TRYGGHET: Å ta med seg en elsykkel til 30.000 på bytur kan være nervepirrende. Med forsikring som dekker tyveri og hærverk føles det tryggere. Enkelte tilbyr også veiberging. Foto: Moreimages/Shutterstock/NTB scanpix
TRYGGHET: Å ta med seg en elsykkel til 30.000 på bytur kan være nervepirrende. Med forsikring som dekker tyveri og hærverk føles det tryggere. Enkelte tilbyr også veiberging. Foto: Moreimages/Shutterstock/NTB scanpixVis mer

Tyveri av elsykkel

Endelig kan du forsikre den dyre elsykkelen for en billig penge

Flere er nå ute med tilbud – to med veiberging.

Fullforsikring av elsykler og andre dyre tråsykler har hittil vært både dyrt og komplisert.

Heldigvis ser det nå lysere ut for elsyklister som er redde for at investeringen på flere titalls tusen skal gå fløyten på grunn av mer eller mindre proffe sykkeltyver med boltesaks og vinkelsliper.

Flere tilbyr nå egne sykkel- og elsykkelforsikringer for til en langt hyggeligere pris enn verdigjenstandforsikringene du måtte tegne før.

Har økt fra 10.000 til 30.000

Ifølge en undersøkelse Elbilforeningen foretok i fjor, har godt over halvparten (53 prosent) av elsykkel-eierne i Norge forsikret seg via innboforsikringen. Om lag 12 prosent har egen elsykkelforsikring, og 22 prosent har ingen form for forsikring i det hele tatt for sykkelen.

Elsykler dekkes i utgangspunktet av innboforsikringen, på like linje med andre sykler.

Men mange forsikringsselskaper har fortsatt en øvre grense for hva du kan regne med å få tilbake, ofte et sted mellom 5.000 og 10.000 kroner.

I dag koster mange elsykler 25.000 kroner eller mer. Dette har forsikringsselskapet If tatt konsekvensen av. De har bakt elsykkelen inn i sin standard innboforsikring, fjernet egenandelen og hevet erstatningssummen.

– Vi har sett et voldsomt oppsving i interessen for sykler de siste åra, spesielt i byene. Du trenger bare ta en tur i sykkelbutikken for å se at du ikke kommer langt med 10.000 kroner. Derfor har vi nå justert opp maksimumsbeløpet til 30.000 kroner både på standard og Pluss-forsikring, forteller informasjonsdirektør Jon Berge i If til Dinside.

Berge mener dette dekker brorparten av dyrere sykler, og også de fleste elsykler. Det er ingen egenandel, og sykkelen erstattes i henhold til det den koster å kjøpe ny på det tidspunktet den blir stjålet.

Sykkelforsikring for under hundrelappen

Vil man sikre sykkel som koster mer enn 30.000, må man hos If, som hos de fleste andre forsikringsselskaper, tegne en særforsikring.

Her fastsettes premien etter skjønn. Du må dermed sende inn opplysninger om deg selv og sykkelen din før du får vite hva forsikringen kan komme til å koste deg i året.

Vi ba Jon Berge om å sette opp et regnestykke for en Oslo-boer som vil forsikre en laste-elsykkel til 50.000 kroner.

– En kunde hos oss med innboforsikring har inkludert i prisen dekning for sykkel inntil 30.000. Den kan utvides til 50.000 kroner, slik at snitt for både innboforsikring og sykkelforsikring blir 250–280 kroner i måneden. Snittpris for innboforsikring for enebolig i Oslo har snitt på 150–200 kroner i måneden, avhengig av dekning, egenandel og forsikringssum, skriver Berge til oss i en e-post.

TYVERI: Både dyre tradisjonelle sykler og elsykler er populære hos sykkeltyvene. Selv de mest solide låsene må gi tapt dersom det brukes tungt verktøy. Foto: Tommaso79/Shutterstock/NTB scanpix
TYVERI: Både dyre tradisjonelle sykler og elsykler er populære hos sykkeltyvene. Selv de mest solide låsene må gi tapt dersom det brukes tungt verktøy. Foto: Tommaso79/Shutterstock/NTB scanpix Vis mer

Forskjellige vilkår

Hos flere av de andre selskapene varierer vilkårene sterkt. Vi har ikke sammenliknet tilbud på verdigjenstandforsikringer, siden prisene her som sagt er basert på skjønn.

Men når det gjelder erstatning ved sykkeltyveri er vilkårene i innboforsikringene varierende.

Hos Storebrand er for eksempel grensen 10.000 med vanlig innboforsikring og 25.000 med Super-forsikring ved sykkeltyveri. Egenandelen er 2.000 kroner.

Tryg tilbyr på sin side å erstatte opptil 5.000 kroner på vanlig innboforsikring og opptil 15.000 på Ekstraforsikring. Egenandelen er også her 2.000 kroner.

Felles for begge selskaper er at de krever at sykkelen registreres i Falck sykkelregister, at sykkelen er låst og at tyveriet blir politianmeldt. Ved tyveri av sykkel fra egen bolig gjelder ingen beløpsgrense.

Vi anbefaler å sjekke vilkårene i din egen forsikringsavtale for å se om de dekker den sykkelen du har.

VEIHJELP: Dersom du går tom for strøm eller får motorhavari, dukker NAF-bilen opp. Foto: Jon Olav Nesvold/NTB scanpix
VEIHJELP: Dersom du går tom for strøm eller får motorhavari, dukker NAF-bilen opp. Foto: Jon Olav Nesvold/NTB scanpix Vis mer

NAF-tilbud med veiberging

Den beste nyheten for folk med dyr elsykkel, er det Norges Automobil-Forbund (NAF) som står for. Nylig lanserte de NAF MOV, et eget forsikringstilbud elsykkel-eiere – også for ikke-medlemmer.

Prisen er 89 kroner måneden for sykler som er verd under 30.000 kroner og 129 kroner for sykler som koster mer enn dette. Årsprisen blir dermed henholdsvis 1.068 og 1.548 kroner.

Med i tilbudet er også veihjelp tilsvarende den NAF har for bilister. Det betyr at dersom du punkterer eller motoren og batteriet svikter, så kommer det en bil fra NAF og kjører deg hjem og sykkelen din til nærmeste verksted.

Tjenesten er døgnåpen, og gjelder hele landet. Veihjelpen gjelder flatt eller ødelagt batteri, punktering eller røket kjede. Du får bare hjelp på offentlig vei, og bare i Norge.

Ved tyveri er eneste vilkår at sykkel og batteri skal være låst.

Satser på elsyklister

NAF startet med elsykkelberging allerede i 2016, men den gangen var veihjelpen begrenset til Oslo, Asker og Bærum og bare for medlemmer. Elsykkelforsikringen var knyttet opp til kjøp av elsykkel i NAFs egen nettbutikk, som nå er nedlagt.

Men nå er det altså fritt fram for alle elsykkel-eiere å tegne denne spesialforsikringen, som tilbys i samarbeid med Gjensidige.

– Vi har fått med oss at folk er villige til å legge noen kroner i en elsykkel. Mange kjøper den jo i stedet for bil nummer to, og stadig flere kjøper transport-elsykkel til frakt av barn og varer, sier senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal til Dinside.

– Så langt har 115 tegnet slik forsikring gjennom oss, og det synes vi er bra. Tilbudet ble jo lagt ut for bare litt over ei uke siden.

Har noen bedt om hjelp etter havari?

– Vi har registrert ett tilfelle der en forsikringstaker trengte veihjelp. Vedkommende hadde kjørt tom for strøm, og ble fraktet hjem av oss.

Dette blir ikke det siste vi hører om elsykler fra NAF, skal vi tro kommunikasjonsrådgiveren.

– Vi tror at interessen for dette kommer til å øke framover, og etter hvert kommer vi til å rette flere tilbud direkte mot elsyklister.

FØRST UTE: Spesialbutikken Evo Elsykler lanserte elsykkelforsikring allerede for ett og et halvt år siden. Foto: Evo Elsykler
FØRST UTE: Spesialbutikken Evo Elsykler lanserte elsykkelforsikring allerede for ett og et halvt år siden. Foto: Evo Elsykler Vis mer

Sykkelbutikk var først ute

Elsykkelforhandleren Evo Elsykler har i samarbeid med forsikringsselskapet Tide hatt et liknende tilbud i ett og et halvt år.

Her er premien delt opp i intervaller fra sykler som er verd 20.000 kroner til 80.000. Har du en sykkel til 30.000 kroner, må du ut for eksempel med 1.400 per år. I tillegg er det to ulike forsikringer, en standard og en premium. Med den siste får du avtale om veiberging hos Falck.

– Spesielt er det de som kjøper lastesykler til rundt 50.000 som tegner slik forsikring. Men også eiere av vanlige elsykler i den dyrere enden ønsker å sikre seg på denne måten, sier Jo Espen Bjerk.

For premium må du betale 1.800 kroner i året for 30.000-kronerssykkelen.

I tillegg er det det egenandel på 1.000 kroner. Og for Falck-veihjelpen må du betale 500 kroner pr. gang for.

– Jeg ser at vi vil få vanskeligheter med å konkurrere her. Derfor må vi nå sette oss ned sammen med Tide og se hva vi kan gjøre, sier daglig leder og eier Jo Espen Bjerk hos Evo til Dinside.