<strong>BESKJEDEN FORSKJELL:</strong> Syklister med lovlige elsykler beveger seg bare 2 kilometer i timen raskere enn tradisjonell tråsykkel, viser tysk undersøkelse. Foto: Michal Durinik/Shutterstock/NTB Scanpix
BESKJEDEN FORSKJELL: Syklister med lovlige elsykler beveger seg bare 2 kilometer i timen raskere enn tradisjonell tråsykkel, viser tysk undersøkelse. Foto: Michal Durinik/Shutterstock/NTB Scanpix Vis mer

Fartsgrensense for elsykkel

Hvor fort går det egentlig an å sykle med en elsykkel?

Dette sier vitenskapen.

Publisert
Sist oppdatert

Mandag i påskeuka ble en mann i den svenske byen Linköping tatt for å suse forbi politiet i 100 kilometer i timen på det som påstås å være en elsykkel.

I nabolandet Danmark diskuteres det om man skal åpne for elsykler med grense på 45 kilometer i timen. I dag er det 25 km/t som gjelder, som i Norge.

Men hvor fort sykler egentlig elsyklistene i forhold til vanlige syklister?

Tysk undersøkelse

I 2015 gjennomførte et knippe forskere ved det tekniske universitetet i Chemnitz, Tyskland, en omfattende undersøkelse (krever betaling) i samarbeid med den tyske forsikringsbransjen.

Resultatet ble en grundig studie der vanlige syklister, elsyklister med 25 km/t-elsykler og elsyklister med såkalte speed-pedelecs (elsykler der motrhjelpen stopper ved 45 kilometer i timen) ble sammenliknet.

Hele 17.000 kilometer med sykling ble undersøkt. Deltakerne var fordelt på aldersgruppene under 40, 41–64 år og 65 pluss.

<strong>ALDERSSPENN:</strong> Både godt voksne og unge på vanlig tråsykkel, 25-elsykkel og 45-elsykkel var med i undersøkelsen. Foto: Lightpoet/Shutterstock/NTB scanpix
ALDERSSPENN: Både godt voksne og unge på vanlig tråsykkel, 25-elsykkel og 45-elsykkel var med i undersøkelsen. Foto: Lightpoet/Shutterstock/NTB scanpix Vis mer

Ni kilometer over

Forskerne fant at mens standard elsyklister i gjennomsnitt syklet to kilometer i timen raskere enn syklister på tråsykkel uten motor, lå elsyklister med 45-sykler ni kilometer i timen over vanlige elsyklister i gjennomsnitt.

Altså 11 kilometer i timen over vanlige tråsyklister.

Eksakt holdt vanlige syklister 15,3 kilometer i timen, mens elsyklister med 25-sykler lå i 17,4 kilometer i timen og de med 45-sykler 24,5 kilometer i timen i gjennomsnitt.

<strong>FORT:</strong> Den tyske toppsyklisten Marcus Burghardt (foran til venstre) klarte å passere 130 i Tour de France. Foto: Berhnard Papon/AFP/NTB Scanpix
FORT: Den tyske toppsyklisten Marcus Burghardt (foran til venstre) klarte å passere 130 i Tour de France. Foto: Berhnard Papon/AFP/NTB Scanpix Vis mer

130 km/t med vanlig sykkel

Men gjennomsnitt er én ting, maksimal hastighet noe annet.

Mens vanlige syklister på det meste sykler i 22 kilometer i timen på turene som ble målt, oppnår elsyklistene med 25-sykler 31 km/t og de med 45-sykler 31,9 km/t

Treningssyklister med med lett landeveissykkel og riktig utstyr kan oppnå høyere hastigheter enn dette, selv på flatmark.

I 2016 syklet tyske Marcus Burghardt på det meste 130,7 kilometer i timen i Tour de France. Men da snakker vi altså om en topptrent proffsyklist i bratt nedoverbakke.

Elsyklister flest vil neppe oppnå slike hastigheter. Det er jo ikke slik at elsykler går for egen maskin.

Du må tråkke.

Med «lovlige» elsykler slutter motoren å hjelpe deg når du har nådd 25 kilometer i timen. Siden de fleste elsykler veier over 20 kilo, blir dette en nokså tung affære i forhold til en lett, tradisjonell sykkel uten motor.

<strong>LOVLIG:</strong> En elsykkel med 45-grense må registreres som moped i Norge. Det kreves førerkort for å sykle med den, og du kan bare sykle i trafikken. Foto: Marius Marker/Comeo AS
LOVLIG: En elsykkel med 45-grense må registreres som moped i Norge. Det kreves førerkort for å sykle med den, og du kan bare sykle i trafikken. Foto: Marius Marker/Comeo AS Vis mer

Var det en el-moped?

Elsykler som stopper ved 45 må i dag registreres som moped.

Som den tyske undersøkelsen viser, fører ikke utvidelse av grensen fra 25- til 45-grensen til noen dramatisk økning i hastigheten. Den praktisk oppnådde hastigheten på 32 kilometer i timen er jo ikke engang i nærheten av moped-fartsgrensen på 45 km/t.

Vi har derfor mistanke om at den superraske sykkelen i Sverige i virkeligheten er selvgående, og dermed ikke i teknisk forstand en elsykkel.

Etterforskningsleder Bjørn Goding sier til Linköping News at politiet har beslaglagt sykkelen og vil undersøke den nærmere.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer