Ansvarlig redaktør Bernhard A. Steen
Ansvarlig redaktør Bernhard A. SteenVis mer

Kommentar: 603.000 DinSide-lesere i januar

I januar hadde DinSide 603.000 lesere. Ifølge Gallups månedlige internett-måling, RedMeasure var veksten på hele 29 prosent i forhold til måneden før. Hvem skulle tro at noe slikt var mulig?

Da vi i 1997 første gang presenterte DinSide for investorer, tok vi nokså hardt i og "lovet" at vi skulle klare å nå 250.000 brukere etter ti års drift. Vår erfaring fra papirbaserte medier gjorde et slikt mål mulig, men vi underslo aldri at det ville kreve ekstremt målrettet jobbing -- og en del flaks -- virkelig å komme så høyt. Når vi nå har nådd 600.000 lesere før vår femårsdag, viser det to ting, at nettet har fått en helt annen utbredelse enn hva vi våget å håpe på, og at ideen rundt DinSide var meget, meget god.

Hjelpe kjøpere

"DinSide skal hjelpe kjøperne". Dette var grunntanken da jeg bestemte meg for å slutte som ansvarlig redaktør i PC World Norge, og satse på internett. Med utgangspunkt i interessene til mennesker som brukte internett den gangen, ble det satset på tre områder, DinSide Personlig Økonomi, Data og Motor. Siden startet vi DinSide Auksjon og DinSide Reise. Auksjonen er det eneste påfunnet vi gjorde for å skaffe "kunstig" høyt antall sidevisninger, og denne ble solgt til QXL etter ni måneder. Den har vært en vanvittig suksess, men var altså på siden av det vi ønsket å holde på med her i DinSide.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fristelsen til også å finne på andre "visningsprodukter", som egen chat, hjemmesidegenerator, SMS-sider og utallige andre ting har vært der. Likeså har vi sett med interesse på hvordan de store avisene får helt utrolig mange sidevisninger på nyheter, sport og underholdning. Man skal imidlertid velge sine konkurrenter med omhu, og vi trodde vel egentlig aldri at vi skulle klare å nå opp i slikt selskap -- og er desto mer imponert over at Nettavisen klarte dette.

Vi har ganske enkelt valgt å være tro mot grunnideen, nemlig at vi skal hjelpe kjøpere. Selv om vi lever kun av annonser (for øvrig i likhet med 90 prosent av alle andre medier her i landet), er vi helt ubetinget på lesernes side. Riktignok opplever vi innimellom at store annonsører blir nokså sure på oss på grunn av ting vi skriver, men det kan vi leve med så lenge det som skrives er riktig. Og har vi verdifulle lesere som vitterlig er meget interessert i det vi skriver, blir vi også mer og mer uimotståelig som annonseorgan.

Tøft

Det har vært tøft å drive DinSide disse fem årene. Takket være at store annonsører har vært forsiktige med å bruke internett som annonseorgan, har aldri omsetningstallene blitt helt slik som vi ønsket. Derfor har vi -- i likhet med de aller fleste andre medier -- vært nødt til å kutte i staben. Nå ser vi imidlertid at også annonsørene har oppdaget hvor effektivt nettet kan være til å nå kjøpere. Alle våre fire deler opplever stadig nye brukerrekorder, og bedre og bedre omsetningstall. Dette, kombinert med at DinSide nå er blitt en del av Katalysator Media sammen med Digi, iMarkedet og Propaganda, gjør at vi er mer optimistisk enn noengang.

I og med at vi aldri hadde våget å drømme om at DinSide skulle nå 600.000 lesere, skal vi imidlertid ikke skryte på oss nye mål for antall lesere de neste fem årene. En økning på 29 prosentsiste måned, mer enn noen annen redaksjonell tjeneste i Norge, er lovende. Vi vet imidlertid at dersom vi blir enda flinkere til å gi leserne våre de produktene de trenger, ser fremtiden enda lysere ut.