SYKKELLYKT: Tester avslører store forskjeller på sykkellykter. Noe som også er viktig, er at lykten sitter godt; hvis ikke kan du risikere at lykten kommer ut av posisjon og den kan blende medtrafikanter. Illustrasjonsfoto: Shutterstock/NTB scanpix
SYKKELLYKT: Tester avslører store forskjeller på sykkellykter. Noe som også er viktig, er at lykten sitter godt; hvis ikke kan du risikere at lykten kommer ut av posisjon og den kan blende medtrafikanter. Illustrasjonsfoto: Shutterstock/NTB scanpixVis mer

Test av sykkellykt

Her er de beste sykkellyktene

Tester avslører de beste sykkellyktene.

Skal du ut og sykle når det er dårlig sikt eller mørkt, er det påbudt med lys på sykkelen.

Men hvilken sykkellykt skal du velge?

Her kan du se noen resultater fra tester av sykkellykter fra det danske forbrukerbladet Tænk og tyske ADAC.

Tysk testvinner

- Høy lysstyrke alene er ikke det viktigste kjøpsargumentet, er ADACs konklusjon etter en test av åtte sykkellykter.

- Prinsippet jo mer lys, jo bedre, gjelder ikke her. Tvert imot er det slik at frontlys med veldig høy lysstyrke og med dårlig montering kan utøve stor blendingsfare for andre trafikanter - og dermed medføre en stor sikkerhetsrisiko, skriver ADAC videre i testkonklusjonen.

De har testet tolv LED-lykter for sykkel. Mer enn halvparten fikk karakteren «god» mens tre lykter fikk kun betegnelsen «tilstrekkelig».

Testvinneren er Trelock LS 760 I-Go Vision Set

Dette er lyktene som alle får karakteren «god», i den tyske testen:

  • Trelock LS 760 I-Go Vision Set
  • Busch & Müller IXON IQ + IXBack
  • Cateye G VOLT50/RAPID Micro G
  • Lezyne Lite StvZO Pro 50 + Strip StvZO
  • Supernova Airstream 2 (Tour)/Airstream Trail Light 2
  • Sigma Sportster Black-K Set
  • VDO ECO Light M30 Set

Dansk testvinner

Forbrukerbladet Tænk har også testet sykkellykter; både frontlykter og baklykter.

Tænk kommenterer at ikke alle sykkellyktene lyser godt nok, og dumper hele åtte av de 22 lyktene som de har testet.

De har imidlertid én klar testvinner: CatEye HL-EL 135 forlykt.

De kommenterer at den har lang brukstid og at lysintensiteten er god. Den får også skryt for brukstida: Den kan lyse i 51 timer før lysintensiteten synker.

Du kan lese hele den danske testen av sykkellykter hos Tænk.dk (krever abonnement og innlogging).

- Mange kjøper for kraftig lys

Morten Karlsen er utstyrstester for Syklistenes Landsforening og tester også sykkellykter. Han sier til Dinside.no at det viktigste man må gjøre når man skal kjøpe en sykkellykt, er å finne ut hva man skal bruke den til. Skal man sykle der det er helt mørkt, og trenger å lyse opp omgivelsene – eller skal man sykle der det er opplyst og trenger å bli sett.

- Nå handler alt om lumens; 1 lumen er lysstyrken til 1 talglys – 1.000 lumens tilsvarer 1.000 talglys.

- Skal du bruke lykta til å sykle raskt i marka, på vått underlag som sluker mye lys, er det fornuftig med en lykt på flere tusen lumens. Men mange syklister kjøper for kraftig lys og bruker det feil: Nå kjøper en del lykter laget for terreng – og bruker på vanlig vei – og det er trafikkfarlig, advarer Karlsen.

- Som langlys på bilen

Dersom du har behov for en kraftig lykt, er det viktig å huske at du blender ned når du ferdes i trafikken - og at du vinkler lykta sånn at den ikke blender andre.

- Noen syklister kjøper superkraftige lykter og setter på blink – og blender alt og alle. Mens en billykt lyser ned mot veibanen og ut til høyre, lyser sykkellysene i alle retninger; de kan sammenliknes med langlys på en bil, sier han. Man kan bruke slike lykter på sykkel – men da må man enten dimme ned lysstyrken, eller vinkle lykta ned mot bakken så den ikke blender, sier Karlsen til Dinside.no

For bruk på vanlig vei, holder det ifølge Karlsen fint med 300-400 lumen.

- Jeg anbefaler oppladbare LED-lys. De bruker lite strøm og er veldig enkelt å lade opp. De mest brukervennlige lades som en usb-stick i en hvilken som helst ladeport, sier Karlsen.

- Det selges fremdeles relativt dårlige lykter; det er ikke alt som er like bra. De aller billigste kan du ikke regne med virker særlig lenge, sier Karlsen i Syklistene.

Han råder til å være oppmerksom på at en lykt med festepunkt bak på lykta lett vil kunne vippe framover og komme ut av stilling. Og skal du parkere sykkelen på utsatte steder bør du gå for en lykt som er lett å ta av og sette på.

Taperen er ute av posisjon

Til sist noen ord om de ikke så gode lyktene:

ADAC utroper Knog til testtaper (Knog Blinder Mob StVZO Twinpack front + rear 1).

Et av ankepunktene ved denne at gummibåndene som fester lykta til styret er så dårlige at lykta slås fullstendig ut av posisjon ved kjøring på humpete vei.

Forbrukermagasinet Tænk har flere testtapere som de anbefaler deg til ikke å bruke. Blant dem er billige lykter som Coop/Tiger Slikone forlykt og baklykt. Dette er billige lykter som altså selges på kjedebutikkene.