BESKJEDEN FORSKJELL: Syklister med lovlige elsykler beveger seg bare 2 kilometer i timen raskere enn tradisjonell tråsykkel, viser tysk undersøkelse. Foto: Michal Durinik/Shutterstock/NTB Scanpix
BESKJEDEN FORSKJELL: Syklister med lovlige elsykler beveger seg bare 2 kilometer i timen raskere enn tradisjonell tråsykkel, viser tysk undersøkelse. Foto: Michal Durinik/Shutterstock/NTB ScanpixVis mer

Fartsgrensense for elsykkel

Hvor fort går det egentlig an å sykle med en elsykkel?

Dette sier vitenskapen.

Mandag i påskeuka ble en mann i den svenske byen Linköping tatt for å suse forbi politiet i 100 kilometer i timen på det som påstås å være en elsykkel.

I nabolandet Danmark diskuteres det om man skal åpne for elsykler med grense på 45 kilometer i timen. I dag er det 25 km/t som gjelder, som i Norge.

Men hvor fort sykler egentlig elsyklistene i forhold til vanlige syklister?

Tysk undersøkelse

I 2015 gjennomførte et knippe forskere ved det tekniske universitetet i Chemnitz, Tyskland, en omfattende undersøkelse (krever betaling) i samarbeid med den tyske forsikringsbransjen.

Resultatet ble en grundig studie der vanlige syklister, elsyklister med 25 km/t-elsykler og elsyklister med såkalte speed-pedelecs (elsykler der motrhjelpen stopper ved 45 kilometer i timen) ble sammenliknet.

Hele 17.000 kilometer med sykling ble undersøkt. Deltakerne var fordelt på aldersgruppene under 40, 41–64 år og 65 pluss.

ALDERSSPENN: Både godt voksne og unge på vanlig tråsykkel, 25-elsykkel og 45-elsykkel var med i undersøkelsen. Foto: Lightpoet/Shutterstock/NTB scanpix
ALDERSSPENN: Både godt voksne og unge på vanlig tråsykkel, 25-elsykkel og 45-elsykkel var med i undersøkelsen. Foto: Lightpoet/Shutterstock/NTB scanpix Vis mer

Ni kilometer over

Forskerne fant at mens standard elsyklister i gjennomsnitt syklet to kilometer i timen raskere enn syklister på tråsykkel uten motor, lå elsyklister med 45-sykler ni kilometer i timen over vanlige elsyklister i gjennomsnitt.

Altså 11 kilometer i timen over vanlige tråsyklister.

Eksakt holdt vanlige syklister 15,3 kilometer i timen, mens elsyklister med 25-sykler lå i 17,4 kilometer i timen og de med 45-sykler 24,5 kilometer i timen i gjennomsnitt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

FORT: Den tyske toppsyklisten Marcus Burghardt (foran til venstre) klarte å passere 130 i Tour de France. Foto: Berhnard Papon/AFP/NTB Scanpix
FORT: Den tyske toppsyklisten Marcus Burghardt (foran til venstre) klarte å passere 130 i Tour de France. Foto: Berhnard Papon/AFP/NTB Scanpix Vis mer

130 km/t med vanlig sykkel

Men gjennomsnitt er én ting, maksimal hastighet noe annet.

Mens vanlige syklister på det meste sykler i 22 kilometer i timen på turene som ble målt, oppnår elsyklistene med 25-sykler 31 km/t og de med 45-sykler 31,9 km/t

Treningssyklister med med lett landeveissykkel og riktig utstyr kan oppnå høyere hastigheter enn dette, selv på flatmark.

I 2016 syklet tyske Marcus Burghardt på det meste 130,7 kilometer i timen i Tour de France. Men da snakker vi altså om en topptrent proffsyklist i bratt nedoverbakke.

Elsyklister flest vil neppe oppnå slike hastigheter. Det er jo ikke slik at elsykler går for egen maskin.

Du må tråkke.

Med «lovlige» elsykler slutter motoren å hjelpe deg når du har nådd 25 kilometer i timen. Siden de fleste elsykler veier over 20 kilo, blir dette en nokså tung affære i forhold til en lett, tradisjonell sykkel uten motor.

LOVLIG: En elsykkel med 45-grense må registreres som moped i Norge. Det kreves førerkort for å sykle med den, og du kan bare sykle i trafikken. Foto: Marius Marker/Comeo AS
LOVLIG: En elsykkel med 45-grense må registreres som moped i Norge. Det kreves førerkort for å sykle med den, og du kan bare sykle i trafikken. Foto: Marius Marker/Comeo AS Vis mer

Var det en el-moped?

Elsykler som stopper ved 45 må i dag registreres som moped.

Som den tyske undersøkelsen viser, fører ikke utvidelse av grensen fra 25- til 45-grensen til noen dramatisk økning i hastigheten. Den praktisk oppnådde hastigheten på 32 kilometer i timen er jo ikke engang i nærheten av moped-fartsgrensen på 45 km/t.

Vi har derfor mistanke om at den superraske sykkelen i Sverige i virkeligheten er selvgående, og dermed ikke i teknisk forstand en elsykkel.

Etterforskningsleder Bjørn Goding sier til Linköping News at politiet har beslaglagt sykkelen og vil undersøke den nærmere.