FISKE SKIVEBREMSER: Skivebremser holder lenge, men før eller senere må klossene skiftes. Mange overlater dette til sykkelverkstedet, men det er fullt mulig å gjøre det selv. Foto: Tore Neset
FISKE SKIVEBREMSER: Skivebremser holder lenge, men før eller senere må klossene skiftes. Mange overlater dette til sykkelverkstedet, men det er fullt mulig å gjøre det selv. Foto: Tore NesetVis mer

Vedlikehold av sykkel: Hvordan fikse bremser på sykkel?

Hva gjør jeg når bremsene ser slik ut?

Slik fikser du skivebremsene på sykkelen din.

Snøen er i ferd med å forlate gater og veier. Da er det tid for vårpuss av sykkelen.

Det hjelper lite om sykkelen er ren og nyoljet om bremsene ikke lenger fungerer som de skal. Ved starten på sykkelsesongen bør du derfor rengjøre bremsene og om nødvendig skifte bremseklosser.

Tidligere var det vanligst med felgbremser, som er enkle å skifte og vedlikeholde. I dag har de fleste nye sykler skivebremser.

Eksperten bruker sykkelverksted

For en som ikke har vært borti slike bremser før, kan det fortone seg litt utfordrende å tukle med dem.

Også for sykkelekspert Morten Karlsen.

VERKSTED: Morten Karlsen sykler så mye i områdene rundt Trondheim at han ikke har tid til å fikse bremsene selv. Foto: Privat
VERKSTED: Morten Karlsen sykler så mye i områdene rundt Trondheim at han ikke har tid til å fikse bremsene selv. Foto: Privat Vis mer

- Selv har jeg ikke tid til å fikle med skivebremser. Jeg oppsøker helst et sykkelverksted for å få gjort det mens jeg venter, sier Karlsen til Dinside.

Å få gjort slikt på verksted koster 600-800 kroner for to bremser med klossene inkludert. Gjør du det selv, kan du slippe unna med et par hundrelapper.

- Det er stor forskjell på en ny sykkel og en som er godt brukt. På en ny sykkel vil det være lett å bytte bremseklosser. Men på en godt brukt sykkel som kanskje også er kjørt om vinteren vil det ofte være verre, forteller sykkelreparatør og avdelingsleder Rasmus Leiro hos Pedalen Østfold.

KAST I SKIVA: Noen ganger er bremseskiva som sitter på hjulet problemet. Da er det denne og ikke klossene som må byttes. Foto: Tore Neset
KAST I SKIVA: Noen ganger er bremseskiva som sitter på hjulet problemet. Da er det denne og ikke klossene som må byttes. Foto: Tore Neset Vis mer

Mer utfordrende enn felgbremser

MEKKE-GURU: Rasmus Leiro har lang erfaring med å fikse sykler. Han har også skrevet bok om det. Foto: Privat
MEKKE-GURU: Rasmus Leiro har lang erfaring med å fikse sykler. Han har også skrevet bok om det. Foto: Privat Vis mer

Leiro ga i 1999 ut «Mekkeboka», som raskt ble selve oppslagsverket for de som vil seg i kast med sykkelvedlikehold hjemme. Siden har boka kommet i flere utgaver. Den er nå utsolgt, men Leiro holder muligheten åpen for en ny utgave.

- På en skivebrems har du små marginer og liten plass å jobbe på. Det er for mange mer utfordrende enn felgbremser, der du bare skal passe på at bremsen sitter i posisjon i forhold til felgen.

Det finnes to typer bremseinnlegg for skivebremser: Organisk (resin) og metall (sinter).

- Metallklosser varer lengst. Til gjengjeld kan de gi fra seg en ubehagelig lyd når du bremser, spesielt i vått vær. De organiske er stillere og skal gi noe bedre bremseeffekt, men må byttes oftere. Men produsentene sier litt ulike ting, så alt dette er det vanskelig å være helt bombastisk på, sier Leiro.

Slik går du fram

Bremseinnlegget består av tre deler: Et sett ved «vinger» (bremseklossene) som klemmes mot bremseskiven på hjulet, en fjær som holder de to «vingene» i spenn og til slutt en låsemekanisme i form av en hårnål-lignende pinne eller skrue.

Til jobben trenger du en stor, flat skrutrekker, samt en sprayboks med rensemiddel (isopropanol eller lignende).

Unngå fallgruvene

Det kan kanskje virke lett, men det er flere feller du kan gå i som uerfaren sykkelmekaniker. En klassiker er ifølge Morten Karlsen bremser som står bom fast etter bytte av klosser.

- Når du skifter, kan det være nødvendig å bruke et skrujern eller lignende for å dytte de nye bremseklossene inn. Ellers kan de havne i klem. Det fører til at du bremser hele tida.

Dette må likevel gjøres svært forsiktig, slik at du ikke skader de nye klossene. Leiro anbefaler å bruke de gamle som mal. Disse skal jo kastes likevel.

TO TYPER: Mekaniske skivebremser blir gradvis dårligere, mens de hydrauliske kompenserer for slitasjen. Foto: Shutterstock/NTB Scanpix
TO TYPER: Mekaniske skivebremser blir gradvis dårligere, mens de hydrauliske kompenserer for slitasjen. Foto: Shutterstock/NTB Scanpix Vis mer

Det er en viktig forskjell på hydrauliske og mekaniske skivebremser. Hydrauliske bruker olje i en slange for å aktivere bremsen. Mekaniske virker på samme måten som felgbremser, med vaier.

- På hydrauliske skivebremser justerer motholdet seg automatisk ettersom bremseklossene slites. Dette skjer ikke på mekaniske skivebremser. På de fleste mekaniske kan du justere ved å skru inn motholdet med en umbraconøkkel for å kompensere for slitasje. Gjør du ikke dette, kan du miste all bremseeffekt, advarer Karlsen.

Ett år er gjennomsnittet

Mens felgbremser ofte må skiftes etter hver sesong, kan du regne med at skivebremsene fungerer mye lenger. Men levetiden varierer med bruken.

- Om du bremser kort og effektivt, kan de vare veldig lenge. For mitt vedkommende, med 250 turer i året, kan de vare i ett år. Bruker du bremsen mye, for eksempel i bytrafikk, kan levetiden være kortere.

- Hvordan merker du at du bør skifte?

- Når bremsene lager en rar lyd, er det et dårlig tegn. Da kan bremsebelegget være nedslitt. Om du fortsetter å sykle da, kan du ødelegge bremseskiva.

Rasmus Leiro mener på sin side at omtrent ett år er gjennomsnittlig levetid for bremseklossene. Med det gjelder tradisjonelle sykler.

- Bremsene på elsykler må byttes oftere, på grunn av høy vekt og dermed mer belastning.

UTLUFTING: Dette er for viderkomne, men denne danske videoen viser hvordan du gjør dersom det har kommet luft i bremseoljen. Video: Cycelgear.dkVis merVis mer Vis mer Vis mer

«Lufting» er ikke for amatører

Bremsevæsken på hydrauliske bremser må normalt ikke skiftes. Men av og til kan det oppstå luftbobler i væsken, slik at bremsene tar dårligere. Da må det såkalt utlufting til.

- Utlufting av bremser er ikke noe man bør holde på med, med mindre man er kyndig. Det kan være forskjeller på de ulike bremsene, og det er lett å gjøre feil. For eksempel kan du komme til å søle bremseveske på bremseskiva eller klossene.

Rasmus Leiro er enig.

- Å lufte er det ikke så mange som prøver seg på. Jeg opplever sjelden at noen kommer inn på verkstedet mitt etter å ha prøvd dette og gitt opp. Det virker som om folk har respekt for det, sier han.

Dersom bremsene slurer og virker upresise, har Morten Karlsen et lite triks på lur som er lett å utføre selv: Du kan løsne bremseholderen fra rammen og klemme inn bremsen. Da sentreres bremsen rundt skiva av seg selv.