Dette må du vite før du kjøper elektrisk sparkesykkel

Alt om kjøreregler, fordeler og ulemper ved en elektrisk sparkesykkel.

KJØPE ELEKTRISK SPARKESYKKEL? Her er 11 ting du bør tenke på, før du kjøper elektrisk sparkesykkel. Foto: Shutterstock/NTB scanpix
KJØPE ELEKTRISK SPARKESYKKEL? Her er 11 ting du bør tenke på, før du kjøper elektrisk sparkesykkel. Foto: Shutterstock/NTB scanpix Vis mer

Elektriske sparkesykler er i vinden om dagen, og har du ikke nesten blitt påkjørt av en, så eier du kanskje allerede en eller du har testet ut en av utleie-sparkesyklene i norske eller europeiske storbyer.

Men om du vurderer å gå til anskaffelse av en elektrisk sparkesykkel, eller du allerede har kjøpt en, er det noen viktige ting du bør vite. Er det andre ting du mener folk bør være oppmerksomme på, kan du dele dette i debatten nedenfor.

Dinside har testet to sparkesykler som selges i Norge: E-twow Booster V mot Ewheels E2S, som koster henholdsvis 11.000 og 5.000 kroner. Som du kan lese i testen, er prisforskjellen større en de praktiske egenskapene ved sparkesyklene.

#1: Er du gammel nok?

Selv om det er en aldersgrense på utleie-sparkesyklene, er det ikke egentlig en aldersgrense for å kjøre på elektriske sparkesykler i Norge. Opprinnelig var det 16-årsgrense, men aldersgrensen ble fjernet da denne typen kjøretøy ble omdefinert fra «motorredskap» til «sykkel» 10. april 2018.

Dermed er det fritt fram for alle i alle aldre å kjøpe eller kjøre elektrisk sparkesykkel.

#2: Må du bruke hjelm?

Som for sykkel er det ikke hjelmpåbud, men det anbefales å bruke hjelm.

#3: Hvor kan du kjøre?

Nei, du kan ikke kjøre overalt, alltid. Det første å huske på, er at en elektrisk sparkesykkel er definert som en sykkel. Det vil si at du må rette deg etter de trafikkreglene som gjelder for vanlige syklister. Det betyr at du bare har lov til å sykle - altså sparkesykle - på fortau og gågater der gangtrafikken er liten.

Dette reguleres av trafikkreglene § 18 nr. 3:

«Sykling på gangvei, fortau eller i gangfelt er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Slik sykling må ved passering av gående skje i god avstand og i tilnærmet gangfart.»

Kjører du på sparkesykkelen, regnes du som kjørende. Triller du den ved siden av deg, regnes du som gående. Akkurat som for bruk av en vanlig tråsykkel.

#4: Ta med sparkesykkelen på tog, buss, trikk eller T-bane?

Dersom du skal bruke den elektriske sparkesykkelen til pendling, betyr det kanskje at du ønsker å ta med sparkesykkel om bord på kollektive transportmidler. Husk da å sjekke hva din lokale transportør sier om å ta med sykler eller elektriske sparkesykler om bord, og hva det eventuelt koster.

Ruter sier til Dinside at i Oslo kan du ta med sykler eller elektriske sparkesykler om bord, men understreker at det ikke er lov til å benytte sparkesykkelen inne på Ruters områder, og henviser til at dette er regulert i reisevilkårene.

- Det er ikke tillatt å bruke rullebrett, rulleskøyter, sykler m.m. på Ruters områder, dette inkluderer elektriske sparkesykler.

- Slik Ruter i dag praktiserer reisevilkårene er det anledning til å ta med elektriske sparkesykler om bord, men de må bare trilles om bord - også på områder som Ruter disponerer for kollektivtrafikk, for eksempel inne på en terminal eller en T-banestasjon, sier Ruters pressevakt til Dinside.

Husk også at det er forbudt å ta med så store batteripakker med litiumbatterier som det er i disse elektriske sparkesyklene, om bord på fly.

#5: Hvor skal du lade?

Elektriske sparkesykler må lades innimellom. De elektriske sparkesyklene som Dinside har testet, må lades direkte på sykkelen; det er altså ikke et lite batteri du kan ta med deg og lade.

Husk at det er litiumbatterier det er snakk om, og at det anbefales at dette lades under oppsyn og i våken tilstand. Dette på grunn av brannfaren - som det har vært mye snakk om når det kommer til en annen type liknende kjøretøy, hoverboards/ståbrett.

Husk også at sparkesyklene er ganske tunge, de veier gjerne over 10 kilo, så ta dette med i betraktningen dersom du bor i 10. etasje uten heis og må bære sparkesykkelen opp alle trappene for å lade.

#6: Holder rekkevidda?

Hvor skal du bruke sparkesykkelen og er rekkevidda god nok for ditt bruk?

Da Dinside testet sparkesykler, fant vi at de hadde en rekkevidde på cirka 2 mil med blandet kjøring i Oslo. Husk at rekkevidda som produsenten oppgir oftest er beregnet fra kjøring på flat mark og uten motvind. Det er sjelden slike forhold i norske byer.

Sørg også for at du har nok strøm på batteriet når du skal ut på tur, elektriske sparkesykler er nemlig mye tyngre å sparke manuelt enn tradisjonelle sparkesykler.

#7: Hvor fort kan den kjøre?

Det selges elektriske sparkesykler som holder seg innenfor de norske reglene for lovlig bruk på offentlig vei - og det finnes de som går fortere enn det som er lov. Skal du kjøpe en elektrisk sparkesykkel for å bruke på norske veier, bør du sjekke at de holder seg innenfor det norske regelverket for hastigheter.

Sparkesykkelen skal ha en sperre som gjør at det ikke kan oppnå høyere hastighet enn 20 kilometer i timen med motorkraft.

#8: Tekniske krav og merking

Det stilles krav til alle typer små, elektriske kjøretøy - som elektriske sparkesykler er en del av. Du skal for eksempel ha refleks, og du må ha lys dersom du skal kjøre når det er mørkt. Du skal også ha lydsignal (dersom kjøretøyet ikke er slik utformet at dette ikke er fysisk mulig å montere). Du kan lese mer om tekniske krav i denne artikkelen hos Dinside - eller hos Statens vegvesen.

Sjekk også at merkingen er i orden, også for å luke vekk de useriøse produsentene:

Sparkesykkelen skal være tydelig og varig merket med produsentens navn, typebetegnelse og fabrikasjonsnummer. Det skal være plassert og utført slik at det er godt synlig og slik at det ikke lett kan fjernes eller endres.

Ved å bruke ståbrettet/hoverboardet som bakhjul, kan du få en gokart som er overraskende gøy å kjøre! Vi tester Lowrider Airboard Kart fra Coolstuff og Orb Wheel Kart fra Teknikmagasinet. Les saken her: https://www.dinside.no/fritid/slik-gjor-du-hoverboardet-om-til-en-gokart/67676930 Vis mer

#9: Må du ha forsikring?

Dersom du skulle skade andre eller andres eiendom ved bruk av en elektrisk sparkesykkel, er du dekket for eventuelle erstatningskrav gjennom ansvarsdekningen i en innboforsikring. Innboforsikringen gjelder for alle husstandens medlemmer og eventuelle borteboende barn/studenter som ennå ikke har meldt flytting.

Men husk: Denne forsikringen dekker ikke eventuelle helseskader som du kan påføre deg selv eller sparkesykkelen din.

Har du ikke en forsikring med ansvarsdekning, kan du risikere å bli stilt til ansvar for millionkrav, har forsikringsselskapene tidligere sagt til Dinside.

Her kan du lese mer om forsikring når det gjelder elektriske sparkesykler.

En annen ting du bør huske her er at det ikke er spesielt lett å låse fast el-sparkesykler. Noe som er greit å vite hvis du skal ut for å handle eller andre ærender - det er ikke alle butikker som tillater at kundene tar med el-sparkesykler inn.

#10: Nei, du kan ikke ha sete på sparkesykkelen

Selv om en vanlig tråsykkel vitterlig har et sete, og elektriske sparkesykler er definert som sykkel, er det ikke lov med sete på en elektrisk sparkesykkel.

Det er bare små elektriske kjøretøy med selvbalanserende teknologi som tillates å ha sete - og altså ikke en elektrisk sparkesykkel.

#11: Husk at du kan få «bot»!

Du må forholde deg til trafikkreglene som gjelder for syklister. Dette betyr at du også kan bli ilagt forenklet forelegg for de samme overtredelsene som gjelder for vanlige syklister:

Forelegget er på 1200 kroner, og det er i praksis er fire forhold som kan resultere i forenklet forelegg for deg som er syklist:

Sykling mot rødt lys; sykling mot enveiskjøring; sykling der dette er forbudt (merket med egne skilt); og sykling på kveldstid uten tent lykt.

Her kan du lese mer om «elsparkesykkel-bøtene».