Fitbit Charge 3

Har du fått surt fjes på Fitbit-en din? Da er du ikke alene

Et google-søk hjelp oss til å skjønne at det ikke var oss det var noe feil med - og at det er flere som har opplevd at Charge 3 har blitt sur ...

HVORFOR? Vi skjønte aldri helt hvorfor Charge 3 ble så innmari sur på oss - og hvorfor det varte så lenge. Men et Google-søk hjalp oss i alle fall til å skjønne at vi ikke var alene. Det var åpenbart ikke oss ... det var Charge 3. Foto: Kristin Sørdal
HVORFOR? Vi skjønte aldri helt hvorfor Charge 3 ble så innmari sur på oss - og hvorfor det varte så lenge. Men et Google-søk hjalp oss i alle fall til å skjønne at vi ikke var alene. Det var åpenbart ikke oss ... det var Charge 3. Foto: Kristin SørdalVis mer

Da Dinside testet Fitbits nyeste Charge: Charge 3, opplevde vi til vår forbløffelse at aktivitetsklokka plutselig ble sur på oss - og det til gagns.

Vi ble servert et surt ansikt, som du kan se på bildet ovenfor, og slik forble den en hel helg, uansett hvor mye vi forsøkte å lade den, synke den eller skru den av eller på.

Det var ikke før vi kom på kontoret mandag morgen og googlet« sad face charge 3» at vi skjønte at det var ikke oss det var noe feil med - det var Charge 3.

Sur. Skikkelig sur ...

Det skjedde på en ellers fin lørdag morgen, at Charge 3 ble sur. Og den holdt seg rett og slett sur hele helga.

Charge 3 hadde vært litt lav på batteri og vi koblet den til laderen, hvor vi lot den lade en stund før vi tok den på og la ut på tur. Og ja, vi gikk en lang tur denne lørdagen. Faktisk to lange turer.

Og det var da, etter flere timer på tur, at vi oppdaget det sure fjeset.

Vi forsøkte å godsnakke med den i løpet av helga, og forsøkte å lade den igjen og igjen. Vi prøvde å synkronisere den med telefonen. Vi fjernet klokka fra appen og la den til igjen. Vi forsøkte å skru den av og på.

Men igjen og igjen ble vi møtt av et surt ansikt på klokkeskjermen. Ingenting hjalp.

Og er det én ting vi ikke liker, er det å bli møtt av et surt ansikt når vi ikke har gjort noe for å fortjene det! Og så innmari irriterende at dette skulle skje på en dag vi ville ha sanket usedvanlig mange skritt.

Hurra, det var ikke oss ...

Da vi mandag morgen kom på kontoret og forsøkte å google «sad face charge 3», så vi at det faktisk er flere som har opplevd det samme: Frustrasjonene er beskrevet i en lang tråd på Fitbits brukerforum.

Der fant vi også tips til hvordan vi kunne løse det. Og det funket - i alle fall delvis - for oss:

Vi måtte koble til laderen og holde inn knappen på siden en god stund, til det dukket opp en smileansikt og klokka startet opp igjen.

Men selv om klokka virket etter dette, var den ikke som før: Den tappet batteriet veldig raskt.

Ettersom Dinside hadde lånt en test-klokke fra Fitbit, fikk vi tilsendt en ny Charge 3. Den har fungert prikkfritt - og vi har altså ikke hatt liknende problemer med den.

Dette sier Fitbit

Vi har spurt Fitbit om svar på om dette er noe de har fått mange henvendelser om; hva grunnen til problemet er; hva som er løsningen - og om dette er problem på noen av klokkene som er produsert og man derfor kan oppleve samme problem om og om igjen, med én og samme klokke.

Lina Kjällström, nordisk markedssjef i Fitbit, svarer ikke direkte på Dinsides spørsmål, men gir følgende uttalelse via den norske pressekontakten:

- I forhold til hvor mange produkter Fitbit selger globalt er ikke dette et omfattende problem blant våre brukere. Bare de siste 5 åra har vi solgt ca. 85 millioner enheter, noe som bidrar til å motivere nordmenn og mange andre rundt omkring i verden til en mer aktiv hverdag.

- Dessverre kan enkelte feil skje med denne typen teknologi, og selv om dette ikke er rapportert av norske brukere, så tar vi selvsagt de brukerne som gir oss tilbakemelding på alvor. Selv om dette heller ikke er rapportert av mange på verdensbasis, er vi takknemlig for tilbakespill fra vårt engasjerte community, som er stort i Norge og internasjonalt. Det bidrar til at vi kan fortsette å gjøre produktene våre enda bedre. Vi jobber kontinuerlig med å rette opp såkalte tekniske bugs og vi slipper kontinuerlig nye software-oppdateringer for å forbedre brukeropplevelsen ytterligere, sier Lina Kjällström, nordisk markedssjef i Fitbit.