Griper inn mot «ulovlige» sparkesykler

- «Ulovlige» sparkesykler må merkes tydelig med at de ikke er lov å kjøre med. Noe annet er brudd på markedsføringsloven, sier Forbrukertilsynet.

ULOVLIG: Det er ulovlig å bruke elsparkesykler som går fortere enn 20 kilometer i timen, uansett om det er på vegen eller i din egen stue. Dette er det imidlertid ikke alle forhandlerne som opplyser om, og det er brudd på markedsføringsloven. Nå tar Forbrukertilsynet grep. Foto: Kristin Sørdal
ULOVLIG: Det er ulovlig å bruke elsparkesykler som går fortere enn 20 kilometer i timen, uansett om det er på vegen eller i din egen stue. Dette er det imidlertid ikke alle forhandlerne som opplyser om, og det er brudd på markedsføringsloven. Nå tar Forbrukertilsynet grep. Foto: Kristin Sørdal Vis mer

Som Dinside tidligere har skrevet om, selges det elektriske sparkesykler i Norge som det er ulovlige å bruke.

I Norge er det ulovlig å bruke elsparkesykler som går raskere enn 20 kilometer i timen, noe som gjelder både på privat område og på offentlig vei.

ADVARER: Politiet har publisert en video på Facebook. De frykter alvorlige ulykker. Video: Politiet. Klipp: Ørjan Ryland / Dagbladet Vis mer

Men likevel er det altså forhandlere som selger elsparkesykler som kan gå i opptil 100 kilometer i timen - uten å opplyse om at det er ulovlig å bruke dem.

Og selv om det faktisk ikke er ulovlig å selge disse sparkesyklene så er det i strid med markedsføringsloven dersom de ikke gir slik viktig informasjon, som at det er ulovlig å bruke kjøretøyet.

Nå går Forbrukertilsynet ut mot alle forhandlere av elsparkesykler og ber dem om å rydde opp i markedsføringen.

- Villedende etter markedsføringsloven

Forbrukertilsynet sender i disse dager brev til forhandlere av elsparkesykler, hvor de ber alle om å gå gjennom merkingen sin slik at ingen forbrukere kjøper en «ubrukelig» sykkel uten at de er klar over det.

– Vi har merket oss at flere forhandlere ikke opplyser om denne viktige begrensningen, sier Jo Gjedrem, avdelingsdirektør for transport i Forbrukertilsynet.

– Å utelukke denne typen viktig informasjon vil regnes som villedende etter markedsføringsloven. Derfor ber vi nå alle forhandlere av elektriske sparkesykler om å presisere hvorvidt sykkelen kan brukes på offentlig vei eller ikke, samt å sørge for at forbrukerne får all nødvendig info om øvrige bruksbegrensninger, sier Gjedrem.

- Det var artikkelen deres som gjorde oss klar over problemet. Vi har etter den tid mottatt to klager og de går på manglende angivelse av bruksbegrensningene, forteller Gjedrem til Dinside.

- En viktig opplysning som krever klar informasjon

- Hvis sparkesyklene er ulovlige i bruk, er dette en svært viktig opplysning som det må informeres klart om fra selgernes side for å unngå at kjøperne blir villedet til å kjøre ulovlig eller anskaffe en sparkesykkel som ikke kan brukes, understreker Gjedrem.

Han sier videre at selgerne av syklene har en plikt til å undersøke eventuelle bruksbegrensninger på syklene de selger og gi forbrukerne klare og tydelige opplysninger om disse.

Det er totalt 26 forhandlere som mottar brevet fra Forbrukertilsynet.

Informasjonen om bruksbegrensningene skal ifølge Gjedrem framkomme klart og tydelig slik at det ikke er noen fare for at forbrukerne går glipp av at det er viktige begrensninger ved bruken av kjøretøyet.

- Vil bli kontroller

Han sier at de i første omgang regner med at selgerne tar inn de nødvendige opplysningene på eget tiltak.

- Men orienteringsbrevet vil bli fulgt opp med en kontroll fra Forbrukertilsynet på et seinere tidspunkt.

- Vi har ikke satt en konkret frist, men forutsetter at selgerne gjør de nødvendige endringene omgående, sier Gjedrem.

Dersom ikke forhandlerne retter seg etter anmodningen, har Forbrukertilsynet mulighet til å iverksette andre tiltak:

- Sanksjonene etter markedsføringsloven er forbudsvedtak og overtredelsesgebyr, forteller Gjedrem til Dinside.

- Vegtrafikkloven gjelder også i din egen stue!

Tidligere denne uka gikk også Statens vegvesen ut med en presisering om hva som er lov å kjøre med av elektriske sparkesykler.

I en pressemelding understreker de at ikke alle typer elsparkesykler som selges og brukes i Norge oppfyller kravene for å bli definert som sykkel.

- I media hører vi stadig om elsparkesykler som går i mer enn 20 km/t, og stadig oftere ser vi elsparkesykler med sete. Mange vet nok godt at de benytter et kjøretøy som går ut over det regelverket tillater, mens andre ikke helt kjenner reglene, skriver Statens vegvesen.

Der understreker de også at veitrafikkloven gjelder all trafikk med motorvogn, og at den ikke er avgrenset til offentlig vei.

- Det vil si at veitrafikkloven til og med gjelder inne i din egen stue, hvis du velger å bruke en motorvogn der! Ulovlige elsparkesykler og elsykler er derfor heller ikke lov å bruke på private områder, skriver Statens vegvesen.

Ifølge Vegvesenet vil ulovlig bruk av elsparkesykler og elsykler kunne medføre forelegg, bøter, utsettelse av retten til å ta førerkortet med mer.

Om du er uheldig og skader andre personer eller andres eiendeler, vil dette også kunne få store økonomiske konsekvenser for deg.