<strong>SE OG BLI SETT:</strong> Det er viktig å ha utstyret i orden. Foto: NTB Scanpix/Shutterstock
SE OG BLI SETT: Det er viktig å ha utstyret i orden. Foto: NTB Scanpix/Shutterstock Vis mer

Sykkellykt

Dette bør du gjøre nå

Det blir fort mørkt om kveldene. Da er det viktig å å gjøre seg synlig i trafikken.

Publisert

Vi beveger oss sakte, men sikkert mot høsten og det blir tidligere mørkt om kvelden for hver dag som går. Beveger du deg langs veien på kveldstid er det viktig å bli sett, og som syklist bør du sørge for å få på lykter på sykkelen, dersom du allerede ikke har det.

NAF påpeker at en sykkel uten lys en mørk kveld setter både syklisten selv, bilister og gående i fare siden de blir vanskeligere å oppdage.

Det er påbudt med bruk av lykter på sykkelen, men per i dag er det ikke noe konkret regelverk som sier hvor sterke lyktene kan være. Dog legger vegtrafikklovens paragraf tre, blant annet, føringer for hva som er fornuftig bruk av lys i trafikken, enten du er bilist eller syklist.

Dermed kan du bli straffet for brudd på vegtrafikkloven hvis du bruker sykkellykt som er til klar fare for andre trafikanter. Manglende lys på sykkelen bøtelegges for eksempel med 1200 kroner.

Må ikke være for kraftig

Øyvind Wold i Syklistenes landsforening har tidligere fortalt Dinside at han bruker en lykt på rundt 500 lumen. 1000 lumen mener han er altfor sterkt.

– Det er nesten som å få en lyskaster i fjeset, og det er det ingen som liker.

I tillegg til gode lykter, mener Wold også det er viktig å ha en hjelm som er godt synlig. En hvit, gul eller rød er en bra start. De er mer synlige enn svarte, ifølge ham

Husk lys og refleks

Når det gjelder plassering av frontlykten, er det ikke alle som er enige. Det reflekteres godt i engasjementet rundt denne kommentaren om bruk av lykt på sykkel, som viser at noen mener den skal monteres på sykkelen, mens andre velger å feste den på hjelmen.

Her er Christoffer Solstad Steen, kommunikasjonssjef i Trygg Trafikk, tydelig:

– Bruk for all del lys og refleks i mørket. Fest lyset på sykkelen, ikke på hjelmen. Det er krav om fastmontert lys på selve sykkelen, og da holder det ikke kun med lys på hjelmen, har han tidligere uttalt til Dinside.

Bruk også rødt lys bak på sykkelen. Husk at det, i tillegg til fastmonterte lykter, skal være rød refleks bak på sykkelen og gul eller hvit refleks på siden av begge pedalene.

Lys og refleks på sykkel

  • Sykkel skal ha rød refleks bak. På begge sider av pedalene skal det være hvit eller gul refleks. Ved bruk av sykkel utstyrt med klikkpedaler hvorpå det ikke kan monteres refleks, skal sykkelen ha refleks på pedalarmene. Refleksanordningene skal være av godkjent type.
  • Sykkel, som brukes i mørket eller i usiktbart vær på alminnelig beferdet veg eller område, skal foran ha lykt som gir gult eller hvitt lys og/eller flerfunksjonslykt som kan gi blinkende eller fast hvitt lys. Bak skal sykkel ha lykt som gir rødt lys og/eller lykt som gir blinkende rødt lys.
  • Lyktene skal være festet til sykkelen.
  • Lyktene skal kunne sees tydelig i en avstand på 300 m. Lykter som gir blinkende lys skal blinke med minst 120 blink pr. minutt.

Fra sykkelforskriftens paragraf 5

Når du monterer lykta, bør du også sørge for at den ikke blender bilister og andre syklister. Et godt tips her er å få en person til å sette seg i en bil og rett sykkelen og lykta mot bilen.

Dersom bilisten blendes, vinkler du lykta ned før du strammer den.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer