JULESTEMNING: Coca-Cola lanserer en egen julebrus kalt «Julesteming». Foto: Coca-Cola Company
JULESTEMNING: Coca-Cola lanserer en egen julebrus kalt «Julesteming». Foto: Coca-Cola CompanyVis mer

Coca-Cola med Julestemning

Coca-Cola lanserer julebrus

Konkurrentene er ikke bekymret.

Nå får det allerede innholdsrike julebrusmarkedet i Norge en ny variant. Coca-Cola avslører i dag at de lanserer en egen julebrus som er laget spesielt for nordmenn, kalt «Julestemning».

- Coca-Cola er for mange den originale julebrusen, men vi ønsker å tilby forbrukerne flere valgmuligheter. Julebrus har blitt en viktig førjulstradisjon for nordmenn, og nå syntes vi det var på høy tid å lage vår egen variant av den norske drikken, sier Karen Huffman, Country Manager for Coca-Cola Norge, i en pressemelding.

Cola-produsenten skriver at de under utviklingen smakte på de mest populære julebrusene i Norge og at de hele tiden vurderte om brusen skulle være rød eller brun og om det skulle være bringebær- eller sjampanjesmak.

- Da vi skulle lage en norsk julebrus startet vi med å smake oss gjennom de mest populære julebrustypene her til lands. Deretter utviklet vi vår helt egen variant av den brune julebrusen. Den har en særegen vaniljesmak som gjør at den skiller seg ut blant alle de andre alternativene, hevder Huffman i pressemeldingen.

Julestemning selges i flasker på 1,25 liter og blir tilgjengelig i utvalgte butikker.

Tar imot konkurrenten

- Vi er ikke så opptatt av de andre, men heller egne produkter. Vi har noen veldig populære og folkekjære julebrus, sier Nicolay Bruusgaard, kommunikasjonssjef i Ringnes, til Dinside.no - og sikter spesifikt til Hamar Julebrus og Dahls, som i år kommer i sukkerfri variant.

Bruusgaard sier de ikke er bekymret over konkurransen og at det ikke er noen overraskelse at flere lanserer sin egen julebrus.

- Det er et helt spesielt fenomen i Norge. Man finner ikke noe liknende et annet sted og det er ikke så rart at andre kommer til, sier han og forteller at julebrusen står for 25 prosent av brusmarkedet i Norge den siste uka før jul.

Leif Eliassen, produktsjef i drammensbryggeriet Aass, sier til Dinside.no at det er helt fint at Coca-Cola kommer med egen julebrus. Han påpeker at det ikke er første gang at Coca-Cola lanserer julebrus, men at den for første gang er brun.

- Vi syns det bare er bra med flere og er ikke veldig bekymret, sier Eliassen.

Eliassen sier at de i Aass kommer til å holde seg til den røde julebrusen, som for dem er den riktige fargen.

- Vi tror forbrukerne syns diskusjonen om julebrusen skal ha rød eller brun farge, er morsom. Som med julebrusen de velger, handler det mye om regional tilhørighet, sier han.