Bruk av sykkellykt

Du kan straffes for feil bruk av sykkellykt

Sterke, blinkende lys på sykkelen kan utgjøre trafikkfare, og straffes deretter.

NOK LYS: Du har lykter på sykkelen din for å bli sett, noe som er pålagt og veldig viktig, spesielt når det blir mørkere. Men, tenk over hvor mye lys du faktisk trenger ut fra hvor du sykler, samt hvordan det skal være for medsyklister å møte deg på sykkelstien. Foto: Shutterstock/NTB Scanpix.
NOK LYS: Du har lykter på sykkelen din for å bli sett, noe som er pålagt og veldig viktig, spesielt når det blir mørkere. Men, tenk over hvor mye lys du faktisk trenger ut fra hvor du sykler, samt hvordan det skal være for medsyklister å møte deg på sykkelstien. Foto: Shutterstock/NTB Scanpix. Vis mer

Undertegnede journalist skrev en kommentar i slutten av september med en bønn om at jobbsyklister skulle utvise trygg og hensynsfull bruk av sykkellykt denne høsten.

Essensen i kommentaren var hovedsakelig to ting: Sykkellykten på styret skulle vinkles slik at den peker ned i asfalten foran syklisten, ikke rett fram imot møtende syklister, og at frontlykten ikke skulle ha blinkende lys.

Ut fra kommentarfeltet er dette tydeligvis noe som engasjerer flere Dinside-lesere, og mange deler journalistens frustrasjon. På den andre siden har det vært uenighet om hvorvidt lykten skal være på sykkelen eller hjelmen, samt om det er de møtende syklistene som blir blendet som gjør noe feil og dermed utsetter seg selv for fare.

Dinside har tatt en prat med politiet og Trygg Trafikk for å få svar én gang for alle hva som er fornuftig og lovlig bruk av sykkellykt.

Dette er straffbart

Politiet er kjent med at mange syklister bruker svært sterke sykkellykter som blender andre trafikanter.

- Bruk at sterke sykkellykter er en tilbakevendende problemstilling, spesielt de siste årene. Lysteknologien blir bedre, og produktene blir råere, sier politioverbetjent Finn Erik Grønli i Oslo Politidistrikt til Dinside.no.

Det er per i dag ikke noe konkret regelverk som sier hvor sterke lyktene kan være, men vegtrafikklovens paragraf tre legger, blant annet, føringer for hva som er fornuftig bruk av lys i trafikken, enten du er bilist eller syklist.

Dermed kan du bli straffet for brudd på vegtrafikkloven hvis du bruker sykkellykt som er til klar fare for andre trafikanter.

Manglende lys på sykkelen bøtelegges for eksempel med 1200 kroner.

- Politiet i Oslo har ekstremt mange oppgaver, men syklistenes trygghet er også svært viktig for oss. Vi har ved flere anledninger gjennomført aksjoner i samarbeid med kommunen og Trygg Trafikk hvor vi sammen har delt ut sykkellykter til de som ikke har hatt dette, sier Grønli.

Også i høst kommer politiet til å gjennomføre kontroller av bruk av sykkellys, som er påbudt. Det er vanskeligere å måle lysstyrke, men dersom politiet ser noe som er klart brudd på vegtrafikkloven, enten under kontroll eller vanlig patrulje, vil det bli slått ned på, understreker politioverbetjenten.

Lykt på sykkelen, ikke hjelmen

Christoffer Solstad Steen, kommunikasjonssjef i Trygg Trafikk, forteller at de også er kjente med at sykkellykter som blender imøtekommende trafikk er et problem, og de oppfordrer derfor alle til fornuftig bruk av sykkellys.

- Bruk for all del lys og refleks i mørket. Fest lyset på sykkelen, ikke på hjelmen. Det er krav om fastmontert lys på selve sykkelen, og da holder det ikke kun med lys på hjelmen, sier Solstad Steen til Dinside.no.

FINN ÉN FEIL: Denne syklisten har kun lys på hjelmen, ikke sykkelen. Dermed oppfyller ikke syklisten kravene til lys på sykkelen. Illustrasjonsfoto: Shutterstock/NTB Scanpix.
FINN ÉN FEIL: Denne syklisten har kun lys på hjelmen, ikke sykkelen. Dermed oppfyller ikke syklisten kravene til lys på sykkelen. Illustrasjonsfoto: Shutterstock/NTB Scanpix. Vis mer

Bruk også rødt lys bak på sykkelen, legger han til. Husk at det, i tillegg til fastmonterte lykter, skal være rød refleks bak på sykkelen og gul eller hvit refleks på siden av begge pedalene.

Unngå blending

For å forsikre deg om at sykkellykten din ikke blender møtende trafikk, kan du få en person til å sette seg i en bil og rett sykkelen og lykta mot bilen.

- Du dytter lykta ned slik at den ikke blender bilisten, og deretter strammer du lykta, forklarer Solstad Steen.

VEND NED: La sykkellykta være vinklet ned mot bakken, slik at den ikke lyser rett i øynene til møtende trafikk og fotgjengere. Foto: Shutterstock/NTB Scanpix.
VEND NED: La sykkellykta være vinklet ned mot bakken, slik at den ikke lyser rett i øynene til møtende trafikk og fotgjengere. Foto: Shutterstock/NTB Scanpix. Vis mer

Politioverbetjent Grønli framholder at alle syklister har ansvar for å tenke gjennom hvordan andre syklister vil oppleve deres lysbruk. Når vi er ute i trafikken, skal alle samhandle, det være seg bilister, syklister og fotgjengere.

- Da handler det om at den enkelte reflekterer over hvordan han/hun framstår i trafikken, og vise hensyn, ansvar og aktsomhet. Det handler både om å se og bli sett, sier Grønli.

Har syklisten selv ansvar for å ikke bli blendet?

En av reaksjonene Dinside har fått i etterkant av kommentaren er at syklister har ansvar for hvordan de bruker øynene sine når de møter en annen syklist med sterk sykkellykt.

Det er klart at sannsynligheten for å bli blendet er betydelig hvis syklisten stirrer rett inn i sykkellykta, og at det derfor er lurt å vende blikket bort. Samtidig må det understrekes at når det er mørkt, er det vanskelig å se omgivelsene når en sterk lyskilde er direkte i synsfeltet.

- En syklist eller bilist skal kunne bruke synet for å orientere seg i trafikken uten å risikere å bli blendet av sterkt lys rett i øynene fra andre trafikkanter. Hvis du blir tvunget til å se til siden på grunn av at du blir blendet, mister du verdifull informasjon om det som skjer foran deg, sier Solstad Steen i Trygg Trafikk.

Og, har forhandlerne ansvar?

Grønli i Oslo Politidistrikt mener også at forhandlere av sykkellykter har et ansvar for produktene de selger, og om det er nødvendig å selge lykter som er på opp mot 7000 lumen. Ei vanlig billykt er på mellom 1000 og 1500 lumen.

STERKE SAKER: Denne sykkellykta som selges, blant annet, hos XXL er over fire ganger så sterk som ei vanlig billykt. Er det nødvendig å selge så sterke sykkellykter, og hvilket ansvar har forhandlerne av slike produkter? Foto: skjermdump.
STERKE SAKER: Denne sykkellykta som selges, blant annet, hos XXL er over fire ganger så sterk som ei vanlig billykt. Er det nødvendig å selge så sterke sykkellykter, og hvilket ansvar har forhandlerne av slike produkter? Foto: skjermdump. Vis mer

Sportskjeden XXL er én av flere som selger sykkellykter opp til 6500 lumen, over fire ganger sterkere enn vanlige billys.

Tolle Grøterud i XXL sier at de informerer kundene om riktig og sikker bruk av produkter i salgssamtaler.

- Alle lyktene vi selger må brukes fornuftig, uavhengig av lysstyrke, sier Grøterud til Dinside.no.

De sterkeste lyktene de selger, fra 1600 lumen og oppover, blir i hovedsak brukt utenfor vei, til terrengsykling, langrenn og lignende. Når disse lyktene også blir brukt på sykkelstier og i bystrøk, er det brukeren som må tilpasse lysstyrke og vinkling etter forholdene, fortsetter han.

- Vi vil forsterke dette arbeidet og sørge for at informasjon om dette kommer på alle modeller. Vi vil ta dette opp med leverandørene, samt innføre informasjon på produktene om sikker og god bruk av lykt. Vi vil i tillegg sette opp plakatering både i butikkene våre og på nettsiden vår, sier Grøterud.