Kjøpe bruktsykkel? Pass på dette

Se hva du må være på vakt for, før du slår til.

KJØPE BRUKTSYKKEL: Da er det et par ting du bør passe på, ifølge SYklistenes landsforening. Foto: NTB Scanpix
KJØPE BRUKTSYKKEL: Da er det et par ting du bør passe på, ifølge SYklistenes landsforening. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Finn melder i disse dager om stor interesse for brukte sykler på sine annonser. Er du også på jakt etter sykkel og ønsker å sikre deg en god sykkel til en billig penge, er det et par ting du bør passe på.

Du bør også se sykkelen før du sier ja til å kjøpe den.

Sykkel topper søk

Ifølge en pressemelding fra Finn, opplever de en trafikkvekst etter at coronatiltakene ble innført 12. mars.

- Søkeord-statistikken for perioden etter 12. mars representerer helt klart tiden vi er inne i. Vi ser for eksempel at sykkel er på topp, som sikkert har sammenheng med at treningssentre er stengt og mange ønsker alternative treningsmetoder, sier Kathrine Opshaug Bakke, produktdirektør for Finn Torget.

Men hva bør du passe på ved kjøp av brukt sykkel? Det første du bør gjøre er å tenke gjennom hva sykkelen skal brukes til, påpeker Syklistenes landsforening.

Definer bruksområdet ditt

Øyvind Wold hos Syklistenes landsforening, påpeker at det er viktig å definere bruksområdet sitt før du kjøper sykkel.

- Du trenger ikke en terrengsykkel om du skal pendle til jobben på asfaltveier, for eksempel. Du trenger heller ikke støtdemper om du bare skal sykle på asfalt og grusveier, sier Wold.

Han anbefaler også sterkt å prøve sykkelen før du bekrefter kjøpet til selgeren.

- Sjekk om sykkelen er i passe størrelse, og om du sitter behagelig i forhold til den bruken du har tenkt deg. Det er ingen grunn til å kjøpe for eksempel en konkurranse/treningssykkel der du sitter veldig fremoverlent, om du bare skal til og fra jobben eller på småturer i det daglige, understreker han.

Dette bør du sjekke på sykkelen

Når du prøver sykkelen, bør du også sjekke at gir og bremser fungerer.

- Sjekk at det ikke er mye kast, eller sidesleng, i hjulene. Om du har lite peiling på sykkel, få med en som er vant til å skru sykkel, som kan gå over den, råder Wold.

Ifølge Wold er dette tydelige tegn på en bruktsykkel man bør unngå:

  • Almenntilstand: Om sykkelen er rusten og/eller skitten, er det grunn til å anta at eieren ikke har brydd seg om vedlikehold og ettersyn eller servicer, som er et dårlig utgangspunkt for enhver sykkel. Det kan bli mye utlegg for å få fikset og byttet ut ting.
  • Slitasjedeler: Om kjede og drev åpenbart er nedslitt vil det fort koste 1500 - 2000 kroner å få det byttet, altså en vesentlig utgift.
  • Slark: En sykkel med slark for eksempel i hjulnav, eller mye hjulkast er ubehagelige og dels utrygge å sykle på. Slark kan også oppstå i kranklager og pedallager og gjøre en sykkel mindre attraktiv å bruke.
  • Kvittering: Om eier ikke har kvittering på sykkelkjøp er det et dårlig tegn, i verste fall kjøper du tjuvgods.

Her kan du lese mer om hva du bør være obs på ved kjøp av bruktsykkel. Skulle du gjøre et skikkelig dårlig bruktkjøp, er det verdt å vite at man kan reklamere på kjøp fra andre private.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!