<strong>DIGER: </strong>Batteriet sitter fast på ramma og driver den 500-watts elektriske motoren som sitter på bakhjulets nav.  Foto: Deviantbicycles.com
DIGER: Batteriet sitter fast på ramma og driver den 500-watts elektriske motoren som sitter på bakhjulets nav. Foto: Deviantbicycles.comVis mer

Elektrisk tjukkassykkel

The Big Easy hjelper deg gjennom snø og slaps. Og på jakt.

Minnesota-advokaten Kevin Spreng(!) så seg lei av at han aldri fant en sykkel som kunne brukes i de røffe vintrene helt nord i USA, som varer omtrent like lenge som hjemme i Norge. Han prøvde seg på en vanlig tjukkassykkel, men opplevde at den ikke gikk fort nok.

Les: DinSide tester elsykkel

Kommer i oktober

Spreng satte like godt en elektrisk motor på tjukkassykkelen, også kjent som Fatbike, og fant ut at han kunne komme opp i over 30 km/t på røft vinterføre, samtidig som han også fikk trent. Dermed startet han selskapet Deviant, og jobber nå med å ferdigstille produksjonen av sin første sykkel, folkefinansierte The Defiant Big Easy. Sykkelen kommer på markedet i oktober.

URBAN: The Defiant Executive er den urbane luksusutgaven. Foto: Deviantbicycles.com
BREI: Dekkene er over 10 cm brede og passer ypperlig på snø. Foto: Deviantbicycles.com
KUNSTER? Denne versjonen kalles The Defiant Artist, og den eneste forskjellen er at den har en rød gaffel. Foto: Deviantbicycles.com

Se flere bilder her:

Hybrid

Denne kombinasjon av elsykkel og tjukkassykkel har ti centimeter brede tjukkasdekk og en 500-watts motor festet til bakhjulets nav, som igjen er koblet til et 36volt/15Ah-batteri på sykkelramma. Du har en egen knapp når du vil bruke pedalene i samarbeid med motoren, som holder rundt tre mil før den må lades opp. Ladingen tar rundt fem timer. Bremser du, slås motoren av.

Les også: Ni av ti elsykler får stryk

Ta den med på jakt og fiske

Deviant har laget en egen jakt- og fiskemodell kalt The Stealth, med tilhørende sideveske og en rifle- eller fiskestangholder. Noe av tanken skal være at du kan snike deg innpå byttet med sykkelen, noe vi gjerne skulle sett video av.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Svindyrt

Du får The Big Easy i fem varianter , og prisene starter på 2.400 kroner for den enkleste modellen. Dette er likevel bare prisen for å reservere en modell - og som du trekker fra fra totalsummer på hele 24.000 kroner før sykkelen fraktes gratis til Norge. Det er i alle fall det hjemmesiden deres hevder. Da vil den norske momsen ligge på rundt 5.600 kroner, og plutselig er vi oppe i 30.000 kroner. For den enkleste modellen. Svindyrt, altså.

Tips: Kjøp riktig sykkel til riktig bruk

Kjøp tjukkassykkel i Norge

Det finnes tjukkassykkelalternativer i Norge, dog uten motor. Prøv for eksempel å kontakte Facebook-siden til Fatbikes.no, så kan de hjelpe deg med å finne en tjukkassykkel til vintersesongen.

Se introduksjonsvideoen til The Big Easy her: