Fritidsbåt og promille

For høy promille til sjøs gir tap av førerretten - uten unntak

En høyesterettsdom fra juni i år setter standarden for brudd på promillegrensa til sjøs.

TAP AV FØRERRETT: Blir man tatt for å bryte promillegrensa til sjøs, mister man nå førerretten i minst ett år. Foto: NTB Scanpix
TAP AV FØRERRETT: Blir man tatt for å bryte promillegrensa til sjøs, mister man nå førerretten i minst ett år. Foto: NTB Scanpix Vis mer

I en høyesterettsdom fra 25. juni i år slås det fast at at når en fører av fritidsbåt straffes for å ha brutt promillegrensa til sjøs, skal båtføreren som den klare hovedregel miste førerretten i minst ett år, skriver Advokatbladet.

Dette bekrefter generalsekretær Stig Hvide Smith i Kongelig Norsk Båtforbund (KNBF) overfor NTB.

– Etter en dom i Høyesterett er nå rettspraksis at du mister retten til å føre båt om du blir tatt med promille på 0,8 og oppover. Vi fraråder å føre båt i alkoholpåvirket tilstand, uansett promille, sier Smith.

Gledelig høyesterettsdom

Elisabeth Fjellvang Kristoffersen, generalsekretær i MA Rusfri Trafikk, kommenterer Høyesterettsdommen på følgende måte overfor Dinside:

- Vi vet at holdningene for alkoholkonsum og det å føre en fritidsbåt er mye mer liberale enn for å kjøre bil i påvirket tilstand. Skal vi lykkes med en holdningsendring også på sjøen, er det blant annet viktig at den promillegrensen som er satt, blir håndhevet. Vi synes det er gledelig og helt riktig at Høyesterett er så tydelig i sin uttalelse. Det skal ikke være rom for skjønn i en sånn sak, sier Fjellvang Kristoffersen.

At det er liberale holdninger blant båtførerne kan også denne båtsommeren tyde på: Ifølge NTB har politiet vært aktive til sjøs i sommer, og politibåtene har blant annet stoppet flere båtførere for å ha for høy promille.

Samtidig tror organisasjonen MA Rusfri Trafikk at mange fører båt når de har for høy promille - uten å bli tatt.

Nordmenn ønsker lavere promillegrense

En spørreundersøkelse utført av Norstat for Frende Forsikring i juni, viser at mange nordmenn mener promillegrensa til sjøs bør være lavere.

58 prosent svarer at promillegrensen til sjøs burde vært lavere enn dagens 0,8, mens 15 prosent er usikre på om grensen er for høy.

- At bare 3 av 10 vil holde på dagens grense sier sitt. Her er ikke folkeopinionen i takt med regelverket i det hele tatt. Det er sjelden vi ser at folket vil ha strengere regler enn myndighetene, slik som dette, sier fagsjef båt i Frende, Edmond Wold Gaulen i en pressemelding.

Det samme ønsker MA Rusfri Trafikk.

- Vi mener at dagens promillegrense er for høy. Har du rundt 0,8 i promille er synsevnen svekket, refleksene langsommere, koordinasjonen hemmet, mens selvtilliten er på stigende kurs. Det blir også vanskeligere å vurdere eget promillenivå, og dermed drikke mer enn lovlig, sier Fjellvang Kristoffersen.

- Dette er ikke forenlig med å føre en båt på en trygg og sikker måte, og vi ønsker at promillegrensen senkes til det samme som på vei, 0,2, legger hun til.

- Tror dere mange kjører båt med for høy promille i Norge, uten å bli tatt?

- Ja, det tror vi.

- Du skal være edru

Ifølge kommunikasjonsrådgiver Eirin Heddeland i Redningsselskapet, mener også de at alle som fører båt skal være edru.

- Å føre en båt med promille kan skape farlige situasjoner for både båtføreren selv, passasjerer og andre båtførere, påpeker hun, og viser til Havarikommisjonens rapport om fritidsbåtulykker fra 2018.

- Rapporten viser at dødsulykker på grunn av kollisjon eller grunnstøting ofte skyldes kombinasjonen alkohol, høy fart og kjøring i mørket, forteller Heddeland, og legger til at alkohol gjør at man blir en dårligere båtfører, ved at man blir mindre oppmerksom, har vanskeligere for å konsentrere seg og tar flere sjanser.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!