illustrasjonen viser de ulike motor- og batteriløsningene. Foto: XXL
FORSKJELLER: Denne illustrasjonen viser de ulike motor- og batteriløsningene. Foto: XXL Vis mer

De aller billigste (6000-9000 kroner):

Den aller rimeligste sykkelen vi kjenner til på det norske markedet er Biltema-sykkelen til 6999 kroner. Tidligere har vi testet en Biltema-sykkel til 5999 kroner mot en fra Clas Ohlson til 8995 kroner.

Biltema-sykkelen har bare 24 volts batteri, og dette vil vi ikke anbefale dersom sykkelen primært skal brukes til å forsere tunge bakker. Av de to er Clas Ohlson-sykkelen vinneren. I vår konklusjon legges det vekt på at sykkelen er brukervennlig, at den er solid, har god komfort og god framdriftshjelp, samt både hånd- og fotbetjent bakbrems.

SKILLE: Sykler med krankmonterte Bosch-motorer skal det godt gjøres å finne under 20.000 kroner. Foto: Martin Kynningsrud Størbu
SKILLE: Sykler med krankmonterte Bosch-motorer skal det godt gjøres å finne under 20.000 kroner. Foto: Martin Kynningsrud Størbu Vis mer

De rimeligere syklene ikke har hurtigkobling på hjulene. Du må derfor skru av mutteren (husk skiftenøkkel!) og dra ut girkoblingen, slik som på andre bysykler.

Bortsett fra noen enkelte modeller er det ellers ikke mye å få i denne prisklassen, dersom du ser bort fra enkelttilbud på modeller fra i fjor eller året før.

De rimelige (9000-15.000 kroner)


Stort sett alle syklene i denne klassen har hjulmonterte motorer, enten foran eller bak. Krank/senter/midtmonterte motorer (se faktaramme) er som oftest forbeholdt sykler som koster mer.

Men ellers er det mye å velge i. både når det gjelder rammer, utstyr og tekniske løsninger.

Biltema Yosemite City Explorer 28" til 12.000 kroner har for eksempel integrert batteri i nederøret (altså der du vanligvis plasserer flaskeholderen). Dette er noe vi gjerne ser på dyrere sykkeltyper.

De aller fleste sykler i denne klassen har batteriet montert under bagasjebrettet. Andre modeller har batteriet montert i seterøret, noe som gir bedre vektfordeling og stabilitet.

KAPASITET: Det er stor forskjell på batterier. Sjekk Ah-verdien først. Foto: Martin Kynningsrud Størbu
KAPASITET: Det er stor forskjell på batterier. Sjekk Ah-verdien først. Foto: Martin Kynningsrud Størbu Vis mer

Ellers har syklene i nedre mellomklasse ofte et mer sportslig og mindre «bestemorlignende» utseende enn de aller billigste. Utformingen på rammen har likevel ikke så mye betydning med elsykler som med vanlige sykler, så dette går mer på det visuelle enn på det funksjonelle.

Mellomklassen (15.000-20.000 kroner)

Her finner du sykler med større batterikapasitet og bedre utstyr enn i klassen over.

Ett eksempel er Trek TM1+ til 17.499 kroner, som faktisk har krankmotor fra Bosch av typen Active Line 250 watt/40 Nm.

Helt øverst i dette prissegmentet (til 19.999 kroner) finner vi blant annet Davielo Lightning 100, som er utstyrt med krankmotoren Protanium på 250 watt/80 Nm. Batteriet er integrert i underrøret og gir sykkelen et lekkert utseende.

Øvre mellomklasse (20.000-30.000)

Her begynner vi å nærme oss entusiast-klassen, med for det meste «strippede» terrengsykler uten skjermer, lys eller annet utstyr, men selvsagt med visse unntak.

Terrengsykkelen Trek Powerfly 4 for eksempel har en listepris på 29.900 kroner.

Sykkelen veier 23,13 kilo, har Bosch Performance CX-motor og underrørsmontert PowerPack 500Wh-batteri fra Bosch .

Superklassen (30.000 og oppover)

Her finner du syklene for de som tenker kvalitet og ytelse framfor alt, og ikke er så nøye på om det forsvinner en månedslønn eller to inn i sykkelen.

Vi har tidligere testet Merida Big Nine E-Lite 900DX, som da kostet 42.999 kroner, med navigasjon og pekeskjerm som kommuniserer med mobiltelefonen din via en app.

Unike Rayvolt Cruzer har også nylig vært inne til test. Den koster nærmere 50.000 kroner og veier godt over 30 kilo. Men for en elsykkel!

Nylig tok vi også en nærmere tid på bycruiseren Electra Townie Path Go! 10D, som koster oppimot 40.000 kroner. Den har en kraftig Performance Line-motor fra Bosch, oppreist sittestilling og tjukke og gode dekk fra Schwalbe.

Status og merke kommer nok også inn her. Skal vi tro tilbakemeldingene vi har fått på tidligere elsykkel-artikler er ett av de gjeveste merkene tyske Haibike. De deler førsteplassen med Merida over dyreste elsykler på Prisjakt.no.

Haibike Xduro AllMtn 6.0 2019 har en listepris på 99.990 kroner, mens Merida eOne.Sixty 10K 2020-modell er én krone unna å runde et sekssifret beløp. Begge er fulldempet og velutstyrte med karbonramme og motorer fra henholvdis Haibike Flyon og Shimano.

Få flere gode tips på nettet

Forbrukerrådet og sportkjeden XXL er blant dem som har gode guider på nettet som forklarer fordeler og ulemper med de ulike typene. Også nettstedet Trygg Trafikk har mye nyttig informasjon.

Sist oppdatert 25.4.2020

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!