SAMMENLEGGBARE SYKLER: Vi har testet seks sammenleggbare sykler fra 1.590 kroner til 3.699 kroner. Det er store forskjeller både på hvor gode de er å sykle på - og hvor sammenleggbare de egentlig er ... Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
SAMMENLEGGBARE SYKLER: Vi har testet seks sammenleggbare sykler fra 1.590 kroner til 3.699 kroner. Det er store forskjeller både på hvor gode de er å sykle på - og hvor sammenleggbare de egentlig er ... Foto: Ole Petter Baugerød StokkeVis mer

Test av sammenleggbare sykler

Den dårligste får terningkast 1

Vi har testet seks sammenleggbare sykler. Men det gjør dem ikke lettere selv om de kan brettes i to ... Og hvordan er de egentlig å sykle på?

Elsykkel kan være smart for å komme seg rundt i byen, men det er ganske upraktisk for deg som for eksempel pendler med tog og trenger noe å komme deg til og fra stasjonen med: Både fordi de er store og fordi du må betale for å ta med sykkelen på tog og t-bane.

Kanskje kan en sammenleggbar sykkel være løsningen? Den er gratis å ta med både på toget og t-banen.

En sammenleggbar sykkel kan også være smart for deg som skal ha den med i bilen; om det er for å pendle eller om du skal på camping-, båt- eller bilferie.

Vi har testet seks sammenleggbare sykler. Og det er sikkert:

Her er det store forskjeller, både på hvor komfortable de er å sykle på - og hvor lett (eller vanskelig) det er å legge dem sammen.

Hvor «sammenleggbare» er de egentlig?

Er det én ting vi har erfart etter noen uker med sammenleggbare sykler, er det at det ikke er alle som er like «sammenleggbare»:

SLIK HAR VI TESTET: Vi har syklet, brettet opp og ned utallige ganger - og hatt med syklene i bil, på tog og t-bane. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

Det er ikke alle som er like enkle å legge sammen og sette opp, de blir ikke nødvendigvis så veldig små - og dessverre: De blir ikke noe lettere av at de kan legges sammen.

Skal du bruke sykkelen til for eksempel å pendle med og da komme deg for eksempel mellom jobb, hjem og togstasjonen, krever det at det må være relativt greit og enkelt å folde sykkelen opp og ned - og ikke minst: Den bør være relativt grei å lempe av og på toget - eller inn og ut av bilen.

Her kan du se hvordan de legges sammen:

Dinside har testet sammenleggbare sykler. Her ser du hvordan Kross Flex 2.0 legges sammen, og hvordan Trinx KS2007 monteres opp. Som du vil se – på Trinx-en sleit vi veldig med et ekstremt hardt feste. Vis mer

Den letteste av syklene vi har testet er Yess på 11,8 kilo. Den tyngste er Watski på 14,3 kilo - og de øvrige veier cirka 13,5 kilo. Legg til litt skitne hjul og oljete tannhjul, så blir det ikke veldig enkelt å lempe dem rundt.

Også: En sammenleggbar sykkel er en god idé hvis sykkelen faktisk er grei å sykle på. Hvis ikke forsvinner mye av vitsen. Og her er det stor forskjell på syklene.

Yess 20" Classic: Burde heller hete «No, no, no!» og ikke «Yess»

SAMMENLAGT: Yess 20" Classic i sammenlagt tilstand. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

Denne sykkelen er det bare å styre unna. Allerede ved første gangs frakt knekker det av en mindre plastdel av sykkelen. Girene virker ikke, og etter 2-3 korte sykkelturer detter den ene pedalen av; sporene som er til å skru pedalen fast i, er rett og slett slitt bort.

PEDALEN FALLER BARE AV: Gjengene den skal skrus inn i, er borte -så pedalen vil ikke sitte. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

En sykkel uten pedal kommer man ikke langt med, dermed blir det stryk i vår test – til tross for at det er en lett sykkel som er enkel å legge sammen.

Pris: 3.699 kroner (Bauhaus)

Konklusjon: Når girene ikke virker og pedalen ramler av på andre tur og ikke skrus på igjen, blir det rett og slett veldig vanskelig å sykle ...

Terningkast: 1

YESS 20" CLASSIC: Det blir rett og slett vanskelig å sykle når girene ikke fungerer og den ene pedalen ikke vil sitte på ... Nei, nei nei ... Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

Eurobike HarrySF: Her føler vi oss veldig utrygge

SAMMENLAGT EUROBIKE: Slik er den i sammenlagt tilstand. Kurven som sitter foran på sykkelen er faktisk ikke så mye i veien som man kunne tro, når sykkelen legges sammen. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

Nei og nei, dette var virkelig et sorgens kapittel, og det er først og fremst på grunn av låsemekanismen for styret:

Hele styret vipper frem og tilbake og virker veldig utrygt.

Det var også en del som knakk inne i låsemekanismen da vi skulle sette opp sykkelen første gang. Denne føler vi oss veldig utrygg å sykle på.

LÅSEMEKANISMEN FOR STYRESTANGEN ER IKKE TRYGG: Styret sitter ikke som det bør, og en liten del inni låsemekanismen knakk allerede første gang vi skulle sette opp sykkelen. Det er ikke bra! Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

Bortsett fra det, er sykkelen enkel å felle sammen og sette opp. Pluss for kurv foran og drikkeflaskeholder (som faktisk ikke er veldig i veien når vi skal legge sykkelen sammen) og et behagelig sete å sitte på.

Her er det vonde håndtak og noe som ser ut som veldig mange gir med trinnløs betjening - men det er vanskelig å vite hvor mange gir det egentlig er - og umulig å vite når den faktisk har tenkt å skifte over til neste gir. Det skal være sju gir, men vi finner ikke mer enn seks ...

Pris: 2.490 kroner (Importpris.no/ tilbudspris nå: 1.890 kroner)

Konklusjon: Bra at den er enkel å felle opp og ned, men når koblingspunktet for styret delvis knekker - og det vingler frem og tilbake, føles det veldig utrygt. Bra med medfølgende kurv og drikkeflaskeholder, samt behagelig sete.

Terningkast: 2

EUROBIKE HARRY SF: Styre som ikke helt sitter slik det skal, gjør at dette føles veldig utrygt ... Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

Watski 16": Som å sykle på en sparkesykkel

WATSKI 16" SAMMENLAGT: Slik blir den når vi endelig har fått lagt den sammen. Men det er jammen ikke lett! Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

Dette er en rimelig sykkel, og kanskje med grunn: Dette er den tyngste sykkelen, og den er vanskelig å montere og legge sammen. Den midtre låsemekanismen er svært hard å åpne og lukke, og styret får vi ikke lagt sammen.

I tillegg er sykkelen veldig liten, størrelsen på hjulet og dessuten på styret gjør det til en lite behagelig opplevelse. Heller ikke setet er spesielt behagelig. Denne egner seg ikke for en fullvoksen person.

Her følger det med en oppbevaringsbag for sykkelen, som er praktisk å ha når du skal ha den med deg i bilen eller andre steder.

Pris: 1.598 kroner (Marineshop.no)

Konklusjon: Veldig små hjul (ja, det er 16" og ikke 20" som de andre) gjør at det kjennes som å sykle på en sparkesykkel. Legg til hardt sete, en sykkel som ikke er veldig god å sykle på, veldig kronglete girbetjening, samt de harde festepunktene ved opp- og nedmontering, så havner vi på:

Terningkast: 2

WATSKI 16": På tross av at denne er minst, er den tyngst å løfte på. Og små hjul gjør den også tung å sykle på i lengden. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

Asaklitt 20": Denne gjør jobben

ASAKLITT 20" FRA CLAS OHLSON: Slik blir den sammenlagt - og du legger den sammen raskt og enkelt! Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

Sykkelen fra Clas Ohlson er litt tung i tråkket, men bortsett fra dette er det en god sykkel å sykle på. Setet er greit å sitte på, og de tre girene fungerer som de skal, selv om det laveste giret er litt vel tungt i de bratteste oppoverbakkene. Sykkelen har pedalbremse, noe som er litt uvant og til tider upraktisk – som når man ønsker å trille sykkelen bakover.

Sykkelen er enkel og uproblematisk å legge sammen. Den veier jevnt over like mye som flere av de andre syklene, og er dermed ingen lettvekter å skulle bære langt med seg.

Pris: 2.698 kroner (Clas Ohlson)

Konklusjon: Tung i tråkket og kjennes som pedalbremsen gjør hele sykkelen litt «trå». Men en behagelig sykkel som er lett å felle opp og ned. Denne gjør det den skal, rett og slett!

Terningkast: 4


Trinx KS2007: En sann glede å sykle på!

Aiai, denne er virkelig en glede å sykle på, sammenliknet med de fleste andre syklene i denne testen. Den er veldig lettsyklet, og triller fantastisk lett - dette er nesten som å sykle på en hvilken som helst annen, «vanlig» sykkel - og det er nok mye takket være de smale «racer»-dekkene.

ASAKLITT 20" SAMMENLEGGBAR SYKKEL: Clas Ohlson-sykkelen er en av de enkleste å brette sammen, og den er god å sykle på. Her er det ingen overraskelser: Den gjør jobben som sammenleggbar sykkel! Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

Smale dekk trives selvsagt best på asfaltert vei, og selv om den kjennes noe hard over ujevnheter, er det absolutt ingen problem å forsere både grusveier og brosteinsbelagte områder.

TRINX SAMMENLAGT: Hadde det ikke vært for det kjempeharde koblingspunktet på ramma, som gjør det veldig vrient å få satt opp sykkelen fra sammenlagt tilstand, hadde dette vært en 6-er på terningen. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

Denne har sju gir, som er enkle å betjene og som fungerer problemfritt. Den er rett og slett en glede å sykle på.

«RACER-DEKK»: Trinx er den eneste sykkelen med smale dekk som gir liten rullemotstand. De øvrige syklene har tykkere dekk. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

Den er lett å felle sammen, og den virker godt sammenskrudd når den er satt opp. En stor ulempe er imidlertid at den er veldig hard å låse i festepunktet på ramma når vi skal sette den opp: Vi greier såvidt å få låst den i posisjon. Hadde det ikke vært for dette, ville denne vært oppe i en 6-er på terningen!

Pris: 2.990 kroner (Engrosservice.no/ tilbudspris nå: 2.290 kroner)

Konklusjon: Dette er testens beste å sykle på, det er en sann drøm - nesten som en helt vanlig sykkel. Hadde det bare ikke vært for det kjempeharde festepunktet på ramma, hadde dette vært terningkast 6!

Terningkast: 5

Kross Flex 2.0 kombisykkel: Best i test!

Dette er en av de aller beste syklene i denne testen: Den er komfortabel å sitte på, alle deler kjennes som de passer sammen og er godt sammenskrudd - og den kjennes trygg når sykkelen er satt opp. Den er i tillegg veldig enkel å sette opp og folde sammen.

TRINX KS2007: Denne er testens beste å sykle på, det er en drøm! Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

Og, ikke minst: Den har komfortabelt styre med gode håndtak og enkel girbetjening som fungerer utmerket.

KROSS FLEX 2.0: Slik er den i sammenlagt tilstand. Og hurra: Den er enkel å både folde opp og ned. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

Som en sammenleggbar sykkel, er denne best i test:

Den eneste som triller bedre og som har bedre gir, er Trinx - men den har et såpass vrient koblingspunkt på ramma at den dermed taper litt for Kross. Pass også på å stramme setet godt nok når du setter den opp, hvis ikke kan du oppleve at det vrir litt på seg under sykling.

Pris: 3.199 kroner (Bikeshop.no)

Konklusjon: Med unntak av Trinx er denne best å sykle på. Den er komfortabel og lettsyklet - og enkel å folde opp og ned.

Terningkast: 5 - og best i test

Denne artikkelen ble første gang publisert 25. juni 2017.

Les også:

Her kan du låne sykler og annet sportsutstyr - helt gratis!

KROSS FLEX 2.0: Lettsyklet, komfortabel og enkel å folde opp og ned. Denne er best i test! Foto: Ole Petter Baugerød Stokke. Vis mer

Er elsykkel noe for deg? Les våre tips!