Vedlikehold av sykkel: Hvordan fikse bremser på sykkel?

Hva gjør jeg når bremsene ser slik ut?

Slik fikser du bremseklossene på sykkelen din.

BYTTE BREMSER: Å bytte bremser på sykkelen din, enten det er felgbremser eller skivebremser, er noe av det lureste du kan gjøre. Gjerne før de blir så slitt som i dette tilfellet. Foto: Martin Kynningsrud Størbu
BYTTE BREMSER: Å bytte bremser på sykkelen din, enten det er felgbremser eller skivebremser, er noe av det lureste du kan gjøre. Gjerne før de blir så slitt som i dette tilfellet. Foto: Martin Kynningsrud Størbu Vis mer

Sykkelsesongen er for lengst godt i gang, og for mange varer den hele året, men valgte du ikke å bytte bremsesklosser da du unnagjorde vårpussen, er det kanskje på tide nå.

Det hjelper lite om sykkelen er ren og nyoljet om bremsene ikke lenger fungerer som de skal. Derfor bør du rengjøre bremsene og om nødvendig skifte bremseklosser.

Tidligere var det vanligst med felgbremser, som er enkle å skifte og vedlikeholde (se i videoen under hvordan du gjør det), men i dag har de fleste nye sykler skivebremser.

Rimeligere å bytte selv

For en som ikke har vært borti skivebremser før, kan det fortone seg litt utfordrende å tukle med dem.

Å få jobben gjort på et verksted koster 600-800 kroner for to bremser med klossene inkludert. Gjør du det selv, kan du slippe unna med et par hundrelapper.

- Det er stor forskjell på en ny sykkel og en som er godt brukt. På en ny sykkel vil det være lett å bytte bremseklosser. Men på en godt brukt sykkel som kanskje også er kjørt om vinteren vil det ofte være verre, har sykkelreparatør og avdelingsleder Rasmus Leiro hos Pedalen Østfold fortalt Dinside ved en tidligere anledning.

KAST I SKIVA: Noen ganger er bremseskiva som sitter på hjulet problemet. Da er det denne og ikke klossene som må byttes. Foto: Tore Neset
KAST I SKIVA: Noen ganger er bremseskiva som sitter på hjulet problemet. Da er det denne og ikke klossene som må byttes. Foto: Tore Neset Vis mer

Mer utfordrende enn felgbremser

Leiro ga i 1999 ut «Mekkeboka», som raskt ble selve oppslagsverket for de som vil seg i kast med sykkelvedlikehold hjemme. Siden har boka kommet i flere utgaver.

- På en skivebrems har du små marginer og liten plass å jobbe på. Det er for mange mer utfordrende enn felgbremser, der du bare skal passe på at bremsen sitter i posisjon i forhold til felgen.

MEKKE-GURU: Rasmus Leiro har lang erfaring med å fikse sykler. Han har også skrevet bok om det. Foto: Privat
MEKKE-GURU: Rasmus Leiro har lang erfaring med å fikse sykler. Han har også skrevet bok om det. Foto: Privat Vis mer

Det finnes to typer bremseinnlegg for skivebremser: Organisk (resin) og metall (sinter).

- Metallklosser varer lengst. Til gjengjeld kan de gi fra seg en ubehagelig lyd når du bremser, spesielt i vått vær. De organiske er stillere og skal gi noe bedre bremseeffekt, men må byttes oftere. Men produsentene sier litt ulike ting, så alt dette er det vanskelig å være helt bombastisk på, forklarte Leiro.

Slik går du fram

Bremseinnlegget består av tre deler: Et sett ved «vinger» (bremseklossene) som klemmes mot bremseskiven på hjulet, en fjær som holder de to «vingene» i spenn og til slutt en låsemekanisme i form av en hårnål-lignende pinne eller skrue.

Til jobben trenger du en stor, flat skrutrekker, samt en sprayboks med rensemiddel (isopropanol eller lignende).

Unngå fallgruvene

Det kan kanskje virke lett, men det er flere feller du kan gå i som uerfaren sykkelmekaniker. En klassiker er ifølge sykkelekspert Morten Karlsen bremser som står bom fast etter bytte av klosser.

Sykkelekspert Morten Karlsen har tidligere fortalt Dinside at han ikke har tid til å fikse bremsene selv, og oppsøker helst et sykkelverksted i stedet. Foto: Privat
Sykkelekspert Morten Karlsen har tidligere fortalt Dinside at han ikke har tid til å fikse bremsene selv, og oppsøker helst et sykkelverksted i stedet. Foto: Privat Vis mer

- Når du skifter, kan det være nødvendig å bruke et skrujern eller lignende for å dytte de nye bremseklossene inn. Ellers kan de havne i klem. Det fører til at du bremser hele tida.

Dette må likevel gjøres svært forsiktig, slik at du ikke skader de nye klossene. Leiro anbefaler å bruke de gamle som mal. Disse skal jo kastes likevel.

Det er en viktig forskjell på hydrauliske og mekaniske skivebremser. Hydrauliske bruker olje i en slange for å aktivere bremsen. Mekaniske virker på samme måten som felgbremser, med vaier.

TO TYPER: Mekaniske skivebremser blir gradvis dårligere, mens de hydrauliske kompenserer for slitasjen. Foto: Shutterstock/NTB Scanpix
TO TYPER: Mekaniske skivebremser blir gradvis dårligere, mens de hydrauliske kompenserer for slitasjen. Foto: Shutterstock/NTB Scanpix Vis mer

- På hydrauliske skivebremser justerer motholdet seg automatisk ettersom bremseklossene slites. Dette skjer ikke på mekaniske skivebremser. På de fleste mekaniske kan du justere ved å skru inn motholdet med en umbraconøkkel for å kompensere for slitasje. Gjør du ikke dette, kan du miste all bremseeffekt, advarte Karlsen.

Ett år er gjennomsnittet

Mens felgbremser ofte må skiftes etter hver sesong, kan du regne med at skivebremsene fungerer mye lenger. Men levetiden varierer med bruken.

- Om du bremser kort og effektivt, kan de vare veldig lenge. For mitt vedkommende, med 250 turer i året, kan de vare i ett år. Bruker du bremsen mye, for eksempel i bytrafikk, kan levetiden være kortere.

- Hvordan merker du at du bør skifte?

- Når bremsene lager en rar lyd, er det et dårlig tegn. Da kan bremsebelegget være nedslitt. Om du fortsetter å sykle da, kan du ødelegge bremseskiva.

Rasmus Leiro mener på sin side at omtrent ett år er gjennomsnittlig levetid for bremseklossene. Med det gjelder tradisjonelle sykler.

- Bremsene på elsykler må byttes oftere, på grunn av høy vekt og dermed mer belastning.

UTLUFTING: Dette er for viderkomne, men denne danske videoen viser hvordan du gjør dersom det har kommet luft i bremseoljen. Video: Cycelgear.dkVis merVis mer Vis mer Vis mer

«Lufting» er ikke for amatører

Bremsevæsken på hydrauliske bremser må normalt ikke skiftes. Men av og til kan det oppstå luftbobler i væsken, slik at bremsene tar dårligere. Da må det såkalt utlufting til.

- Utlufting av bremser er ikke noe man bør holde på med, med mindre man er kyndig. Det kan være forskjeller på de ulike bremsene, og det er lett å gjøre feil. For eksempel kan du komme til å søle bremseveske på bremseskiva eller klossene.

Rasmus Leiro er enig.

- Å lufte er det ikke så mange som prøver seg på. Jeg opplever sjelden at noen kommer inn på verkstedet mitt etter å ha prøvd dette og gitt opp. Det virker som om folk har respekt for det..

Dersom bremsene slurer og virker upresise, har Morten Karlsen et lite triks på lur som er lett å utføre selv: Du kan løsne bremseholderen fra rammen og klemme inn bremsen. Da sentreres bremsen rundt skiva av seg selv.

Artikkelen ble opprinnelig publisert april 2018, men er oppdatert sommeren 2019.