Slik sykler du tryggere på vinteren

9 tips for tryggere vintersykling

Vintersykling kan være avskrekkende selv for godt rutinerte syklister. Her er ni tips som gjør vintersykkelsesongen tryggere for deg.

SE VIDEO - SLIK SYKLER DU TRYGgERE PÅ VINTERFØRE: Det krever litt øvelse. Men vi garanterer at disse punktene vil gjør vintersykkelsesongen bedre for deg. Reporter: Jamieson Pothecary. Video: Ingebjørg Iversen / Dinside Vis mer

Å sykle på vinterføre er noe de alle fleste kan få til. Men snø og is krever mer ikke bare av sykkelen, men også syklisten. Med disse ni tipsene fra vår sykkelekspert, og litt øvelse fra deg, vil du få en tryggere og enklere vintersykkelsesong.

FEIL: Hodet er nede og blikket er festet for nært sykkelen. Sjansen er størst at du ikke oppfatter faren i tide. Foto: Jamieson Pothecary
FEIL: Hodet er nede og blikket er festet for nært sykkelen. Sjansen er størst at du ikke oppfatter faren i tide. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer
RIKTIG: Hodet og blikket er oppe, og du ser langt frem. Du har god tid til å planlegge og ta riktig avgjørelse. Foto: Jamieson Pothecary
RIKTIG: Hodet og blikket er oppe, og du ser langt frem. Du har god tid til å planlegge og ta riktig avgjørelse. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

9: Løft blikket

Det er en helt naturlig refleks at blikket faller når føret er vanskelig. Det kjennes tryggere, for da ser du underlaget du sykler på. Paradokset er at dette gjør at du oppfatter faresituasjoner for seint til å kunne reagere trygt.

På vinteren har du dårligere veigrep og bremselengde. Brå bevegelse skal du helst unngå. Planlegging er alfa og omega.

Tommelregelen er å se minst 15 meter fremover. Jo større fart du har, jo lenger frem må blikket være. Husk å flytte på blikket gjennom en sving, og se alltid mot utgangen av svingen. Synes du at det er vanskelig å få med alt? Senk farten til det føles overkommelig. Og for all del, ikke bli sittende og stirre på dekket.

8: Brems godt før svingen

Dekk trenger du både til svinging og bremsing, men ikke begge på en gang. Brems godt før en sving, slipp opp bremsene helt før selve svingen og trill gjennom.

Har du litt lite fart gjennom svingen, er det bare å tråkke på på vei ut av svingen. Sakte inn, raskt ut.

Faktisk trener til og med proffsyklistene mye på dette. Dette gjelder også på sommeren og er den raskeste måten å sykle gjennom en sving.

7: Hvis nødvendig, bruk kun bakbremsen gjennom svingen

I enkelte tilfeller kan det være så bratt at du må bremse gjennom svingen for å kontrollere farten. Er det isete og glatt, bruk kun bakbremsen. Da er det lettere å ha kontroll hvis du får skrens.

Hvis du mister kontrollen, ramler du da pent på siden, i stedet for over styret og på ansiktet. Pass på ikke å bremse for hardt i starten, selv om det er fristende. Øk heller bremsekraften jevnt, så har dekkene større sjanse til å beholde grepet.

EKSTRA STØTTE: Er svingen ekstra utfordrende? Løft det innerste beinet av pedalen, og bruk det som støtte og ekstra balanse. Foto: Jamieson Pothecary
EKSTRA STØTTE: Er svingen ekstra utfordrende? Løft det innerste beinet av pedalen, og bruk det som støtte og ekstra balanse. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

6: Bruk innerste bein som støtte gjennom svingen

Dette punktet er litt for viderekomne og kan kreve litt øvelse i forkant, men prinsippet er ganske enkelt: Litt i forkant av svingen tar du det innerste beinet av pedalen og plasserer foten litt ut fra sykkelen med vekten foran på sykkelen. Da får du økt marktrykk på forhjulet og bedre styregrep.

Bonusen er at hvis du mister grepet, har du et støttebein klart. Med litt øvelse er det nesten umulig å tryne, selv med en heftig skrens. Dette kan kombineres med punkt tre der svingen er virkelig krevende.

BEDRE GREP: En litt tyngre gir kan gi deg bedre grep og fremdrift når det er ekstra glatt. Foto: Jamieson Pothecary
BEDRE GREP: En litt tyngre gir kan gi deg bedre grep og fremdrift når det er ekstra glatt. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

5: Bruk tyngre gir

Når det er virkelig glatt, eller hvis det er nysnø, bruk et litt tyngre gir enn normalt. Dette gir to fordeler. Tyngre gir betyr mer dreimoment med lavere kadens (tråkkefrekvens), noe som medfører bedre grep. En kjempefordel i glatte bratte oppoverbakker. Samtidig får du bedre stabilitet på sykkelen med mindre spinning. Du får bedre balanse og brøyter deg enklere gjennom nysnø.

FEIL: Her sitter vi feil, med balansen for langt bak på sykkelen. Da får du dårligere balanse og kontroll på sykkelen. Foto: Jamieson Pothecary
FEIL: Her sitter vi feil, med balansen for langt bak på sykkelen. Da får du dårligere balanse og kontroll på sykkelen. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

4: Sitt riktig på sykkelen

Utrolig mange sitter feil på sykkelen. På sommeren har ikke dette så stor innvirkning, men på vinteren kan feil sittestilling gi deg dårligere balanse, redusert veigrep og mer usikkerhet.

Du skal være rett i ryggen, med lave skuldre, litt bøy i armene og med haka cirka over styrestemmen (festepunktet til styret). Du skal være tung i beina og lett på armene.

Dette kan variere mellom sykkeltyper. Er du usikker, ta en tur innom din lokale sykkelbutikk for å få hjelp til å justere.

ENKLERE: Flatpedaler, gjerne av type terrengpedaler med gode pigger, er enklere i bruk på vinteren enn klikkpedaler. Foto: Jamieson Pothecary
ENKLERE: Flatpedaler, gjerne av type terrengpedaler med gode pigger, er enklere i bruk på vinteren enn klikkpedaler. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

3: Dropp klikkpedaler

En liten brannfakkel blant erfarne syklister, dette punktet: På vinteren kan klikkpedaler lett samle is, fryse, og være vanskelige å løsne når du stopper.

I Dinside bruker vi heller flatpedaler på vinteren. Det gir rett og slett mindre hodebry. Dessuten er da punkt 4 enklere å gjennomføre. Et godt tips er såkalte enduropedaler. Disse har lange pigger og meget godt grep på vanlige sko. Disse kan kjøpes fra 300,- og kan brukes i mange sesonger. Spør din lokale sykkelbutikk om disse pedalene.

2: Bruk piggdekk!

Nesten rart at vi må skrive det, men for all del: Bruk piggdekk! Enkelte erfarne syklister mener terrengdekk med stort volum og lavt trykk fungerer like greit. På nysnø kan det stemme. Men på is er det én ting som gjelder, og det er pigg. Ferdig snakka!

PÅBUDT: Piggdekk er et must på vinterføre. Ikke tenk på å sykle uten. Foto: Jamieson Pothecary
PÅBUDT: Piggdekk er et must på vinterføre. Ikke tenk på å sykle uten. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

1: Ingen skam å snu

Ja, akkurat det samme som fjellvettregelen. Er været for tøft i forhold til dine ferdigheter, la sykkelen stå hjemme. Et par dager på kollektivtransport i løpet av en vinter er bedre enn en tur til legevakten.

Husk, øvelse gjør mester. Bruk litt tid på å øve inn disse punktene, slik at du får det inn i ryggmargen. Og det morsomste er at alle disse tipsene (unntatt det om piggdekk) gjelder for sommersykling også. Lykke til!

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!