FORTERE: Den danske regjeringen vil åpne sykkelfeltene for at elsykler med motor som hjelper til også over 25 kilometer i timen. Foto: Tore Neset
FORTERE: Den danske regjeringen vil åpne sykkelfeltene for at elsykler med motor som hjelper til også over 25 kilometer i timen. Foto: Tore NesetVis mer

Fartsgrense for elsykler

Danskene vil slippe super-elsykler løs i sykkelfeltet

Foreslår prøveordning med 45 kilometer i timen.

På vanlige elsykler slutter motoren å gi deg drahjelp når du når 25 kilometer i timen. Slike sykler omfattes i Norge av akkurat de samme reglene som vanlige tråsykler.

Det betyr at det ikke er noen aldersgrense, ingen promillegrense og ikke noe krav til førerkort. I tillegg kan du sykle overalt. Også på fortau, i gågater og i mange parker.

Fullt lovlig, men krever førerkort

Men det finnes også en annen type elsykler. Disse stopper først å hjelpe deg med å tråkke når du har opnådd 45 kilometer i timen.

I dag må slike elsykler registreres som mopeder. Det betyr at du også må du ha førerkort for moped for å sykle på dem.

Og i likhet med mopeder kan disse super-elsyklene (kalt S-Pedelec eller Speed Bike) bare kjøre i veibanen. De kan ikke kjøre i sykkelfeltet, verken her i Norge eller i Danmark.

Nå ønsker danske politikere å se på disse reglene. Et lovforslag til Folketingetsom nå er ute på høring åpner for at det kan bli innført en forsøksordning der 45 km/t-elsykler vil sidestilles med de som stopper ved 25 km/t.

FORBUDT: Danskene får ikke ta seg en «håndbajer» før de setter seg på de sprekere elsyklene. Foto: WineDonuts/Shutterstock/NTB scanpix
FORBUDT: Danskene får ikke ta seg en «håndbajer» før de setter seg på de sprekere elsyklene. Foto: WineDonuts/Shutterstock/NTB scanpix Vis mer

Beholder hjelmpåbud og promillegrense

Dermed vil det i Danmark verken være nødvendig å registrere sykkelen eller å ha førerkort. I tillegg vil 45-kilometersyklene kunne brukes overalt der vanlige sykler har lov å ferdes.

Likevel vil det være en god del som fortsatt skiller de to elsykkeltypene. For eksempel påbudet om hjelm. Men da snakker vi om vanlig sykkelhjelm, og ikke MC-hjelmene mopedførerne bruker og som dermed er påbudt i dag ved bruk av 45-elsykler.

Den danske promillegrensen på 0,5 vil også gjelde for de raskere elsyklene.

Det vil også være samme krav til ansvarsforsikring som ved mopeder.

Aldersgrensen settes derimot ned fra 18 år for mopeder i dag til 16 år for elsykler med motor som kutter ved hastigheter over 25 km/t.

FARLIG: Sprekere motor i sykkelfeltet kan føre til farlige situasjoner, mener det danske Cyclistforbundet. Foto: Volodymyr Baleha/Shutterstock/NTB scanpix
FARLIG: Sprekere motor i sykkelfeltet kan føre til farlige situasjoner, mener det danske Cyclistforbundet. Foto: Volodymyr Baleha/Shutterstock/NTB scanpix Vis mer

- Det vil koste liv

Man skulle kanskje tro at danske syklister vile juble over forslaget. Men det gjør de slett ikke.

- Det er desidert tankeløst, uansvarlig og ekstremt usikkerhetsskapende å åpne for at de kan kjøre på sykkelveiene, sier direktør Klaus Bondam i det danske Cyclistforbundet til Ingeniøren.

Han mener en slik prøveordning i ytterste konsekvens kan føre til dødsulykker.

- Det vil utgjøre en kjempe-sikkerhetsrisiko. Hvis man bare la dette her passere som står, vil det koste liv. Og flere vil la være å sykle på grunn av økt utrygghet på sikkelveiene, mener Bondam.

Elsykkeleksperten Henrik Bundgaard deler ikke syklist-lederens angst.

- Trengselen på sykkelveiene i byene gjør at man uansett hva man kjører med ikke kan komme opp i en hastighet på 45 kilometer i timen. Det er det rett og slett ikke forhold for, sier han til Berlingske Tidende.

Han påpeker også at alle elsykler - enten de er spesifisert for 25 eller 45 kilometer i timen - ofte oppnår langt større hastigheter enn 25 kilometer i timen i nedoverbakke. Dette fordi elsykler er vesentlig tyngre enn vanlige tråsykler.

- For store forskjeller i fart

Også her hjemme er det delte meninger om det danske forslaget.

Generalsekretær Morgan Andersson i Syklistenes Landsforbund er helt på linje med sin kollega i det danske Cyklistforbundet.

- Sykler med el-assistanse opp til 45 km/t bør ikke kunne benyttes på gang- og sykkelveier i byområder. Til det er hastighetsforskjellene i forhold til syklende og gående for store. Dette kan skape usikkerhet og kan gi økt ulykkesrisiko, skriver han i en e-post til Dinside.

SKEPTISK: Fagsjef Tori Grytli i Trygg Trafikk mener vi lever greit med moped-regler for raskere elsykler. Foto: Trygg Trafikk
SKEPTISK: Fagsjef Tori Grytli i Trygg Trafikk mener vi lever greit med moped-regler for raskere elsykler. Foto: Trygg Trafikk Vis mer

Han mener at sykkelveinettet først må bygges ut med tanke på raskere elsykler. Han ser for seg at sykkelekspressveien kan deles inn i et «slow lane» og «fast lane».

Også i Trygg Trafikk er de skeptiske.

- I Norge er det lov å sykle på fortauet, og dette kan fort bli en utfordring. Det samme kan en stor fartsforskjell mellom slike raske sykler og annen sykkeltrafikk i sykkelfeltet. Jeg mener derfor at vi lever godt med at slike sykler fortsatt omfattes av de samme reglene som moped, sier fagsjef Tori Grytli i Trygg Trafikk til Dinside.

RASKERE: Topptrente ryttere sykler glatt forbi elsyklistene, uansett hvor kraftig motor de måtte ha, viser belgisk undersøkelse. Foto: Ole Schwander/Shutterstock/NTB scanpix
RASKERE: Topptrente ryttere sykler glatt forbi elsyklistene, uansett hvor kraftig motor de måtte ha, viser belgisk undersøkelse. Foto: Ole Schwander/Shutterstock/NTB scanpix Vis mer

- Vanlige sykler er raskere

Hulda Tronstad, som er seniorrådgiver for elektrisk mobilitet i Elbilforeningen, er derimot svært positiv.

- De har prøvd ut dette i Belgia og Nederland, og der er erfaringene svært gode. Undersøkelser viser at det er de tradisjonelle syklene som holder høyest fart, og at hastigheten for alle typer sykler varierer mellom 5 og 30 kilometer i timen, sier hun til Dinside.

Tronstad tror at elsykler med kraftigere motor spesielt vil være et godt alternativ utenfor de store byene.

- Her kan slike sykler erstatte mye bilkjøring. Men for at det skal skje er det viktig å lempe på reglene, mener hun.