Test av elsykler 2019:

Billige elsykler imponerer i stortest

Dyrest er ikke alltid best.

BEST I TEST: Mate City+ fra Mate Bike er NAF-testens suverene vinner. På andreplass havner den aller billigste modellen i utvalget. Foto: Mate BIke
BEST I TEST: Mate City+ fra Mate Bike er NAF-testens suverene vinner. På andreplass havner den aller billigste modellen i utvalget. Foto: Mate BIke Vis mer

Oppdatert 11. mai: Lenke til NAF og Testfaktas test, samt kommentar fra Biltema.

Har du planer om å kjøpe elektrisk sykkel til pendling, bør du vite at du ikke trenger å sprenge alle budsjetter for å få en god sykkel. Det viser en fersk test som er utført av Norges Automobilforbund (NAF) i samarbeid med svenske Testfakta.se, og syklene er blitt testet på det tyske Velotech-laboratoriet som spesialiserer seg på sertifisering og testing av el-sykler.

Testen finner du her.

I fjor gikk NAF og Testfakta hybrid-elsykler nærmere i sømmene og så på modeller med en prislapp på mellom 20 og 30.000 kroner. I år er det litt rimeligere el-sykler som er under lupen, og prisen ligger fra 7 til 12.000 kroner.

Åtte modeller til pers

I testen skal syklene klare en kjørestrekning på 4 mil og ha en motorstyrke på maksimalt 250 watt. NAF opplyser om at det er forhandlerne selv om har valgt hvilken modell som skal testes, bortsett fra GoCamp Latte som er kjøpt inn av forbundet.

De har sett på og vurdert 4 parametre som hver spiller inn 25 prosent i totaltkarakteren:

  • Batteriets rekkevidde
  • bremser
  • kjøreegenskaper
  • konstruksjon og sikkerhet

For hvert punkt vurderes syklene på en skal fra 1 til 5 der 5 er best, og disse brukes til å vekte til en samlet totalkarakter. Rangeringene finner du nederst i denne artikkelen.

– Får det man betaler for

Vi spurte Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF, om hva som er de største forskjellene mellom de dyre el-syklene som ble testet i fjor og årets modeller.

– Testen viser helt klart at du får det du betaler for. De billige elsyklene har generelt kortere rekkevidde, dårligere kjøreegenskaper og lavere kvalitet enn de dyrere modellene som vi testet i 2018. Så pendler man over litt strekning og bruker elsykkel en del i hverdagen, anbefaler vi at man går opp i prisklasse. Da får du rett og slett mer driftsikre og komfortable elsykler som også gir elassistanse lengre, skriver han i en e-post til Dinside.

Sødal påpeker at det ikke er alle som enten er villige eller har råd til å betale 20.000 kroner eller mer for en el-sykkel, og da er de beste av billigsyklene et godt alternativ.

– Testvinneren Mate City+ er et veldig godt alternativ for dem som sykler til og fra togstasjonen på vei til jobben. Da kan man slå den sammen og ta den gratis med på toget for så å sykle fra togstasjonen til jobben i andre enden av togturen. Da slipper man også å bekymre seg for at sykkelen blir stjålet på togstasjonen.

For mye kraft

Totalt er det fire modeller som ikke blir godkjent i testen, tre av disse fordi motoren gir fart over 25 km/t, og må da registres som kjøretøy i Norge.

Disse er Biltema E-Comfort, XXL Energy Touring 19 og Lifebike Comfort G7. Sistnevnte forhandles ikke i Norge.

Vi har fremlagt resultatene overfor både XXL og Biltema. Marius Jensen i XXL Norge sier til Dinside at NAF og Testfakta var klar over at de fikk en modell med feil programvare, og som kan kjøre 35 km/t som er godkjent i USA, og at han syns det er rart at testen konkluderer med et resultat som ikke samsvarer med det produktet som er tilgjengelig for forbrukerne.

– Modellen Testfakta fikk tilsendt i vinter var en prototype, ettersom de måtte ha sykkelen før vi hadde vår egen produksjon i gang, denne sykkelen fikk uheldigvis feil software, skriver Jensen i en e-post.

– Modellen XXL markedsfører og selger i både Sverige, resten av EU og Norge holder seg til 25 km/t, legger han til og understreker at de som kjøper sykkelen i Norge ikke trenger å gjøre noe som helst.

Nils Sødal i NAF sier at testen er gjort med en forutsetning om at syklene som skal leveres inn fra forhandlere er identiske med tilsvarende modeller som blir solgt til forbruker.

– Vi og Testfakta har fått syklene fra forhandler. Det er nok sannsynlig at det XXL sier stemmer, men vi må forholde oss til testresultatene for syklene slik de fremstår under testen. Vi kan ikke endre testresultatet i etterkant på bakgrunn av en uttalelse fra forhandler om at de syklene som finnes i utsalg i Norge eller Sverige har andre egenskaper enn testsykkelen forhandleren selv har levert inn, skriver han i en e-post til Dinside.

Han legger til:

– Det er selvfølgelig beklagelig for forhandleren dersom de har levert inn en sykkel som ikke tilsvarer det som blir solgt til norske forbrukere. Vår anbefaling er at XXL får gjennomført en ny test på dette punktet hos Velotech. Kostnadene ved en slik test må da i utgangspunktet dekkes av XXL selv.

Biltema svarer:

Dag H. Bergby, daglig leder i Biltema Norge, sier at selskapet har etter NAF og Testfaktas tester, undersøkt syklene selv.

– Biltema har nå utført tester på tre forskjellige E-comfort sykler, hvor en av dem oppnådde en topphastighet på 26,6 km/t før fartssperren slo inn.

– På de øvrige to sykler slo sperren inn på henholdsvis 23,8 km/t og 24,5 km/t. Ved testing uten rytter ble det oppnådd en toppfart på 28 km/t. Dette er av stor betydning ved testing, og hvorvidt Velotech utførte testen under disse riktige forhold, er ikke kjent, skriver han i en e-post til Dinside.

Bergby viser også til en fysisk test utført av selskapets kvalitetsavdeling. I dette tilfellet er syklene hentet rett fra produksjonen. Resultatene fra denne testen var at at fartssperren slo inn før eller ved 25 km/t, opplyser han.

Vi vil legge til at Biltema har et svært stort fokus på kvalitet, utvikling og forbedring. Som et forbedringspunkt vil vi vurdere å oppgradere setet og displayet for kommende års modeller.

– Basert på resultater fra intern og ekstern testing kan vi ikke finne feil eller mangler ved våre E-Comfort sykler. Vi ønsker imidlertid å stille spørsmål til hvordan Testfakta har utført testen, og vi ønsker innsyn i denne. Vi har dokumentet som inneholder testresultatene fra SGS Testinstitutt (svensk), etter standard EN 15194: 2017 (klausul 4.2.11), der vi får bekreftet at fartssperren slo inn ved 23,8 km/t, avslutter han.

Merk at Biltema E-Comfort ikke forhandles i Norge.

El-syklene Mate Bikes Mate Classic 250+ og Gocamp Latte stikker av som vinner og taper i testen. Foto: NAF/Testfakta
El-syklene Mate Bikes Mate Classic 250+ og Gocamp Latte stikker av som vinner og taper i testen. Foto: NAF/Testfakta Vis mer

I tillegg er det en fjerde modell som ikke får godkjent, GoCamp Latte. NAF og Testfakta begrunner det med «svært dårlige bremser som ikke klarer de lovmessige kravene». Sykkelen får også minus for kortest rekkevidde, svake kjøreegenskaper og dårlig konstruksjon.

Vi har ikke kommet i kontakt med Kamafritid som forhandler el-sykkelen.

Tre modeller skiller seg positivt ut

Øverst i testen troner el-sykkelen Classic 250+ (tidligere kalt Mate City+) fra selskapet Mate Bikes. Sykkelen får totalt 3,8 av 5 poeng og får spesielt gode skussmål for batteriets rekkevidde, konstruksjon og sikkerhet.

På delt andreplass kommer Jula Kayoba E-legance og Clas Ohlson Asaklitt City, Julas el-sykkel er testens rimeligste, og NAF skriver at sykkelen er et eksempel på at «det er mulig å få en god el-sykkel til en rimelig pris» og omtaler Kayoba E-legance som «testens beste kjøp».

Asaklitt City kommer likt som Julas el-sykkel, og i følge testen er ikke forskjellen mellom dem spesielt stor. Clas Ohlsons el-sykkel får pluss for å være god og stabil, den holder seg stabil under kraftig nedbremsing og den har komfortable styrehåndtak.

Kine Dreyer, kommunikasjonsrådgiver i Clas Ohlson, er godt fornøyd med resultatet.

– Kvalitet er høyt prioritert hos oss når vi utvikler våre produkter. Vi blir derfor veldig glad når tester viser nettopp det. El-sykkelen , Asaklitt City, har scoret bra i tidligere tester og er en bra el-sykkel til en gunstig pris som man kan få kjøpt både i butikk og på nett hos oss. Vi liker at produktene våre testet og ser at vi ofte gjør det bra. De gangene vi ikke når toppen tar vi det som en utfordring og jobber med å forbedre produktet, skriver hun i en e-post til Dinside.

Testresultat

Under finner du testvinnerne og taperne, rangert fra dårligste til beste resultat (5 er høyst mulige). Prisene er rundet av oppover til nærmeste tusenlapp.

8) GoCamp Latte
Pris: 9.500
Poengsum: 2,4
Pluss: Bra driv i motoren ved start i bakke. Komfortabelt sete.
Minus: Svak og svaiende konstruksjon, og en billig kjørefølelse. Styrestammen bøyes merkbart ved kraftig nedbremsing. Pedaler tar ned i bakken i svinger. Smalt styre og for harde og smale håndtak. Risiko for at foten kommer borti batterinøkkelen så den knekker. Lav makshastighet.
Displayets lesbarhet: Svært dårlig display. Testerne opplevde at displayet ikke var mulig å lese av.
Regntest: Vann trengte inn i batteriindikatoren (men den var fortsatt lesbar). Venstre håndtak løsnet og kunne vris rundt.

6) XXL Energy Touring 19 EU
Pris: 10.000
Poengsum: 2,8
Pluss: Stabil og med godt grep ved kraftig nedbremsing. Lettstyrt. Komfortabelt sete og komfortable håndtak.
Minus: Svak motor gjør sykkelen vanskelig å starte i oppoverbakke. Sykkelen har dårlig grep på løst underlag. Ringeklokken ringer på humpete veg.
Displayets lesbarhet: Svært dårlig display. Lesbarheten svekkes betydelig i direkte sollys. Det er ikke mulig å lese av batteristatus.
Regntest: Fukt i gir-indikatoren som forsvinner etter noen minutter i solen.

6) Biltema E-Comfort
Pris (i Sverige, forhandles ikke i Norge): 9.000
Poengsum: 2,8
Pluss: Lettstyrt med behagelige håndtak.
Minus: Rister kraftig og har dårlig demping bak (bagasjebrettet løsnet under testen). Bakjhulet sladder ved kraftig nedbremsing. Svak motor gjør det vanskelig å starte i oppoverbakke. Hardt sete.
Displayets lesbarhet: Dårligst display. Lesbarheten blir betydelig dårligere i direkte sollys. Det er ikke mulig å lese batteristatus.
Regntest: Fukt i gir-indikatoren som forsvinner etter noen minutter i solen.

4) Lifebike Comfort G7
Pris (i Sverige, forhandles ikke i Norge): 12.000
Poengsum: 2,9
Pluss: Stabil ved nedbremsing. Lettstyrt og stabil, også på humpete veg. Komfortable håndtak. God balanse på elassistansen fra start til stopp.
Minus: Svak motor gjør sykkelen vanskelig å starte i oppoverbakke. Girene krangler innimellom. Det er skramlelyder fra flere deler av sykkelen. Sykkelstøtten begynte å løsne og ringeklokken falt av under testen. For hardt sete.
Displayets lesbarhet: Svært dårlig display og svakere lesbarhet i sollys.
Regntest: Begge håndtakene løsnet (kunne vris rundt).

4) Intersport Aspenäs Eldenäs
Pris (i Sverige, forhandles ikke i Norge): 11.000
Poengsum: 2,9
Pluss: Komfortabelt sete og gode håndtak.
Minus: Vanskelig å styre og vingler/rister mye. Lavt driv på motoren ved start og svak motor, gjør det vanskelig å starte sykkelen i oppoverbakke. Motorsystemet stenger av ved høyt dreiemoment.
Displayets lesbarhet: Svært dårlig display og svakere lesbarhet i sollys.
Regntest: Fukt i gir-indikatoren som forsvinner etter noen minutter i solen.

2) Clas Ohlson Asaklitt City
Pris: 10.000
Poengsum: 3,4
Pluss: God og stabil, bortsett fra på humpete veg. Stabil ved kraftig nedbremsing. Komfortable håndtak.
Minus: Svak motor gjør sykkelen vanskelig å starte i oppoverbakke. Hardt sete. Bagasjebrettet skramler.
Displayets lesbarhet: Dårlig lesbarhet. Det er knapt mulig å lese hastigheten.
Regntest: Fukt i gir-indikatoren som forsvinner etter noen minutter i solen. Også fukt innenfor lokket på USB-port.

2) Jula Kayoba E-legance
Pris: 7.000
Poengsum: 3,4
Pluss: Lettstyrt og stabil, også på humpete veg. Bra demping.
Minus: Framgaffel svikter ved kraftig nedbremsing. Avstand mellom styre og sete er i korteste laget. Sykkelstøtten skramler.
Displayets lesbarhet: Svært dårlig display og svak lesbarhet i sollys.
Regntest: Fukt i gir-indikatoren som forsvinner etter noen minutter i solen.

1) Mate Bikes Classic 250+
Pris (med frakt til Norge): 10.999
Poengsum: 4,1
Pluss: Kraftig og stabil nedbremsing. Lettstyrt og stabil, også på humpete veg, Komfortabelt sete og behagelige håndtak. God demping.
Minus: Raslelyder fra sykkelkjede.
Displayets lesbarhet: Bra display med god lesbarhet. Svakere lesbarhet i sollys, men fortsatt lesbart.
Regntest: Fukt har trengt innenfor skallet på USB-port.