TENK DEG OM TO GANGER: Forbrukerombudet anbefaler deg å undersøke endingene på URL-ene, kontaktinformasjon og kundetilbakemeldinger på nettbutikker, før du bestiller årets julegaver fra dem. Foto: Erik Johansen/NTB scanpix.
TENK DEG OM TO GANGER: Forbrukerombudet anbefaler deg å undersøke endingene på URL-ene, kontaktinformasjon og kundetilbakemeldinger på nettbutikker, før du bestiller årets julegaver fra dem. Foto: Erik Johansen/NTB scanpix.Vis mer

Svindel på nett:

Ikke bestill fra disse falske nettbutikkene

Forbrukerombudet advarer mot å bestille varer og julegaver fra falske nettbutikker. Gsport.com er en av disse.

Stadig flere velger å kjøpe julegaver via nettbutikker, og en undersøkelse av Respons analyse for DNB viser at 75 prosent vurderer å kjøpe alle eller deler av årets gaver på denne måten.

Men det er viktig å passe på at nettsiden du bestiller fra er ekte.

I det siste har Forbrukerombudet fått flere tips om svindelsider som kopierer ordentlige nettbutikker for å lure norske forbrukere. Svindelsidene har ofte like sidenavn som de ekte butikkene, men endingene på URL-ene skiller seg ut.

For eksempel er gsport.com og gsportmax.com falske, mens gsport.no og gmax.no er ekte nettbutikker.

- Vær kritisk til hvor du bruker pengene dine på nett, og søk etter kundetilbakemeldinger fra andre før du bestiller, sier forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth.

Skuffede Gsport-kunder

Forbrukere som har bestilt varer fra de falske nettbutikkene, har enten ikke mottatt bestillingen sin eller fått falske varer tilsendt.

Camilla Cappelen Mazzocchi, kommersiell direktør i Gresvig AS, som eier Gsport, synes svindelsakene er svært uheldige.

Forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth. Foto: Kimm Saatvedt. Vis mer

- Kundene våre har naturligvis blitt skuffet. Vi tar hvert eneste tilfelle veldig alvorlig, går i dialog og, i ytterste konskvens, anmelder svindlerne, sier Mazzocchi.

Flere av svindelsidene ser svært proffe ut, ifølge ombud Haugseth. Derfor bør du sjekke om kontaktinformasjonen til de ansvalige for siden er lett tilgjengelig.

Dårlig språk er også et tegn på at nettsiden kan være tvilsom.

Over 700 klager

Forbrukerombudet har opprettet et svindelgalleri med fem tips til å avdekke falske nettbutikker, samt en alfabetisk liste over registrerte svindelsider, som Dinside har omtalt tidligere. Nå er listen oppdatert med 41 nye nettbutikker.

Fra desember i fjor til januar mottok Forbrukerrådet 700 henvendelser om nettsalg og 84 klagesaker. Blant disse sakene vil det også ligge potensielle svindelsaker.

- Vi kommer ikke unna den kjent frasen om at «hvis tilbudet er for godt til å være sant, så er det gjerne det», sa Pia Cecilie Høst, leder for forbrukerdialog i Forbrukerrådet, til Dinside i november.

Forbrukerøkonom Silje Sandmæl i DNB advarer også mot svindel under julenetthandelen.

Dersom du blir svindlet, må du først og fremst kontakte selger for å prøve å løse situasjonen.

- Hvis dette ikke gir gjennomslag, kontakter du banken din. Det er viktig å ta vare på all dokumentasjon knyttet til kjøpet, slik at du kan gi dette til banken, sier Sandmæl.

Ikke vent med å ordne opp i situasjonen, råder forbrukerøkonomen. Du har nemlig en tidsfrist på 60 dager fra dagen du betalte for varen, eller fra dagen du forventet å få den, til banken må ha mottatt søknaden din om tilbakebetaling.

- Det er mulighet for å få pengene tilbake etter denne fristen, men da må banken kunne få dekket kravet i henhold til Visa Europas regelverk, sier Sandmæl.