Sykling i fylla

– Fire av ti har syklet beruset

– Både farlig og ulovlig advarer politiet.

<strong>SYKKEL:</strong> Undersøkelsen viser at 8 av 10 bruker hjelm når de sykler. Foto: NTB Scanpix/Shutterstock
SYKKEL: Undersøkelsen viser at 8 av 10 bruker hjelm når de sykler. Foto: NTB Scanpix/Shutterstock Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det fremgår av en landsomfattende undersøkelse Kantar har gjennomført for Trygg Trafikk og Tryg Forsikring blant norske syklister som har syklet minst én gang eller mer det siste året.

Ett av funnene er at nesten halvparten – 43 prosent – innrømmer å ha syklet i beruset tilstand.

Fakta om norske syklister:

  • 52 prosent veksler mellom å sykle på fortau og i veibanen.
  • 50 prosent opplever at det er utrygt å sykle i veibanen.
  • 22 prosent opplever at bilister oppfører seg truende.
  • 14 prosent lar være å vise tegn når de krysser veien.
  • 10 prosent sykler på rødt lys. Syklister i Oslo er verst med 19 prosent som sykler på rødt lys.

– Når du drikker, svekkes dømmekraften, risikoforståelsen og reaksjonsevnen – og det mye fortere enn man tror. Da utgjør du en fare både for deg selv og andre. Derfor mener vi at folk bør tenke om sykkelen som de tenker om bilen: La den stå hvis du har drukket, sier kommunikasjonsrådgiver Ann-Helen Hansen i Trygg Trafikk.

– En del som har lav terskel

I en e-post til Dinside skriver Frank Halse, seksjonsleder for trafikk og sjøtjeneste ved Oslo politidistrikt, at det er både farlig og ulovlig å sykle og kjøre elsparkesykkel når man er beruset

DAGBLADET TESTER: De er elsket og hatet. De er overalt i Oslos gater, men hvilket merke av elsparkesykkel er best? Video: Madeleine Liereng. Reporter: Christian Wehus, Dagbladet TV Vis mer

– Man er utsatt med liten beskyttelse dersom man skulle bli påkjørt av en bil eller trikk, eller om man skulle påføre seg selv skade etter velt eller kollisjon. I tillegg kan man lett skade gående dersom de bli påkjørt, skriver han i e-posten.

Bruk av sykkel og el-sparkesykkel i påvirket tilstand:

Det er ingen egen promillegrense på elsykkel, sykkel eller elsparkesykkel. Likevel er det ikke slik at det er fritt fram å bruke el-sparkesykkel når man har drukket. Fører av kjøretøy skal være i en tilstand slik at han er «skikket til å kjøre på en trygg måte». En vurdering av kjøringen og førers påvirkning beskrives i en eventuell anmeldelse.

Kilde: Politiet

Han forteller at politipatruljene har vært vitne til en god del uvittig kjøring i beruset tilstand, spesielt i helgene, og at de sitter igjen med et inntrykk av at det er en del som har lav terskel for spesielt å bruke elektrisk sparkesykkel i beruset tilstand.

– Det er antagelig en del som har erstattet taxituren hjem fra byen med slike fremkomstmiddel. I følge legevakta kom det inn i juli i fjor 149 skader relatert til el-sparkesykkel. Det er nesten fem pr dag. Vi har ikke god statistikk på hvor mange av de som var beruset, og i mange av tilfellene blir ikke politiet varslet eller koblet inn, men ut fra skadetidspunktene er det antagelig mange som har vært påvirket, skriver Halse.

Kjører man i beruset tilstand risikerer man å bli innbrakt for blodprøvetaking og anmeldelse, advarer seksjonslederen.

Over halvparten bruker hjelm alltid

54 prosent oppgir at de alltid bruker hjelm, og 19 prosent at de gjør det som oftest. Likevel er det fremdeles nesten to av ti – 19 prosent – av oss som sjelden eller aldri tar på oss hjelmen.

Det er på de korte turene at de fleste oftest dropper hjelmen. På toppen av lista er turer til butikken og andre ærender med 45 prosent, fritidsturer med 30 prosent og andre småturer med 28 prosent.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer