<strong>ELEKTRISK PENDLERSYKKEL:</strong> Haibike Sduro Trekking 5.0 er testvinneren i Naf og Testfaktas test. Foto: Produsenten
ELEKTRISK PENDLERSYKKEL: Haibike Sduro Trekking 5.0 er testvinneren i Naf og Testfaktas test. Foto: Produsenten Vis mer

Elsykkel

– Den beste pendlersykkelen

Naf og Testfakta har teste åtte elsykler i prisklassen 25–36.000 kroner. Vinneren hadde klart beste rekkevidde.

Publisert
Sist oppdatert

En test utført av Naf i samarbeid med svenske Testfakta viser at det er store forskjeller mellom elsykler når det kommer til rekkevidde, bremseeffekt, teknisk presentasjon og kjøreegenskaper.

For eksempel skiller det over 100 kilometer mellom elsykkelen med best rekkevidde og den med dårligst.

– En god pendlersykkel bør ha lang rekkevidde og være komfortabel å sykle på. Men velg en sykkel tilpasset den reiseruten du vanligvis bruker. Tenk gjennom om du trenger mye «push» i bakkene, eller om det er rekkevidde som er alfa og omega, er rådet fra Janne Pedersen, seniorrådgiver i Naf Forbruker.

Best ut i testen er Haibike Sduro Trekking 5.0. Ikke bare har den best rekkevidde, men scorer også høyt på kjøregenskaper og en kraftig motor. Nederst i saken finner du resultatet for de andre modellene i testen.

– Haibike er en sykkel med sterk motor og høy supportfaktor som egner seg godt til deg som trenger drahjelp i bakkene eller som skal trekke barn eller bagasje, kommenterer Pedersen i testen.

Specialized Turbo Vado 4.0 er elsyklene med lavest målt rekkevidde, men har til gjengjeld best supportfaktor, altså elektrisk assistanse.

I testen måles sykkelen til en supportfaktor på 3,2 – det betyr at elmotoren kan legge til 3,2 ganger så mye energi til sykkelen som det syklisten gir når den tråkker på pedalene, forklarer Naf.

Supportfaktor

Supportfaktor er kraften som motoren bidrar med i tillegg til den manuelle kraften syklisten legger på pedalene. Med god support får du bedre drahjelp i bakkene og mer «sprut» i sykkelen.

Kilde: Naf

God kvalitet på bremsene

I fjor gjennomførte Naf og Testfakta en liknende test av pendlersykler. Den gang var det rimeligere modeller som stod på agendaen, mens det i år er dyrere modeller som møtes til dyst. Det vises blant annet i økt kvalitet i bremseeffekten, selv om det også er store forskjeller i år.

– I løpet av årene vi har testet elsykler, har vi sett en positiv utvikling i kvaliteten på bremsene, og alle syklene i årets test klarer den offisielle standarden, sier Pedersen i testen og trekker frem Cube Touring Hybrid EXC 500 som bremsevinner.

Den har desidert best bremseffekt på tørt underlag. I motsatt ende finner vi Batavus Harlem E-Go som bare har halvparten av bremseffekt som vinneren, ifølge Naf og Testfaktas undersøkelser.

Kraftig økning

I forbindelse med testen har Kantar TNS på vegne av Naf gjennomført en undersøkelse som viser en kraftig økning i folks interesse for elsykkelen. Hele 49 prosent av de spurte sier at elsykkelen kan erstatte noen av reisemåtene de vanligvis bruker.

I fjor var tallet på 35 prosent.

– Det er klart at vårens situasjon der folk blir bedt om å ikke reise kollektiv, får mange til å tenke på hvilke alternativer de har. Med elsykkel virker avstandene kortere, du har full fleksibilitet, og du slipper stress med parkering, kommenter Nafs Pedersen om undersøkelsen.

Samtidig sier 45 prosent nei på spørsmålet om at elsykkelen erstatter noen av reisemåtene, en nedgang fra 59 prosent fra i fjor.

Testresultat

Under finner du testvinnerne og taperne, rangert fra dårligste til beste resultat – en sykkel kan få maksimalt 10 poeng.

De oppgitte prisene er cirkapriser.

Testen kan også leses i sin helhet på Nafs hjemmesider.

De åtte elsyklene Naf og Testfakta har testet. Foto: Naf
De åtte elsyklene Naf og Testfakta har testet. Foto: Naf Vis mer

#8 Batavus Harlem E-Go (selges ikke i Norge)

Pris: 27.000 svenske kroner
Poengsum: 5,9
Pluss: Svært myk overgang mellom supportnivåene. Smidig giring.
Minus: Svak motor. Hard og rykkete gange med mye vibrasjon. Ingen støtdemping verken i framgaffel eller sete. Håndtak i lær som hånden lett sklir på og som sitter løst.
Kommentar: Svakest bremser av syklene i testen og svake kjøreegenskaper. Dårlig teknisk prestasjon med høy mekanisk motstand i drivverket. Mangler støtdemping.

#7 EcoRide Sense E6100

Pris: 25.000 kroner
Poengsum: 6,0
Pluss: Bra akselerasjon og stabile kjøreegenskaper.
Minus: Svært svak motor. Svak bremseeffekt og høy mekanisk motstand i drivverket. Ingen støtdemping verken i setet eller i framgaffel.
Kommentar: God rekkevidde, men svak motor som gir dårlig support. Svak teknisk prestasjon og svak bremseeffekt. Mangler støtdemping.

#6 Trek Verve+ 2

Pris: 28.000 kroner
Poengsum: 6,9
Pluss: Bra støtdemping som absorberer vibrasjoner. Svært myk overgang mellom supportnivåene. Smidig giring. Godt ergonomisk utformet håndtak.
Minus: Svak motor og dårlig rekkevidde. Ujevn vektfordeling og tendens til å vingle på grunn av batteriets plassering. (Bagasjebrettet.) Makshastigheten overstiger kravet.
Kommentar: Svak motor og dårlig rekkevidde. Ujevn vektfordeling på grunn av batteriets plassering på bagasjebrettet. Makshastigheten overstiger kravet.

#5 Electra Townie Path Go

Pris: 36.000 kroner
Poengsum: 6,9
Pluss: Stabile kjøreegenskaper og god bremseeffekt. God teknisk prestasjon med lav mekanisk motstand i drivverket. Godt ergonomisk utformet håndtak.
Minus: Ingen støtdemping, verken i setet eller i framgaffelen. Det laveste supportnivået gir knapt merkbar effekt. Forsinkelse ved skifte av gir. Makshastigheten overstiger kravet.
Kommentar: Gode bremser, grei rekkevidde og bra teknisk kvalitet. Makshastigheten overstiger kravet. Mangler støtdemping.

#4 Kalkhoff Endeavor 3.8 Move

Pris: 28.000 kroner
Poengsum: 7,8
Pluss: God rekkevidde. God støtdemping som absorberer vibrasjoner. Myk overgang mellom supportnivåer. Smidig giring. Aksellererer raskt. Godt ergonmisk utformet håndtak.
Minus: Høyt lydnivå fra motoren, selv ved lav effekt. Forholdsvis høy mekanisk motstand i drivverket.
Kommentar: God rekkevidde og gode kjøreegenskaper, men med høyt lydnivå fra motoren.

#3 Cube Touring Hybrid EXC 500

Pris: 30.000 kroner
Poengsum: 8,0
Pluss: Svært gode bremser og teknisk prestasjon, med lav mekanisk motstand i drivverket. Stabile kjøreegenskaper og god støtdemping som absorberer vibrasjoner. Lavt lydnivå fra motoren. Myk overgang mellom supportnivåene. Smidig giring. Godt ergonomisk utformet håndtak.
Minus: Litt tung å få i gang uten motor.
Konklusjon: Grei rekkevidde, svært gode bremser og svært bra teknisk prestasjon.

#2 Specialized Turbo Vado 4.0

Pris: 36.000 kroner
Poengsum: 8,0
Pluss: Sterk motor som gir bra support. Stabile kjøreegenskaper og god støtdemping som absorberer vibrasjoner. Lavt lydnivå fra motoren. Myk overgang mellom supportnivåene. Smidig giring. Svært godt ergonomisk utformet håndtak.
Minus: Kortere rekkevidde. Makshastigheten overstiger kravet.
Kommentar: Forholdsvis lav rekkevidde, men sterk motor som gir bra support. Svært gode kjøreegenskaper og teknisk prestasjon. Makshastigheten overstiger kravet. .

#1 Haibike Sduro Trekking 5.0

Pris: 33.000 kroner
Poengsum: 8,1
Pluss: Svært god rekkevidde. Sterk motor. Lett å sette i gang sykkelen både med og uten motor. Stabile kjøreegenskaper. Lavt lydnivå på motoren. Myk overgang mellom supportnivåer. Smidig giring. Svært godt ergonomisk utformet håndtak.
Minus: Ingen støtdemping i setet. Forholdsvis høy mekanisk motstand i drivverket.
Kommentar: Best i test. Lengst rekkevidde og gode kjøreegenskaper.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer