Sports- og friluftsutstyr

Eksplosiv friluftsinteresse: Helt skrapa!

Norgesferie og friluftsrenessanse vises med all tydelighet i sportsbutikkenes hyller.

RIBBA: Slik så det ut på XXL i Sandefjord onsdag 15. juli. Det var nesten kun vegetarvarianter igjen. Foto: Vetle Skorpen
RIBBA: Slik så det ut på XXL i Sandefjord onsdag 15. juli. Det var nesten kun vegetarvarianter igjen. Foto: Vetle Skorpen Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Coronaviruset og tvunget norgesferie har vekket noe i oss nordmenn: Først var det hamstring og dommedagsfrykt som preget oss, dernest ble gleden for det urnorske friluftslivet vekket igjen.

På sosiale medier, spesielt Instagram, postes det daglig bilder fra teltåpninger mot stille fjellvann, glade fjes på fjelltopper, utsikten fra ei hengekøye i skogen, hytte eller bobil.

Og, denne nasjonale friluftsinteressen viser igjen i hyllene og på lagrene til de store sportskjedene. Hos XXL, for eksempel, er det ganske tomt for turmat på knaggene, her representert fra butikken i Sandefjord:

BARE VEGGIS PÅ VEGGEN: Du kan ikke leve på luft og kjærlighet på fjellturen, men du må muligens finne andre turmatalternativer enn Real for å stille sulten. Foto: Vetle Skorpen.
BARE VEGGIS PÅ VEGGEN: Du kan ikke leve på luft og kjærlighet på fjellturen, men du må muligens finne andre turmatalternativer enn Real for å stille sulten. Foto: Vetle Skorpen. Vis mer

Dinside har også tidligere i vår vært i kontakt med den nordiske sportsgiganten om lån av diverse turutstyr (les pluss-testene av telt, sovepose og liggeunderlag), og allerede rundt påsketider var det vanskelig for dem å oppdrive stormkjøkken og soveposer.

Stormkjøkken var det lite av på laget, både på grunn av hamstringen og dommedagsfrykten i starten av pandemien, men også fordi XXL hadde problemer med å få leveranser fra fabrikkene i Kina.

Nå har XXL derimot hatt påfyll av varer og har det meste i butikkene og på lager, ifølge konsernsjefen.

Vekst i hele friluftssegmentet

Konsernsjef Pål Wibe i XXL kan fortelle Dinside om vekst innen flere kategorier i friluftssegmentet, hovedsakelig dratt av norske kunder framfor svenske og finske:

  • Hele outdoor-segmentet har vokst med 60 prosent.
  • Salget av turmat har økt med 70 prosent.
  • Teltsalget har vokst med 75 prosent.
  • Og, det er solgt dobbelt så mange soveposer som i fjor.

- Tur- og hjemmesommer har hatt sitt å si. En tur på fjellet eller i skogen har fungert som et tidsfordriv i corona-tiden, og folk har generelt blitt mer aktive. Det ser vi også på salget av sykler og løpesko, sier Wibe til Dinside.

- Folk har generelt blitt mer aktive under pandemien, som er en positiv effekt, understreker han.

Noe artig Wibe trekker fram når det gjelder salg av turmat, er at nummer to på bestselgerlista etter tradisjonell bolognese, er en type kebabgryte. Dette tyder på en yngre friluftskundegruppe, ifølge ham.

TIPS: Disse tipsene er det lurt å følge når du skal ut på hengekøyetur! Video: Berit B. Njarga / Ingebjørg Iversen / Dinside Vis mer

Tidvis stort leveringstrøbbel

Likevel legger ikke konsernsjefen skjul på at sportskjeden har hatt tidvis store utfordringer med etterspørsel og levering:

- Vi har hatt utfordringer med å få inn nok varer, spesielt ved sendinger fra Kina. Men, vi har jobbet tett og godt med leverandørene. Produkter ment for USA, der det ikke har vært like stor etterspørsel, har blitt «omdirigert» til Norge. Alt i alt vil jeg si at det har vært enormt bra samarbeid over hele fjøla, sier Wibe.

Tidsfordriv i corona-tiden har også drevet veksten, folk har blitt mer aktive. Positiv effekt av pandemien.

Flere nordmenn

Overfor Dinside sier Eivind Haugstad Kleiven, kommunikasjonsrådgiver i DNT, at det utvilsomt er en økning i nye fjellvandrere i sommer.

- Det merker vi i butikken på spørsmålene som blir stilt og utstyret som blir kjøpt, sier Kleiven.

I DNTs butikk i Oslo går det veldig mye av tursekker, sko, telt og soveposer.

Kleiven forteller at de tidligere somre opplevde stor pågang fra tyskere, franskmenn og italienere som ønsker turveiledning. Disse er i år erstattet av nordmenn.

- I sommer ser vi tydelig at denne gruppa er erstattet av nordmenn som gjerne skal til fjells for første gang, som selvsagt er gledelig, sier han.

Smittevernssommer

Med stor økning av nordmenn på hjemmeferie midt under en pandemi, har DNT vært nødt til å gjennomføre flere smitteverntiltak på sine hytter.

Blant annet er gjestene nødt til å forhåndsbestille plass, mot tidligere da du bare kunne droppe innom og være garantert plass.

- Det er svært viktig at vi kan spore smitte om det skulle oppstå og det betyr at vi må vite hvem som bor hvor. For at gjestene skal kunne opprettholde énmetersregelen, har vi også vært nødt til å redusere kapasiteten noe på mange av hyttene, avslutter Kleiven.

Samleside: Norgesferie

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer