SELVTRIMMET: Å kjøpe elsykkel med 45-grense og bruke den på lovlig vis betyr ekstra bryderi. Derfor velger mange å justere syklene sine selv. Foto: Skylines/Shutterstock/NTB scanpix
SELVTRIMMET: Å kjøpe elsykkel med 45-grense og bruke den på lovlig vis betyr ekstra bryderi. Derfor velger mange å justere syklene sine selv. Foto: Skylines/Shutterstock/NTB scanpixVis mer

Fartsgrense på elsykler

Fartsgale elsyklister trimmer syklene sine selv

Utstyret selges åpenlyst - og helt lovlig.

I Norge er elsykler med motor som kutter ved 25 kilometer i timen sidestilt med vanlige tråsykler. Elsykler med motor som først kutter når du har oppnådd 45 kilometer i timen regnes derimot som mopeder.

Det betyr likevel ikke nødvendigvis at det bare ruller lovlige elsykler rundt på norske veier. Det er nemlig svært enkelt å endre programvaren i motoren, slik at den fortsetter å hjelpe deg også etter at du har nådd 25 kilometer i timen.

Selger nesten ikke 45-sykler

Daglig leder Tommy Rasmussen hos Elsykkelsenteret i Sandnes forteller til Dinside at han selger få 45-sykler eller Speed Pedelec, som det også kalles.

Samtidig tror han at få av de som kjøper slike sykler tar seg bryet med å registrere dem og dermed betale avgift og ansvarsforsikring.

- Det er jo helt opptil hver enkelt eier å gjøre dette. Hos oss må kundene fylle ut et skjema med underskrift som viser at de har forstått at de selv har ansvaret. Det tror jeg nok vi er alene om blant forhandlere. Men om de virkelig går til trafikkstasjonen, vet vi jo ikke.

FLEST AV DISSE: Tommy Rasmussen selger knapt 45 km/t-elsykler, men han tror mange gjør fikser på vanlige 25-sykler selv. Foto: Elsykkelsenteret
FLEST AV DISSE: Tommy Rasmussen selger knapt 45 km/t-elsykler, men han tror mange gjør fikser på vanlige 25-sykler selv. Foto: Elsykkelsenteret Vis mer

Han tror mange som kjøper «lovlig» elsykkel fikser den slik at at den kutter først ved 45.

- Dette er det veldig enkelt å gjøre selv, spesielt med motorer fra Bosch. Man trenger bare en chip som kan kjøpes på nett og installeres, så er jobben gjort, forklarer Rasmussen.

Ulovlig er enkelt og billig

Dersom du skriver «elsykkel sperre» i søkefeltet på Google, får du opp 3.230 resultater. Med «trimme elsykkel» dukker det opp 2.220 treff. Og søker du etter «e-bike tuning», kommer det opp mer enn 1.4 millioner nettsteder fra alle verdens kanter.

ALT DU TRENGER: En databrikke og noen ledninger er alt som skal til for å forvandle en 25 km/t-elsykkel til en som kutter ved 45 km/t. Prisen er om lag 1.500 kroner. Foto: Ebike Electronic
ALT DU TRENGER: En databrikke og noen ledninger er alt som skal til for å forvandle en 25 km/t-elsykkel til en som kutter ved 45 km/t. Prisen er om lag 1.500 kroner. Foto: Ebike Electronic Vis mer

På Finn.no liger det i skrivende stund 18 tilbud om Speedbox (trimmesett) for elsykkelmotorer akkurat nå. Prisen ligger på rundt 1.500 kroner. For dette får du en databrikke og noen ledninger.

Pakker tilbys for en lang rekke motortyper. Både Bosch, Yamaha, Giant, Shimano Steps, Impulse, Bafang og Brose kan tukles med.

En oversikt over de ulike produktene som finnes på markedet finner du på Ebiketuning.com.

SLIK GJØRES DET: Det er forholdsvis enkelt å modifisere en Bosch-motor slik at den øker grensen fra 25 til 45 km/t. Video: Derestrictedbike.com Vis mer Vis mer

Lovlig gir ulemper

Det er kanskje ikke så rart at enkelte elsyklister bryter loven framfor å kjøpe en ferdig 45-sykkel og registrere den.

Prisen er nok det mest avskrekkende.

Mens du kan få en vanlig elsykkel for 10.000 kroner, må du minst ut med 35.000 for en 45-sykkel. Mange koster mye mer. Sykler fra populære, sveitsiske merket Stromer starter i Norge på godt over 50.000.

Vi snakker altså om langt mer for en elsykkel enn det du må betale for et motorisert kjøretøy som ikke bare blir kalt en moped, men faktisk også er det.

Til alt overmål ender du også opp med en sykkel som er langt mindre fleksibel i bruk enn en tradisjonell elsykkel.

DYR MORO: denne elsykkelen fra Stromer selges i Norge for 93.509 kroner. Foto: HelloRider.no
DYR MORO: denne elsykkelen fra Stromer selges i Norge for 93.509 kroner. Foto: HelloRider.no Vis mer

Du kan jo verken sykle på sykkelsti eller i sykkelfelt, slik du kan med en vanlig elsykkel. Og slett ikke på fortauet.

En dyr, elegant designersykkel får seg også en alvorlig knekk utseendemessig når du henger et nummerskilt bak. Det kreves også bremselys bak og nærlys foran som må være på når du sykler.

Og selv må du bruke motorsykkelhjelm - vanlig sykkelhjelm holder ikke.

Batteriet varer kortere med en 45-sykkel om du utnytter motoren fullt ut.

Og så er det én ulempe til: Å sykle fra bar til bar er helt uaktuelt, dersom du gjerne vil drikke noe sterkere enn brus.

LITEN RISIKO: Det er ikke ofte du ser politiet foreta rutinemessige kontroller av tråsykler. Og skulle du bli tatt, er det vanskelig å oppdage at du har tuklet med sykkelen din. Foto: Politiet
LITEN RISIKO: Det er ikke ofte du ser politiet foreta rutinemessige kontroller av tråsykler. Og skulle du bli tatt, er det vanskelig å oppdage at du har tuklet med sykkelen din. Foto: Politiet Vis mer

Liten risiko for å bli tatt

De som selger utstyr for elsykkel-modifisering i Norge gjør tydelig oppmerksom på at sykler du tukler med ikke kan brukes lovlig på offentlig vei i Norge.

- Elektriske sykler utstyrt med ASA eSPEED eller ASA eSPEED-produkter kan bare brukes på egen eiendom og alene på eget ansvar, lyder advarselen i denne annonsen.

TRYGGEST: Holder du deg under 25 km/t-grensen beholder du garantien. Samtidig slipper du trøbbel med politi og forsikringsselskap om du skulle havne i en ulykke. Foto: Bosch
TRYGGEST: Holder du deg under 25 km/t-grensen beholder du garantien. Samtidig slipper du trøbbel med politi og forsikringsselskap om du skulle havne i en ulykke. Foto: Bosch Vis mer

Det er likevel lite som tyder på at kundene tar loven alvorlig. Risikoen for å bli tatt er på linje med pirat-nedlasting og hjemmebrenning, om ikke enda mindre.

Da Dinside snakket med politiet i april 2016, var det ingenting som tilsa at en elyklist med ulovlig sykkel risikerte å bli stoppet, dersom hun eller han ellers oppførte seg pent i trafikken.

- Dette fenomenet er foreløpig i en tidlig fase, og vi har ikke fokus på dette nå. Men når det er sagt, er det viktig å følge med på utviklingen, uttalte seksjonsleder Trond Vennatrø ved trafikkseksjonen i Oslo Politidistrikt til Dinside i april 2016.

Lovlig med et tastetrykk

Og skulle politiet stoppe deg, er det lett å skjule at du har «pimpa» motoren.

- Du kan bruke knappen som slår lyset på sykkelen av og på til å veksle mellom 25 og 45. Politiet vil ikke kunne oppdage noen ting om du mot formodning skulle bli stoppet, sier Rasmussen.

På noen sykler er det «Walk Assistance» (hjelpemotor for trilling) som gjør susen.

Selv er elsykkelselgeren fornøyd med reglene slik de er.

- Jeg er enig med de som sier at det vil utgjøre en fare for trafikken. Dessuten har dette en annen side også: momsfritaket. I dag selges disse raske elsyklene som elmopeder, og dermed er de fritatt for avgift på lik linje med alle andre elektriske kjøretøy. Blir de vanlige sykler, kommer prisen til å øke med minst 25 prosent.

Ikke gjør det!

Meningen med denne artikkelen er absolutt ikke å oppfordre noen til å begå lovbrudd.

Snarere tvert i mot: Vi vil på det sterkeste advare folk mot å modifisere elsykkelen sin, eller å kjøre en fabrikkprodusert elsykkel med sperre høyere enn 25 km/t på offentlig vei uten uten førerkort og nummerskilt.

Skulle du havne i en ulykke, kan du komme til å havne i et økonomisk uføre. Sjansen for at det skjer, øker utvilsomt med større fart.

- Du risikerer ikke bare å skade deg selv, men også andre. Skulle du være så uheldig å påføre andre alvorlige personskader, kan du ende opp med å skylde millionsummer som forsikringen din ikke dekker, uttalte informasjonsdirektør Jon Berge i If Skadeforsikring til Dinside i juni 2015.