DinSide: Norges største fagmagasin

DinSide er størst på internett i Norge innen Data, Bil, Personlig økonomi og Reise. Til sammen er DinSide Norges største fagmagasin uansett medium.

DinSide har doblet antallet brukere siden år 2000. I de første månedene av 2002 har vi over 500.000 brukere pr. måned.

DinSide er det tiende største nettstedet i Gallups målinger. I motsetning til tidligere målinger av trafikken på nettsteder, er WebMeasure basert på telling av oppslag og brukere direkte på nettstedenes egne sider, ikke på telefonintervjuer.

DinSide: Norges største fagmagasin

Dette er egentlig en forbløffende sterk plassering, når man tar hensyn til at DinSide ikke inneholder de typiske trafikkdriverne på internett. Vi har ikke noen søkemotor, vi har ingen nettkatalog, vi har ingen chat, ingen sjekketjeneste, vi skriver ikke om sex, sport, krim, krig og politikk, for å nevne noe.

DinSide skriver bare om personlig økonomi, data, biler og reiser. Dette gjør på den annen side disse redaksjonene til de største på nettet. Våre redaksjoner er klart større enn alle spesialnettsteder for motor, økonomi, reise og data (med ett unntak: It-avisen er marginalt større enn DinSide Data. It-avisen henvender seg imidlertid mer til et business-marked enn DinSide).

Norges største nettsteder
NettstedBrukere i april
1 VG Nett1 815
2Startsiden1 702
3Kvasir1 567
4Dagbladet.no1 219
5Nettavisen.no903
6Aftenposten.no886
7NRK.no590
8Finn.no572
9Spray554
10DinSide.no509
(Antall brukere i tusen. Med "brukere" menes unike nettlesere (browsere) som er registrert på nettstedet minst to ganger i løpet av måleperioden).


(Kilde: WebMeasure)

Men har DinSide også større trafikk i sine kanaler enn de korresponderende seksjonene hos VG, Dagbladet, Aftenposten og Nettavisen? Det vet vi ikke, men vi antar vi er større eller like store som alle disse. Vi vet at VG i et nyhetsbrev har skrevet at Data- og internettkanalen deres er større enn Digi.no. Det er DinSide data også, ifølge WebMeasures målinger.

Uansett har ingen av disse mer generelle tjenestene den fordypningen DinSides kanaler har. Det må formodes at også brukerne av DinSide har tilsvarende høyere kompetanse. Vi har gjort noen undersøkelser om brukernes kompetanse og kjøpevaner. Disse kan du klikke deg inn på i menyen til høyre, under hver enkelt kanal.