Motor og kjøreegenskaper

Avensis med D4-motoren er en sprek bil. 150-hesteren gjør den morsom å kjøre, selv om kjøreegenskapene ikke alltid holder følge.

Motor og kjøreegenskaper
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Trenden med stadig sterkere motor i familiebiler har Toyota fanget opp med en nyutviklet motor som bruker variable ventiltider og direkteinnsprøytning for å skremme fram ytelser, istedenfor turboer eller lignende.

D4

Sterk fra 2.000 til 5.500 o/min og glad i turtall karakteriserer den firesylindrede 2-literen. 150 hestekrefter ved 5.700 o/min, og et dreimoment på 200 Nm ved 4.000 o/min.

Spesielt med D4-motoren er at bensininnsprøytningen er direkte inn i sylindrene, kombinert med variable ventiltider. Resultatet er en fleksibel motor, men den mangler litt på de aller laveste turtallene.

Sprek

På svingete vei, og litt turtall på motoren, føles Avensis sprekere enn det den tilsynelatende er hvis man tar en titt på de kalde fakta.

Den femtrinns girkassen i Avensis er lettsjaltet og presis. Utvekslingen passer godt på norske veier, selv om vi opplevde en tendens til at man blir liggende i fjerde gir istedenfor femte fordi ytelsene er mer spennende med litt turtall på motoren.

Direkte, men ikke god

Styringen i Avensis føles på en måte spinkel. Den er kontant og gir tydelig beskjed om hva som skjer. Problemet er at den er ikke tåler kraften fra den spreke motoren, samt at det er en unødig dirring i rattet ved vanlig landeveiskjøring.

Bremsene imponerer, og selv etter flere harde oppbremsinger var effekten god. ABS-bremsene er utstyrt med bremsekraftfordeling og panikkbremsassistanse.

God balanse

Motor og kjøreegenskaper

Tryggest når veigrepet overskrides er det at bilen understyrer. Det gjør også Avensis, men ikke langt nær så tidlig som mange av sine konkurrenter. Mange biler har endt opp med en så kraftig understyring at de nærmest er kjemisk fri for kjøreglede. Det er ikke Avensis.

Det elektroniske stabiliseringssystemet kan kobles ut. Det er bra, men ikke nødvendig fordi systemet gjør jobben sin uten å blande seg for mye inn i kjøringen. Det hender varseltonene fra systemet låter uten at man merker at bilen har vært nær en skrens, men det er ikke som i noen andre biler at motorkraft og bremser jobber i enhver rundkjøring.

Etter kraftige rystelser bruker Avensis litt tid på å samle seg, og små ujevnheter blir til mye risting og lyd. Komforten er derimot god, og for landeveiskjøring er komforten svært god.

Les plass og komfort her.