Les mer om tredemølla under det vanvittige bildet!

LES OGSÅ:

Kjempeprosjekt.

Selv om bildet over sier mer enn flere tusen ord, kan det likevel være greit med litt tilleggsinformasjon. Tredemølla er ikke bygget for å gjøre NASCAR-bilene slankere, men den er utvilsomt laget for å gjøre dem raskere.

Prosjektet har fått navnet WindShear Inc., og er igangsatt av Gene Hass, mannen som i tillegg til å være grunnlegger og president av maskinprodusenten Haas Automation, også står bak NASCAR-laget Haas CNC Racing. Haas er ikke ukjent med å havne i medias søkelys - han ble i juni i fjor arrestert for blant annet skattesvindel, konspirasjon og trusler mot vitner - men WindShear er det bare utelukkende positive ting å si om.

Hjulekveld.

Det hersker litt forvirring om hvor vidt den utrolige tredemølla egentlig skal brukes i kombinasjon med en vindmaskin for å raffinere løpsbilenes aerodynamiske egenskaper, eller om den skal brukes som en selvstendig enhet for å teste noe så tilsynelatende trivielt som dekk - eller en kombinasjon av begge deler.

Hele røkla er flyttbar, og det millimetertynne stålbeltet som bilen hviler på er i stand til å nå hastigheter på 290 kilometer i timen! Fritt for ikke å være i lokalet når føreren plutselig kommer borti bremsepedalen. Ved maksimal fart flytter vindtunnelvifta angivelig over 853 000 kubikkmeter med luft per minutt, altså noe mer enn du puster ut etter den første joggeturen etter jule- og nyttårsfeiringen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Død motor.

Beltet har sensorer under hvert hjul som måler hva som skjer under testingen, og anlegget skal etter planen gjøres tilgjengelig for utleie til ulike motorsport-lag og produsenter når det åpner seinere i år.

Det er verdt å legge merke til at bilens motor ikke er i gang under testingen, det er beltets bevegelser som gjør at hjulene spinner rundt. Fronthjulene er låst fast i én posisjon, og justeres med millimeterpresisjon før beltet settes i gang for å forhindre at den står skeivt. Selv de minste forskyvninger som gjør at bilen ikke står i en rett linje kan gjøre at det genereres så mye sidekraft på beltet at det vil slite seg mot én av sidene.

Men fra et arbeidsmiljølov-perspektiv: Burde operatøren nederst til høyre i bildet virkelig sitte der han gjør uten hjelm?

Kilde: Jalopnik (via Gizmodo) og Wikipedia