Advarer om båtbrann

Derfor går det galt

41 fritidsbåter er blitt en del av brannstatistikken så langt i år. I verste fall kan lading av mobiltelefonen og annet elektronisk utstyr skape livsfarlige situasjoner.

BÅTBRANN: Feil eller overbelastning av det elektriske anlegget på båten kan i verste fall føre til brann. Foto: Vestfold Interkommunale Brannvesen
BÅTBRANN: Feil eller overbelastning av det elektriske anlegget på båten kan i verste fall føre til brann. Foto: Vestfold Interkommunale Brannvesen Vis mer

Både Redningsselskapet og lokale brannvesen melder jevnlig om brann om bord i norske båter, sist i Drammen 20. juli.

Ifølge Vestfold Interkommunale Brannvesen har det vært 41 branner i fritidsbåter så langt i år. Vil du unngå å bli lagt til denne statistikken, kan du som båteier ta noen grep.

- Selv om ulykker skjer, er manglende tilsyn og vedlikehold ofte medvirkende til at det går galt, forteller Arnt E. Folvik i Vestfold Interkommunale Brannvesen til Dinside.

- Livsfarlig

Folvik forteller videre at landets brannvesen rykket ut til 85 båtbranner i 2019, men at det reelle tallet er høyere.

- Langt flere båter brant, og flere hendelser ble også håndtert av Redningsselskapet. I tillegg var det noen båter som sank, og ved et stort antall ble tilløpet slukket ombord uten behov for annen hjelp, forteller Folvik.

Han sier videre at hovedårsakene til at det begynner å brenne i båt er feil på elektrisk anlegg, lekkasje av gass og drivstoff. Men også uforsiktighet hos båtfolket spiller inn - og kan i verste fallet føre til at liv går tapt.

- Båtbrann er livsfarlig. Det går så fort. Enda verre blir det om det skulle oppstå en eksplosjon som følge av manglende ventilasjon eller drivstoffsøl, da smeller det og så kan livet være over, advarer Folvik.

Lading forårsaker brann

Redningsselskapet bekrefter at båtenes elektriske anlegg, og gjerne en overbelastning av dette, ofte kan forårsake brann.

- Det elektriske anlegget overbelastes på grunn av at folk i større og større grad benytter seg av ladere til mobiltelefoner og annet elektronisk utstyr om bord. Når dette skjer uten at anlegget om bord er oppgradert til å tåle belastningen, oppstår det gjerne branner som et resultat av overbelastning og overoppheting i anlegget, forteller Eirin Heddeland, kommunikasjonsrådgiver i Redningsselskapet til Dinside.

Generelt er manglende vedlikehold ofte en brannårsak, ifølge Redningsselskapet.

- Spesielt ser vi at båteiere slurver med å sjekke drivstoffslanger slik at små lekkasjer oppstår. Disse lekkasjene får gjerne oppstå i lukkede rom, og får tid til å utvikle seg. Til slutt blir det så varmt at lekkasjen antenner og brannen er et faktum, forklarer hun.

Ekstrem spredningsfare

Det er gode grunner til å utøve forsiktighet og vedlikehold, ifølge Redningsselskapet, som påpeker at en båt i brann kan være farlig på flere måter.

- Brann, spesielt i plastbåter, inneholder svært giftige avgasser. I tillegg oppstår det strålevarme. Om brann har oppstått er det viktig at båtfører melder fra til brannbåt og redningsskøyte om fartøyet har bensinkanner, propantanker og annet som eventuelt kan føre til eksplosjoner og forverre situasjonen ytterligere, sier Heddeland.

Ved brann i båt som ligger fortøyd i en havn, er det dessuten ekstrem spredningsfare, påpeker brannvesenet.

- Oppdager du brann i en fortøyd båt, så ring 110. Spredningsfaren er ekstrem, derfor må du varsle brannvesenet, understreker Folvik, og advarer mot svært giftig røyk og eksplosjonsfare.

Også Sikkerhverdag skriver at en brann om bord i en fritidsbåt kan spre seg svært raskt, blant annet på grunn av liten plass, materialer som fort tar fyr og brannfarlige væsker som bensin, diesel, rødsprit eller gass. De påpeker og at dersom du ligger til havn med andre båter i nærheten kan flammene raskt flytte seg videre.

Vi viser deg hvordan du rengjør og vedlikeholder båten i sommer. Vis mer

Forebygg brann i båt

Generelt sett mener Redningsselskapet at båtfolket er flinke til å utøve sjøvett.

- Det er likevel viktig å være forsiktig med å overbelaste det elektriske anlegget og ikke slurve med vedlikeholdet. Det er spesielt viktig å kontrollere at drivstoffslanger og tanker er tette og ikke lekker. På denne måten kan en forebygge at farlige situasjoner som brann oppstår, påpeker Heddeland.

Her kan du lese Sikker hverdags tips for å forebygge brann i båt, som understreker viktigheten av å ha slokkeutstyr, røykvarsler og gassvarsler om bord i båten.

Giftinformasjonen har tidligere i sommer advart mot kullosforgiftning, som kan føre til alvorlige forgiftninger og dødsfall, også om bord på båter.

Slik forebygger du brann:

  • Søl ikke bensin eller olje.
  • Elektriske anlegg, koke- og varmeapparater må installeres og repareres av fagfolk.
  • Ildsfarlig væsker må oppbevares i godkjente kanner og sikres.
  • Kontroller diesel og bensinslanger jevnlig, og bytt ut ved behov.
  • Luft ut motorrom. Bruk luktesansen, søk etter lekkasjer.
  • Stopp motoren straks hvis du merker lekkasje: Eksplosjonsfare.
  • Stopp motoren og kutt tenning, kok/varme når du skal fylle bensin eller olje.
  • Ha minst ett 2-kilos pulverapparat til brannslukking lett tilgjengelig.
  • Steng alle utløp for bensin, gass eller olje når turen er avsluttet.
  • Tøm askebegre.
  • Monter røykvarsler og test den jevnlig. Monter gassvarsler og pass opp for kullosforgiftning.
  • Lag en plan for evakuering, øv på planen. Sørg for ryddige rømningsveier.

Kilde: Sikker hverdag og Vestfold Interkommunale Brannvesen

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!