TILBUDSTRENGSEL: Det er ventet at vi vil handle for 3,4 milliarder på Black Friday-salg i år, men det er ikke sikkert at du sparer så mye som du tror på tilbudene. Foto: Splash News.
TILBUDSTRENGSEL: Det er ventet at vi vil handle for 3,4 milliarder på Black Friday-salg i år, men det er ikke sikkert at du sparer så mye som du tror på tilbudene. Foto: Splash News.Vis mer

Markedsføring av pris på Black Friday

- Jammen ikke sikkert at Black Friday-prisene er lavere

Forbrukerombudet råder deg til å sjekke prishistorikken på varene, før du slår til på et «knalltilbud». Elkjøp og Lefdal lover oppvask etter fjorårets pristabber.

Under fjorårets Black Friday-uke gjennomførte Forbrukerombudet et tilsyn, hvor de avdekket kritikkverdige forhold blant annet hos elektronikkjedene.

Elkjøp og Lefdal brøt blant annet loven ved å oppgi at varer var på salg uten at de egentlig var det.

- I vår har vi hatt møter med elektronikkforhandlerne, for å følge opp etter Black Friday i fjor, sier forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth.

Forbrukerombudet har ikke studert årets kampanjer ennå, men følger godt med og vil slå ned på ulovlig prismarkedsføring igjen.

Sjekk prishistorikken

Reglene for prismarkedsføring gjelder alle tilbud og kampanjer, hele året. Dette er noe Forbrukerombudet følger med på kontinuerlig, og de forventer at butikkene er godt kjent med regelverket.

Forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth. Foto: Kimm Saatvedt. Vis mer

Forbrukerne blir rådet til å trekke pusten og sammenligne priser fra flere kjeder og butikker, før de slår til på et «knalltilbud».

- Noen ganger er førprisen lavere enn tilbudet. Følger du med på prisutviklingen, er det jammen ikke sikkert at Black Friday-prisen er lavere enn for noen måneder tilbake i tid, sier Haugseth.

For å markedsføre en pris som førpris, må butikkene kunne dokumentere at varen er solgt til denne prisen i løpet av de siste seks ukene. Her syndes det en god del, ifølge Forbrukerombudet.

- Ble litt ivrige

Elkjøp og Lefdal har tatt til seg tilbakemeldingene fra Forbrukerombudet i fjor, og understreker at de som markedsleder ikke skal villede kundene.

- I fjor ble vi litt ivrige, men lærte, sier kommunikasjonsansvarlig Madeleine Schøyen Bergly.

Madeleine Schøyen Bergly, kommunikasjonsansvarlig i Elkjøp og Lefdal. Vis mer

I forkant av årets Black Friday, har elektronikkjeden gjennomgått samtlige priser fra samlenettsider, slik at kundene skal få tydelig sammenligningsgrunnlag.

- Vi har planlagt godt og sammenlignet alle priser i egen kampanje med øvrige priser, slik at kundene våre skal føle seg trygge på at de gjør et godt kjøp, sier Bergly.

Likevel anbefaler hun at forbrukerne også sjekker prissammenligningstjenester selv, for å være på den sikre siden.

Dersom du har kjøpt en vare hos Elkjøp eller Lefdal og finner den billigere et annet sted, betaler de differansen tilbake, ifølge Bergly.

Lokker med kredittrabatt

Forbrukerombudet har også lagt merke til at flere kredittselskap reklamerer med at kundene deres får dobbel rabatt hvis de handler med selskapets kredittkort i bestemte butikker.

- Her må du huske på at dersom regningen ikke blir betalt når den forfaller, begynner rentene å løpe, og de kan bli på mer enn 20 prosent, sier Haugseth.

Da skal det ikke mye til før prisrabatten på varen er spist opp, ifølge ombudet.

Elkjøp og Lefdal knytter ikke rabatt eller dobbel rabatt opp mot valg av kredittkortet kunden betaler med, men de tilbyr finansiering i samarbeid med Santander Consumer Bank for de som måtte ønske dette.

Forventer moderat handelsøkning

Virke forventer at nordmenn vil handle for 3,4 milliarder kroner på Black Friday i år. Det er en moderat økning fra fjoråret, men markerer fotfestet den amerikanskættede handledagen har fått i Norge de siste årene.

Bror Stende, direktør for faghandel i Virke. Foto: Virke. Vis mer

- Det er særlig elektrobutikker og sportsbutikker som markedsfører Black Friday, og det er jo også bransjer hvor det typisk handles mye julegaver, sier Bror Stende, direktør for faghandel.

I november 2015 økte Black Friday-handelen med over 50 prosent, sammenlignet med året før, mens i 2016 var økningen ti prosent, ifølge tall fra Virke.

- Det er mange gode tilbud i både november, desember og januar, og Black Friday skiller seg nok bare ut på at det er da det er flest tilbud på en dag, sier Stende.

Mange forbrukere bruker dagen til å handle inn det de trenger til jul, så mye av julehandelen har blitt forskjøvet fra desember til november, ifølge faghandelsdirektøren.

- Ikke la deg friste for mye

Black Friday er ikke lenger bare forbeholdt fredagen, men strekker seg over flere dager. Her kan det være muligheter for å gjøre noen gode kjøp, men forbrukerøkonom Silje Sandmæl advarer mot å la seg rive med av alle tilbudene.

Silje Sandmæl, forbrukerøkonom i DNB. Foto: Mellingsater/Larsen Vis mer

- Butikkene benytter gjerne anledningen til å friste deg med andre varer de har, som ikke er på tilbud. Ved å holde deg til en handleliste og følge med på forbruket underveis, unngår du blåmandag etter helgen, sier Sandmæl.

Forbrukerøkonomen i DNB har følgende tre råd til deg som skal åpne lommeboken på Black Friday:

  1. Skriv opp en liste over hva du trenger. Dette inkluderer gavelisten til jul, eventuelt også bursdager.
  2. Sjekk prisen på nett ved å bruke en av søkemotorene for å sammenligne priser. På den måten ser du hvor god deal du egentlig gjør.
  3. Det er lett å la seg friste, så behold fornuften og ikke kjøp mer enn du har bestemt deg for eller har råd til.