PÅ VINTERFØRE: Elsykkel er et glimrende framkomstmiddel også om vinteren. Men det er viktig å ta hensyn til at batteriet oppfører seg annerledes enn om sommeren. Foto: Tore Neset
PÅ VINTERFØRE: Elsykkel er et glimrende framkomstmiddel også om vinteren. Men det er viktig å ta hensyn til at batteriet oppfører seg annerledes enn om sommeren. Foto: Tore NesetVis mer

Elsykkel på vinterføre

Dette skjer med elsykkelen når du bruker den i kulda

Du trenger ikke parkere elsykkelen om vinteren.

Vintersykling blir stadig mer populært. Samtidig kjøper stadig flere elsykkel for å slippe å slite i bakkene.

Men hva med kombinasjonen? Elsykkel løser jo et grunnleggende problem med sykling: At det er tungt å tråkke. Og enda tyngre å tråkke er det jo om vinteren, med snø, is og slaps i veien.

Etter noen vintersesonger med elsykkel er vi ikke i tvil: Dette er et vel så bra framkomstmiddel på vinterføre som på sommerføre. Det gjelder bare å ha gode piggdekk og kle seg godt.

Batteriet er svakeste punkt

Noen tror kanskje at elsykkelen er så skjør og teknologisk avansert at den er uegnet på vinterføre. Det er langt fra riktig. Om du tar hensyn til de samme vintertipsene som gjelder for vanlig sykkel, er det ikke noe problem.

Det er likevel en enkelte ting som er annerledes med elsykkel enn en vanlig sykkel når termometeret kryper nedover og snøen laver ned.

Heiko Truppel i det tyske selskapet HP Velotechnik sier til det tyskle faggbladet E-bike News at elsykkelbatterier trives best mellom 16 og 20 plussgrader. Derfor bør de tas av sykkelen og lagres innendørs om du skal la sykkelen stå ute over lengre tid.

HELST HJEMME: Å lade utendørs eller i en uoppvarmet garasje er ingen god idé når det er kuldegrader. Foto: Tore Neset
HELST HJEMME: Å lade utendørs eller i en uoppvarmet garasje er ingen god idé når det er kuldegrader. Foto: Tore Neset Vis mer

Lad innendørs

Du bør også lade i et oppvarmet rom. I kulda nekter de fleste ladere rett og slett å samarbeide.

Dette har vi selv erfart når vi har kommet inn fra en iskald sykkeltur for å lade opp til neste tur. Et faresignal på displayet forteller oss at vi må vente til batteriet er varmt.

Mange batterier lar seg rett og slett ikke lade når de er kalde. Men skulle et kaldt batteri likevel sette i gang med ladeprosessen, må du passe på. For ifølge Heiko Truppel kan det faktisk ødelegge batteriet å lade det i lave temperaturer.

BATTERI-PELS: Varmetrekk for elsykkelbatteriet kan være en god idé om du planlegger å sykle langturer i sprengkulde. Foto: Ebike-news.de
BATTERI-PELS: Varmetrekk for elsykkelbatteriet kan være en god idé om du planlegger å sykle langturer i sprengkulde. Foto: Ebike-news.de Vis mer

Varer kortere

Du kan likevel ikke regne med å komme like langt i kulda som i passe sommertemperatur.

Ifølge den tyske elsykkeleksperten synker rekkevidden med kuldegradene, og typisk vil et batteri som tar det 10-11 mil avgårde halveres om temperaturen kryper under minus 10.

Varmetrekk finnes blant annet i kunstig materiale som neopren, eller mer naturlig i ull.

TREKK: Om du synes ull-dekselet over er litt voldsomt, finnes det heldigvis mye annet og mer moderne å velge i. Foto: Bikebrothers.no
TREKK: Om du synes ull-dekselet over er litt voldsomt, finnes det heldigvis mye annet og mer moderne å velge i. Foto: Bikebrothers.no Vis mer

Og når batteriet først har blitt kaldt, vil ikke et deksel eller overtrekk klare å få det varmt. Først når det er tilbake i stuetemperatur vil batteriet fungere normalt igjen.

Selv har vi bare brukt elsykkel i Oslo vinterstid, og på turer på under et par mil går det helt fint selv på de kaldeste dagene.

Lange markaturer vil vi derimot ikke anbefale. Ikke minst på grunn av skifolket, som jo bør få nyte turen i fred og ro uten motoriserte syklister i sporet.

Sett den inne når du kan

Har du muligheten til det, bør du sette sykkelen innendørs når du ikke bruker den. Jo mindre snø, sludd og kulde den dyre, fine elsykkelen din blir utsatt for, desto bedre er det. Det er forskjell på å tåle vintervær og å ha godt av det.

Elsykkelbatterier skal normalt tåle fuktighet. Men på dager med mye snø i lufta har vi opplevd at batteriet ikke får kontakt med skjermen på styret.

Et tørk med ei tøyfille på kontaktene både på batteri og batterifatningen i ramma vil som oftest opprette kontakt igjen.

KONTAKTER: Dersom vann og fukt trenger seg inn i kontakten mellom batteri og motor, kan det bety problemer. Som oftest gjør en tørr fille susen. Foto: Tore Neset
KONTAKTER: Dersom vann og fukt trenger seg inn i kontakten mellom batteri og motor, kan det bety problemer. Som oftest gjør en tørr fille susen. Foto: Tore Neset Vis mer

Robust motor

Motoren er derimot mye mindre følsom enn batteriet. Mellom 5 og 30 grader er ifølge Truppel ideell arbeidstemperatur.

Det er likevel ikke noe problem om temperaturen synker til under minus 10, eller for den saks skyld stiger til pluss 40.

Resten av elsykkelen er som en hvilken som helst annen sykkel.

Men husk at alle bevegelige deler slites mer om vinteren. Sand, salt og veistøv fester seg lettere enn om sommeren.

HOLDER: Motoren tåler de aller fleste temperaturer. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
HOLDER: Motoren tåler de aller fleste temperaturer. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

Husk smøring

Meningene er delte om hva slags olje du skal bruke for å smøre kjede og tannhjul. Selv har vi gode erfaringer med WD-40, den tynne sprayoljen du før kjøpt nær sagt overalt. Andre anbefaler tørrolje

Giret kan ofte bli tregt i kulda. I slike tilfeller det verd å prøve å skifte girwire og strømpe.

GODT SKODD: Kraftige piggdekk er nødvendig på glatt føre. Foto: Tore Neset
GODT SKODD: Kraftige piggdekk er nødvendig på glatt føre. Foto: Tore Neset Vis mer

Skivebremser er det beste på vinterføre. Elsykler med felg- og pedalbremser anbefales vi helst til korte turer i nabolaget, og slett ikke til vintersykling.

Da vi snakket med sykkelguru Morten Karlsen om valg av piggdekk røpet han at han selv sverger til 29 tommers dekk på vinterføre. Har du pedalmontert motor (midtmotor/krankmotor) i tillegg, vil du være godt rustet for vinterturer også utenfor brøytet vei.

Til bysykling holder det likevel lenge med en hybrid med gode piggdekk.