Forsikring på el-sparkesykkel

Er du el-sparkesykkel-forsikret?

Må du ha egen forsikring for å kjøre på elektrisk sparkesykkel?

ER DU FORSIKRET? Skader du deg selv eller andres person eller eiendom, kan du være forsikret mot utgifter til eventuelle skadereparasjoner eller erstatninger gjennom innboforsikringen, dersom du har en. Men innboforsikringen dekker ikke alt - og mange unge har ingen innboforsikring, ifølge forsikringsselskapene. Foto: NTB scanpix
ER DU FORSIKRET? Skader du deg selv eller andres person eller eiendom, kan du være forsikret mot utgifter til eventuelle skadereparasjoner eller erstatninger gjennom innboforsikringen, dersom du har en. Men innboforsikringen dekker ikke alt - og mange unge har ingen innboforsikring, ifølge forsikringsselskapene. Foto: NTB scanpix Vis mer

De elektriske sparkesyklene har inntatt Norge for fullt, og den overveldende bestanden merkes kanskje best i Oslo, hvor utleieselskapene har satt hundrevis av elektriske sparkesykler på gatene.

Vi har tidligere skrevet om utfordringene og potensielle farene som de nye kjøretøyene utgjør for andre myke trafikanter, i tillegg til kritikk mot dårlig kvalitet på utleie-sparkesyklene etter erfaringer fra bruk i andre land.

Når det kommer til potensielle faresituasjoner for andre myke trafikanter, er det selvsagt viktig å kjenne til kjørereglene:

For det er ikke lov til å sparkesykle hvor som helst eller i hvilken som helst hastighet - og ja, du risikerer bøter dersom du blir tatt i å bryte trafikkreglene for kjøring på elsparkesykkel.

Men dersom du skulle komme til å skade deg selv, andre eller andres eiendom når du kjører rundt på en elektrisk sparkesykkel: Er du forsikret? Eller må du betale for eventuelle skader av egen lomme?

FELLE: De elektriske sparkesyklene skaper problemer for flere i Oslo. Også brukerne av dem forstår at det kan være farlig. Se hvordan her. Video: Marie Røssland Vis mer

- Har du ikke forsikring, risikerer du millionkrav

Vi har spurt forsikringsselskapene hva som egentlig er dekket, dersom man skulle være så uheldig å skade seg selv eller andre - eller andres eiendeler - ved kjøring på elektrisk sparkesykkel eller andre små elektriske kjøretøy.

Og ja, ettersom disse kjøretøyene nå er klassifiserte som sykkel, er det de samme reglene som gjelder for en vanlig tråsykkel.

- Innboforsikringen din har en ansvarsdekning som dekker skader du påfører andres eiendom, gjenstander eller personer og du kommer i rettslig erstatningsansvar for. Hvis du bruker «små, elektriske kjøretøyer» som elsparkesykler, både egen eller andres, er du omfattet av dekningen. Innboforsikringen dekker alle medlemmene i husstanden, forteller informasjonssjef i If, Sigmund Clementz, til Dinside.

Han hevder imidlertid at undersøkelser If har gjennomført tidligere, viser at det er en del som ikke har innboforsikring i Norge, og at dette særlig gjelder studenter og unge voksne. Han sier at dersom du ikke har innboforsikring – eller er dekket på annet økonomisk vis – risikerer du et stort personlig erstatningsansvar:

- Hvis du ikke har ansvarsdekning gjennom forsikringen din, risikerer du å måtte betale et millionkrav fra egen lomme, sier Clementz.

Og dersom du skulle lure: Unge voksne kan være inkludert i sine foreldres innboforsikring selv om de store deler av året bor på studiestedet, og ikke i barndomshjemmet.

Men dersom du har meldt flytting til Folkeregisteret, må du har egen innboforsikring. Forsikringsselskapene kan også ha ulike vilkår for dette, så du anbefales å undersøke hva som gjelder for din situasjon.

- Du må være skyld i ulykken, for at forsikringen skal gjelde

Torbjørn Brandeggen, kommunikasjonsrådgiver i Tryg, bekrefter også at skader man påfører andre eller andres eiendeler - altså både personskader og ting - ved ferdsel på sykkel, elektrisk sparkesykkel eller liknende, vil være dekket innen ansvarsforsikringen som er innbakt i innboforsikringen.

Han understreker imidlertid at skadevolder - altså den som er skyld i skaden - må være å klandre for ulykken, for at forsikringen skal gjelde:

- Skadevolder må være noe å klandre for at han skal komme i ansvar, enten alminnelig ansvar, grovt uaktsom eller forsett. Men forsett dekkes ikke, sier han, og forteller at deres maksimale erstatningsbeløp per hendelse er 3 millioner kroner.

Egne ting eller skader dekkes ikke

Men, Brandeggen understreker at skader man påfører seg selv eller egne eiendeler ikke er dekket av ansvarsdelen av innboforsikringen - fordi man ikke kan stilles til ansvar overfor seg selv.

- Skader man har påført seg selv vil ikke være dekket under ansvarsforsikringen. Og skader man egen eiendom vil det ikke være dekket.

- Man kan ikke komme i ansvar for seg selv, sier Brandeggen.

Han understreker også at saken må vurderes i hvert enkelt tilfelle, både når det kommer til personskade på 3. person - og når det kommer til andres eiendeler.

Og ja, forsikringen dekker skadene på lik måte for både eide eller leide sykler/elsykler, dersom du kan holdes rettslig ansvarlig for skaden.

- Anbefaler ulykkesforsikring

Dersom du skulle påføre deg selv skade som følge av en ulykke eller hendelse som du selv er skyld i, vil altså ikke innboforsikringen gjelde.

Georg Richvoldsen, kommunikasjonssjef i Codan forsikring, sier til Dinside at skade på deg selv kan dekkes av dine egne forsikringer, enten ulykkesforsikring (privat eller via jobb), reiseforsikring eller barneforsikring.

- Vi anbefaler alltid at folk har en ulykkesforsikring. En ulykkesforsikring dekker både medisinsk invaliditet og behandlingskostnader som følge av en ulykke, sier Richvoldsen.

Han påpeker også at eventuelle skader på din egen sykkel eller elektriske sparkesykkel, ikke vil være dekket av ansvarsdelen av innboforsikringen.

- Skader på egen sykkel dekkes normalt ikke, med mindre du har tegnet en egen sykkelforsikring, påpeker Richvoldsen.

Og pass på: Ifølge Brandeggen i Tryg, dekker heller ikke ansvarsdelen i innboforsikringen skader på ting som tilhører en annen, men som du har leid, lånt eller oppbevarer.

- Følger utviklingen tett

Som vi tidligere har nevnt, er elektriske sparkesykler definert som «sykkel» her i Norge. Dermed er det ingen krav om ansvarsforsikring på selve kjøretøyet, som det er på en moped eller annet motorisert kjøretøy.

Sigmund Clementz i If hevder overfor Dinside at en del utleieselskaper av elsparkesykler i utlandet har ansvarsforsikring som en del av leien, og at det i noen land er ansvarsdekning på selve elsparkesyklene - fordi de der blir definert som et motorisert kjøretøy med lovpålagt ansvarsforsikring.

- Vi tror at antallet elsparkesykler nærmest vil eksplodere i de store byene i Norge denne sommeren, og vi følger utviklingen tett. Selv om det ikke er lovpålagt med ansvarsforsikring på selve syklene her til lands, ser vi ikke bort fra at utleieaktørene etter hvert velger å legge en ansvarsforsikring inn som en del av leien. Da blir alle som bruker syklene dekket, uavhengig av om de har en innboforsikring eller ikke, sier Clementz til Dinside.

Ifølge en undersøkelse Norstat har gjort for ABC Nyheter, appellerer sparkesykkel-trenden mest til nettopp unge: Unge voksne er mest positive til elektriske sparkesykler, mens de eldste er de mest negative, viser undersøkelsen.

Bekymringer for skaderisiko

I USA, hvor de elektriske utleiesparkesyklene har vært på gata siden 2017, skaper skadene bekymring: Ifølge informasjon som Consumer Reports har innhentet fra sykehus, har det blitt registrert over 1500 personskader i forbindelse med kjøring med utleie-sparkesykler i USA det siste året - og man antar at mørketallet er mye høyere. Mange av disse skadene skyldes ifølge Consumer Reports, at elsparkesyklistene ikke har brukt hjelm. Avisa Business Insider skriver også om en studie som viser at skaderisikoen for å kjøre på en elektrisk sparkesykkel er mye høyere enn både ved å kjøre motorsykkel og bil.

I Norge differensierer man ikke på ulike sykkeltyper når sykkelulykker rapporteres inn. Dette gjør at man har lite kunnskap om ulykker med små elektriske kjøretøy i Norge, noe somTrygg Trafikk tidligere har kommentert er en utfordring - også fordi man vet at det er en enorm underrapportering på sykkelulykker i Norge.

Da regjeringen i 2017 startet arbeidet med å sidestille små elektriske kjøretøy med tråsykler, var ett av innspillene at man ønsket et hjelmpåbud for de yngste. Vegdirektoratet foreslo både 12-årsgrense og hjelmpåbud for alle under 17 år, i deres forslag til nytt regelverk for små elektriske kjøretøy. Samferdselsdepartementet valgte imidlertid å tilsidesette disse anbefalingene i forslaget, og bestemte at det skulle være verken aldersgrense eller hjelmpåbud.