Lading av el-sparkesykkel

Derfor kan de være brannfarlige

El-sparkesyklenes batterier er sårbare for fysiske belastninger som vibrasjoner og støt, ifølge Brannvernforeningen.

BRANNFARE: Batteriene i el-sparkesykler er sårbare for vibrasjoner og støt - noe som i verste fall kan forårsake brann. Foto: Martin Kynningsrud Størbu
BRANNFARE: Batteriene i el-sparkesykler er sårbare for vibrasjoner og støt - noe som i verste fall kan forårsake brann. Foto: Martin Kynningsrud Størbu Vis mer

El-sparkesyklene har blitt stadig mer populære de siste årene. Det har samtidig ført til en rekke branner, som i januar, da brannvesenet i Oslo måtte ty til kreativ slokking av en el-sparkesykkel.

Også i Bergen lørdag tok det fyr i en el-sparkesykkel:

Da meldte Brannvesenet i Bergen om at en elsparkesykkel som sto til lading tok fyr i et bygg, skriver NTB. Heldigvis fikk en vekter slokket brannen og hindret at den spredte seg til andre deler av bygget.

I august ble en leilighet i Tønsberg totalskadd etter at en elsparkesykkel som var satt til lading, tok fyr.

– Vi fraråder sterkt lading av elektriske artikler når folk sover om natten, sier vaktkommandør Christer Skei ved 110-sentralen i Bergen.

Det er han ikke alene om.

Kan forårsdake kraftige branner

Både Brannvernforeningen og Elsikkerhetsportalen gir samme råd når det gjelder lading av el-sparkesykler:

De bør ikke lades om natten når du sover, og ikke innendørs.

Tar de fyr, kan de nemlig forårsake kraftig brann. Ifølge Oslo brann- og redningsetat kjennetegnes branner i litium-ionbatterier, som el-sparkesyklene har, ved kraftig røyk og varmeutvikling på relativt kort tid. Og når slike batterier først har begynt å brenne, kreves store mengder vann for å slokke dem.

Da en el-sparkesykkel tok fyr i Oslo i juli, skrev Oslo brann- og redningsetat at brannen nærmest opplevdes som et fyrverkeri.

«Slike, nærmest eksplosive, branner som oppstår i denne typen batterier slukkes kun ved bruk av store mengder vann. En slagkraft og slukkevannsmegde de færreste har tilgang til i husstander», skrev de i en Facebook-post.

Sårbare for vibrasjoner og støt

Ifølge Brannvernforeningen har litium-ionbatterier, som brukes i el-sparkesykler mange gode egenskaper, men de er også sårbare for fysiske belastninger som vibrasjoner og støt.

De skriver i en pressemelding at om slikt utstyr blir skadet, øker risikoen for brann ved lading betydelig, og viser til at en av verdens største batteriprodusenter, GPBM Nordic, hevder at et batteri som blir utsatt for hard medfart, som for eksempel støt, får skade på battericellekonstruksjonen. Dette kan føre til fuktighet, kortslutninger og krypstrømmer som kan lede til varmeutvikling og resultere i antennelse.

Også Elsikkerhetsportalen skriver at batteriene kan kortslutte dersom de blir utsatt for harde slag eller kommer i klem. De viser også til at litiumbatterier har høyt energiinnhold og kan avgi brannfarlige gasser og ta fyr om de kortsluttes.

ELSPARKESYKKEL: Elsparkesykler er veldig populære, og flere av selskapene holder åpent om vinteren. Men er det egentlig så enkelt å elsparkesykle i snøen? Vi testet! Reporter: Christian Wehus. Video: Ingebjørg Iversen / Dinside Vis mer

Sikker lading av el-sparkesykkel

Her er Brannvernforeningen råd for sikrere lading av el-sparkesykkel:

  • Sjekk enheten før lading. Se etter synlige tegn til skader der det er elektronikk. Er det steder på og ved batteriet som avgir unormal varme, bør man ikke lade før utstyret er sjekket av leverandør/forhandler.
  • Om du oppdager unormale lyder, lukter og eller varme knyttet til lading, avbryt ladingen og trekk ut kabelen umiddelbart.
  • Bruk originalt ladeutstyr.
  • Så langt det er mulig, lad utendørs.
  • Ikke lad om natten.
  • Unngå lading i minusgrader.

Hvis du må lade innendørs:

  • Sørg for at sykkelen står på et ubrennbart underlag og i et rom med brannvarsling.
  • Sørg for at rommet der sykkelen står til lading ikke er rømningsvei ut av boligen.