OVERRASKET: Det som skulle være en engangsoppringing ble utvidet til et samtykke om telefonsalg i tre år. Foto: Kristin Sørdal
OVERRASKET: Det som skulle være en engangsoppringing ble utvidet til et samtykke om telefonsalg i tre år. Foto: Kristin SørdalVis mer

Regler for telefonsalg:

Ble bundet til telefonsalg fra If i tre år

Én samtale fra forsikringsselskapet If ble til et tre års samtykke om flere telefonoppringninger, uten å være kunde i selskapet.

Er du medlem i en kundeklubb og har «medlemsfordeler» som billig forsikring? Da gjelder det å ha tunga rett i munnen, for disse fordelene kan ha sine skjulte sider.

Dette fikk en av Dinsides journalister erfare, da hun som Coop-medlem ble oppringt av If med tilbud om billig forsikring. Da hun ikke er If-kunde og ikke hadde sine egne forsikringspapirer foran seg, ga hun rådgiveren tillatelse til å ringe tilbake senere, slik at hun kunne vurdere hvilket forsikringstilbud som var best.

Kan bli oppringt i tre år

Kort tid etter dumpet det ned et brev i postkassen hennes, med en bekreftelse på hennes samtykke til å bli oppringt.

Det hun trodde skulle bli en enkelt oppringning fra selskapet, viste seg å plutselig bli utvidet til et samtykke om oppringing i tre år. I brevet står det tydelig at samtykket overstyrer eventuell reservasjon i Brønnøysundregisteret.

Jon Berge, Informasjonsdirektør i If Skadeforsikring forklarer at kunden fikk oppringningen på grunn av samarbeidet mellom Coop og If Skadeforsikring, som ble opprettet for å lage gode fordeler for Coop-medlemmene.

Det er god skikk fra operatøren å spørre om å få ringe tilbake, men det skal alltid opplyses om samtykkelengden før samtalen avsluttes.

Han sier at her opptrådte rådgiveren upresist og beklager dette. Nå vil de gå gjennom rutinene og stramme inn, slik at kommunikasjonen blir enda tydeligere og dette ikke skjer igjen.

- Samtykketeksten går nå ut på SMS i stedet for brev, etter at det er opplyst om samtykkelengde. Forhåpentlig gjør alle det tydelig. Årsaken til at vi har satt tre år, er at det skal være en tydelig ende på samtykket.

Ikke overrasket

Tonje Hovde Skjelbostad, Avdelingsdirektør i Forbrukertilsynet er ikke overrasket, da hun ser lignende tilfeller hver dag.

- At telefonselgere bryter markedsføringsloven er ikke noe nytt, men tvert imot en gjenganger i klagebunken. Akkurat dette er en relativt ny problemstilling, men etter regelendringene 1. januar regner jeg med at det snart vil komme flere klager på interessante henvendelser og fremgangsmåter. I dette tilfellet fremgår det ikke tydelig hva kunden takker ja til, noe som gjør If Skadeforsikrings metode lovstridig.

Telefonen fra If og varselet om tre års samtykke, fant sted før regelendringen ved nyttår. Samtidig påpeker If at personen når som helst kan slette samtykket.

Er man kunde hos et selskap, gis det anledning til å kontakte kunden med mindre annet er avtalt. Men i dette tilfellet fantes det ikke noe eksisterende kundeforhold, og vedkommende er i tillegg reservert mot telefonsalg.

- Vi oppfordrer forbrukere som reagerer på telefonsalg til å sende oss klager, så tar vi det med oss i vår saksbehandling overfor næringsdrivende og callsentre, avslutter Hovde Skjelbostad.