<strong>TESTPILOT: </strong>James Bowker foran det som kan bli den første vellykkede satsningen på et kommersielt salg av jetpacks.  Foto: martinjetpack.com
TESTPILOT: James Bowker foran det som kan bli den første vellykkede satsningen på et kommersielt salg av jetpacks. Foto: martinjetpack.comVis mer

Jetpack til folket!

Om et par år kan du kjøpe deg en – hvis du har råd. Og ikke bor i Norge.

Er du litt opp i åra og har vokst opp med James Bond, er jetpack-scenen i "Operasjon Tordensky" noe du ikke glemmer så lett. Det er gått 48 år siden filmen ble laget, og en rekke forsøk på å lage jetpacker for kommersielt salg har strandet som følge av at, vel, de er stort sett livsfarlige å bruke.

LES OGSÅ:

Les: Når du må fly til jobben

Ryggsekk?

Det er her newzealandske Martin Jetpack kommer inn i bildet. For det første er dette slettes ingen jetpack, den er definert som et «semi-ryggsekk-helikopter». Den drives nemlig ikke av jetmotorer, men av to dysepropeller som bruker bensin.

Se den fra flere vinkler:

Foto: martinjetpack.com
Foto: martinjetpack.com
Foto: martinjetpack.com
Foto: martinjetpack.com
Foto: martinjetpack.com
Foto: martinjetpack.com

Kommer opp i 2.500 meters høyde

Du kontrollerer flyvingen med to joysticker, og den kraftige motoren på 200 hestekrefter og tanken på 44 liter gir ryggsekkhelikopteret en rekkevidde på 30 kilometer. Du kan, i alle fall i teorien, nå en makshøyde på rundt 2.500 meter. Rekorden er foreløpig 1.500 meter, da var det en testdukke som var stroppet fast.

Toppfart? Ikke veldig skremmende 60 km/t.

Les også: Et elektrisk helikopter for fremtiden

Barndomsdrøm

BARNDOMSDRØM: Designer Glenn Martin har jobbet med Martin Jetpack i over 30 år, etter å ha blitt inspirert av tv-serier som "Thunderbirds" og Lost in Space".
BARNDOMSDRØM: Designer Glenn Martin har jobbet med Martin Jetpack i over 30 år, etter å ha blitt inspirert av tv-serier som "Thunderbirds" og Lost in Space". Vis mer

Jetpacken er newzealanderen Glenn Martins oppfinnelse, en barndomsdrøm han begynte å jobbe med i garasjen i Christchurch for over 30 år siden. Nå begynner det endelig å bli alvor. Den tolvte prototypen du ser bilder av her har blitt godkjent for testflying av luftfartsmyndighetene i New Zealand, men da kun for flyvninger seks meter over bakken i ubebodde områder, og syv og en halv meter over vann.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Oppfyll drømmen: Se Grand Canyon i helikopter

Kjøp en i 2015

Planen er at den skal selges til det militære, brannmenn og utrykningspersonell neste år, og så skal en forenklet utgave gjøres tilgjengelig for allmenheten i 2015. På den siste prototypen har de flyttet dysepropellene, noe som gjør det mye lettere å kontrollere maskinen. Jetpacker er nemlig svært krevende å fly, og har ofte ledet til ulykker med alvorlige konsekvenser.

Her setter en radiostyrt Martin Jetpack høyderekord :

Begynn å spar nå!

Prisen er fortsatt litt usikker, men forvent noe rundt millionen. Og så må du sannsynligvis flytte til New Zealand. Sjansen for at denne blir godkjent for bruk i Norge, er absurd liten.