Test av Yosemite City Explorer 28"

Billig og bra fra Biltema

Biltemas stilige bysykkel ser dyrere ut enn den koster.

BILTEMA YOSEMITE: City Explorer 28" er en ganske stilig sykkel, men hvordan er den i bruk? Foto: PRIVAT
BILTEMA YOSEMITE: City Explorer 28" er en ganske stilig sykkel, men hvordan er den i bruk? Foto: PRIVAT Vis mer

Elsykkelen er for mange, spesielt i bystrøk, blitt et attraktivt alternativ til bil. Den har sine klare helsegevinster, i tillegg til at den også er rimeligere i drift.

De fleste sykkelforhandlere vi har snakket med, sier at prisene på elsyklene de selger mest av, ligger mellom 20 og 40.000 kroner. For den prisen får du også en helt kurant bruktbil, så om du er skeptisk til å bruke så mye på en sykkel, forstår vi deg godt.

For å ta en liten digresjon, skrev vi i Dinside i 2015 at elsyklene er altfor dyre og at en velutstyrt elsykkel med krankmotor bør koste under 15.000 kroner og helst under 10.000 kroner, men vi er fremdeles et stykke unna det nivået.

RIMELIG ELSYKKEL: Denne Biltema-sykkelen koster i skrivende stund 11.990 kroner
RIMELIG ELSYKKEL: Denne Biltema-sykkelen koster i skrivende stund 11.990 kroner Vis mer

Biltema Yosemite City Explorer 28"

Det finnes jo alternativer under 20.000 kroner. Jula og Biltema er blant selskapene som selger elsykler i de lavere prisklassene, som skal fungere godt til hverdagslig bruk.

I denne runden har vi tatt for oss Biltemas helt nye Yosemite City Explorer 28", som koster 11.990 kroner i kjedens butikker. Dette er en modell med navmotor på fremhjulet, batteri levert av Samsung, Shimano Nexus-gir og hydraulisk brems.

Det første som slår oss med Biltemas elsykkel, er hvor stilren den er. Det helsvarte designet med integrert batteri og en sølvgrå Yosemite-logo ser ut som den har en høyere prislapp.

City Explorer leveres for øvrig i forskriftsmessig stand med front- og baklykter, reflekser på pedalene og ringeklokke. Vi setter også pris på at det er påmontert skjermer over hjulene og at sykkelen har bagasjebrett, som ikke følger MIK-standarden.

MIK er en åpen standard utviklet for bagasjebrett for sykler slik at du kan feste vesker, bager, kurver og annet sykkeltilbehør direkte på bagasjebrett uten å bruke en ekstra adapter.

Hydraulisk foran og navbrems bak

Biltema-sykkelen er utstyrt med åtte gir, av typen Shimano Nexus, og hydraulisk skivebrems foran og navbrems bak. Pedalbrems kan ses på som et interessant valg av Biltema, men foruten at det er litt uvant og at man ofte får litt mer kontroll med håndbrems, har vi egentlig ingenting å si på bakbremsen.

Skivebremsen foran er vi litt mer skeptiske til. Den knirker en god del når vi trykker inn håndbremsen, spesielt når vi trykker litt til, og føles på ingen måte like stabil og god som på dyrere modeller. Det hjelper ikke akkurat at motoren er plassert foran og at det allerede er mye vekt på forhjulet

Og apropos dekkene. Med en bredde på 1,5" (700 x 38C) føles de litt spinkle på en elsykkel som veier over 20 kilo. For med smale dekk, mye vekt foran på grunn av navmotor og null demping, er det ikke spesielt komfortabelt å passere lavere fortauskanter eller ujevnheter i asfalten.

Dessverre er det ikke heller mye rom til noen bredere dekk, hvis du foretrekker det.

Biltema City Explorer har forholdsvis smale dekk. Foto: Martin Kynningsrud Størbu
Biltema City Explorer har forholdsvis smale dekk. Foto: Martin Kynningsrud Størbu Vis mer

Motor på forhjulet

Til forskjell fra hva som er vanlig på litt dyrere modeller, er City Explorer utstyrt med navmotor, på 250 watt og 30 Newtonmeter (Nm), på forhjulet. Det har sine fordeler og ulemper. Fordelen er blant annet at det ikke blir like høy belastning på drivverk og prisen er lavere, men ulempene er at det blir mye vekt på forhjulet og at responsen ikke er like kvikk som på en krankmotor.

Sykkelen har fem assistansenivåer, men vår erfaring er at kun de to øverste nivåene som er brukelige. På nivåene under må regne med å bruke mer krefter selv. Det har den forklaringen at hvert nivå hjelper til opp til en viss hastighet:

  • Nivå 1: Motoren hjelper til opp til 14 kilometer i timen (km/t)
  • Nivå 2: Opp til 17 km/t
  • Nivå 3: Opp til 19 km/t
  • Nivå 4: Opp til 22 km/t
  • Nivå 5: Opp til 25 km/t

Selv om den høyeste tillatte hastigheten er 25 km/t, ligger vi ofte og lugger rundt 24,5 km/t på flatmark, og vi må tråkke til litt ekstra for å nå den gylne grensen.

Det er tydelig at Biltema har spart inn der de kan, for motoren er ikke blant de kraftigste vi har vært borti, og en ting som slår oss er at det ofte tar litt tid før vi får noe respons fra motoren. Du får følelsen av å pumpe opp motoren før du merker noen effekt.

Det er spesielt kjedelig når du står og venter i et kryss eller må stoppe og starte i en bakke, noe som ofte er en tung opplevelse.

En annen ting vi merker med motoren, er at det kan ta litt tid før assistansen stanser. For eksempel kan det skje når vi bremser ned før et kryss og tar et ekstra tråkk på pedalen før vi stanser helt. Da kan det være at motoren slår inn og dekket fortsetter å spinne når vi har gått av sykkelen. Det er ikke bra, og er faktisk noe vi skrev om da vi testet en rimeligere Biltema-sykkel allerede i 2018.

Årsaken til det ser delvis å være relatert til hvordan assistansenivåene fungerer. På andre elsykler med krankmotor styrer du selv farten selv om du sykler med høyest assistansenivå, men i Biltemas er det ikke noen mellomting. Selv om du tråkker aldri så lett på pedalene, vil motoren gå opp til den hastigheten som er satt til det aktuelle assistansenivået.

Og når man innser det – det er ikke helt rett frem hvis man er vant til å sykle med andre type motorer – blir det faktisk litt bedre å sykle på Biltemas City Explorer. Sykler du på steder der du innimellom må holde litt lav hastighet, så kan du ikke ha assistansenivå 5 aktivert. Du må velge det assistansenivået som passer til den hastigheten du bør ha på den aktuelle strekningen – for eksempel fortau med fotgjengere.

En annen ting er at du ved stans må nedjustere assistansenivået, i tillegg til giret så klart, for å forhindre at motoren fortsetter å spinne like hardt. En liten tilvenningssak, men det gjør det enklere å bruke denne type elsykkel.

Biltema har gått for motor på forhjulet. Foto: Martin Kynningsrud Størbu
Biltema har gått for motor på forhjulet. Foto: Martin Kynningsrud Størbu Vis mer

Når motoren først er i gang og vi sykler på flatmark, er Biltemas bysykkel faktisk veldig moro å sykle på. Du får den typiske dra-effekten du får av elsykler med motoren montert på forhjulet, og i flate partier trenger man ikke å bruke mye krefter.

Dog går det ikke like godt i bratte oppoverbakker, da motoren rett og slett ikke er kraftig nok i de aller tyngste partiene. City Explorer er dermed ikke for deg som ønsker en elsykkel der motoren gjør det meste av jobben.

Bakketest

Tidligere testet vi elsykler ved å kjøre opp til Grefsenkollen, men vi har nå satt opp en ny rute som starter rett ved Bragernes torg i Drammen og avslutter ved parkeringsplassen ved Damtjern på toppen av Lierbakkene i Lier. En strekning på rundt 9,5 kilometer.

Biltemas City Explorer er først ut på denne strekningen, som vi unnagjorde på 25 minutter, rundet ned til nærmeste 30 sekunder. Gjennomsnittshastigheten lå på 22,4 kilometer i timen.

Faktisk ble vi ganske imponert over hvor godt City Explorer taklet Lierbakkene, som kanskje ikke er superbratte, men det er tungt å komme opp her uten motorassistanse med sine drøyt fire lange kilometer.

Syklisten med klær og sekk har en vekt på rundt 84 kilo og på det meste lå pulsen på 176 slag i minuttet. Med mer vekt vil det gå noe tråere opp bakken.

Batteriknot

Som nevnt over, er batteriet integrert i underøret, altså det nedenfor rammen, og det gir sykkelen et stilrent design. Det er på 417 watt (11.6 amperetimer og 36 volt) og skal sørge for en rekkevidde på maksimalt 80 kilometer, ifølge Biltemas tall. Mer realistisk er drøyt 50 kilometer, avhengig av terreng og assistansenivå.

Selv om Biltema anbefaler at du tar ut batteriet når du skal lade det, er det også mulig å lade det når det sitter festet til sykkelen. Ladingen tar rundt 5–6 timer. Her oppgir Biltema litt forskjellig. På nettsiden står det 4–6 timer, mens det i eierhåndboka står at det kan ta opptil 8 timer.

Når du lader det eksternt, må du sørge for å feste det godt når du låser det til sykkelen igjen. Det var det ikke gjort da vi var og hentet testsykkelen i Mjøndalen, og på den snaut 10 kilometer lange turen tilbake til Drammen løsnet batteriet fire ganger. Løsningen var å smelle det på plass med litt ekstra kraft – da satt det godt, men det er ikke så tillitsvekkende at det løsner når du klikker det på plass og det tilsynelatende er festet.

image: Billig og bra fra Biltema

Biltema har også gått for en løsning der du først må slå på batteriet før du kan starte sykkelkomputeren, du kan med andre ord hverken starte eller slå av sykkelen og batteriet direkte fra panelet på styret.

Sykkelpanelet er av den enkle sorten, men viser detaljer som hastighet, topp- og gjennomsnittshastighet, batterinivå, distanse på turen, total distanse, topphastigheten og hvor lenge du har syklet.

Det er enkelt, men gjør absolutt jobben.

Men faktisk opplevde vi noe rart med sykkelpanelet. Det klarer ikke å vise hastigheter over 38 kilometer – ja da, vi overholder fartsgrensen – men veksler i stedet mellom 14 og 20 kilometer i timen. En rar detalj der, altså.

Konklusjon

Biltema City Explorer 28" er en stilig sykkel som leveres med all påkrevd utstyr. Den har lav vekt sammenliknet med andre modeller vi har testet og selges til en hyggelig pris.

Dog er det jo også prisen som har ført til at Biltema har inngått noen kompromisser her og der med billige komponenter og løsninger.

Den forhjulsmonterte motoren gjør seg best på flatmark og for lettere personer, i bakker risikerer du å gjøre mye av jobben selv, og rekkevidden er ikke all verden.

Det høres også kjekt ut med hydraulisk brems, men Biltemas løsning knirker litt i overkant når man bremser hardt.

Og vi er litt skeptisk til hvor lang levetid sykkelen faktisk vil ha, med tanke på valg av deler.

City Explorer er med andre ord ikke for deg som sykler flere mil om dagen og som ønsker en solid pendlersykkel , men den vil nok gjøre jobben for deg som sykler korte avstander – kanskje til og fra butikken eller rundt i byen/nabolaget.

Ofte er det slik at du får det du betaler for, og slik er det også med Biltema City Explorer. Kombinasjonen av pris og opplevd kvalitet kan faktisk være litt vanskelig å slå, bare du er obs på begrensningene før du eventuelt kjøper.

Derfor lander vi til slutt på en firer på terningen.

ELSYKKEL Biltema Yosemite
Årsmodell2020
Totalvekt23 kg
Vekt batteri2,8 kg
Batteri417 Wh, 36v/11,6 Ah
Ladetid4-6 timer
RammematerialeAluminium 53 mm
MotorNavmotor
Effekt250 w 30 Nm
Rekkevidde Min50
Rekkevidde Max80
DekkKenda
Dekkstørrelse28"x1,5"
GirShimano Nexus 8
DisplayBiltema
BagasjebrettJa, maks 25 kg
Veiledende pris11.990 kroner

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!