TEST: Råtøff el-scooter

Ikke bare går Vectrix på strøm, den går bra også.

Etterhvert som bensin og diesel-prisene eksploderer rykker tanken på billigere alternativer stadig lenger fram i pannebrasken hos oss oljesjeiker, og jeg skal selv innrømme at jeg har leflet med tanken på en el-bil som framkomstmiddel nummer to.

LES OGSÅ:

Det er bare et problem: Jeg synes dagens alternativer ser ut som kjipe Lego-biler. Heldigvis finnes det unntak.

For denne Vectrix-scooteren har definitivt det som trengs for å trigge må-ha-faktoren.

Se videoen for en kjapp innføring:


Vectrix.

Denne el-scooteren ser nemlig tøff ut, og ikke heng deg opp i sjokkdekoren vår modell var utstyrt med - modellene du kan kjøpe leveres selvsagt i flere ulike farger. (Se bildene til venstre for eksempler)

Men utseendet er heldigvis ikke alt, det viktigste er selvsagt hvordan scooteren fungerer ute på veien - og også der imponerte Vectrixen.

Stille som i graven.

Det første du legger merke til er selvsagt at scooterens el-motor er helt lydløs. Og tro oss: Det er et faktum dine lydfølsomme naboer vil vite å sette pris på.

Av denne grunn er også scooteren utstyrt med en slags startsperre, sånn at du ikke skal hoppe ned fra fortauskanten før du er klar. Det hele fungerer slik: Etter å ha vridd om tenningen holder du inne venstre bremsehendel, og når du så tar inn den høyre bremsehendelen lyser det GO i displayet. Egentlig er det en helt surrealistisk følelse, du hører nemlig fremdeles ingenting, men når du vrir på gasshendelen fyker sykkelen avgårde.

Og lurer du på om el-scooteren klarer å holde følge med trafikken kan du tygge litt på disse tallene: Med 65 newtonmeter umiddelbart tilgjengelig akselererer den fra null til 50 på 3,6 sekunder, noe som er mer enn nok til å gjøre deg til en konge mellom byens lyskryss. Null til åtti går forøvrig på 6,8 sekunder, for det flater litt ut inntil du møter fartssperren som slår inn på 100 km/t.

Overraskende kjørbar.

Etter å ha kjørt tung MC i uminnelige tider skal det innrømmes at jeg ikke hadde de største forventningene når det gjaldt kjøreegenskapene. Heldigvis ble jeg positivt overrasket: For til tross for at den har en egenvekt på hele 234 kilo, så oppleves den som svært så letthåndterlig i praksis, og det enten du sirkler mellom bilene i rushtrafikken eller kaster deg ut på en svingete landevei.

Også bremsene fungerer meget bra, og når det lyser Brembo på skivebremsene skjønner vi at komponentene er plukket fra øverste hylle. I praksis kommer du imidlertid til å bruke bremsene langt mindre enn du hadde forventet. El-scooteren er nemlig utstyrt med en utmerket motorbrems som aktiveres ved å vri gassrulla feil vei.

Dette føltes litt uvant den første kilometeren, men etter å ha prøvd oss litt fram ble vi kjapt vant med den. En annen fordel her er at du faktisk får en viss ladeeffekt når du bruker motorbremsen. Dobbel gevinst her altså: Du senker kjapt farten, samtidig som batteriet får en liten boost og rekkevidden økes. Helt genialt spør du oss.

Og det stopper ikke der heller, når du står stille og vrir gasshåndtaket motsatt vei går nemlig sykkelen bakover. Revers-modusen er kanskje ikke det helt store å skryte av, men når du skal parkere sykkelen i en trang bakgård er det særdeles praktisk.

Lading & rekkevidde.

Oppgitt rekkevidde med fullt batteri er mellom 8 til 10 mil. I praksis vil imidlertid dette variere stort avhengig av hvordan du kjører. Ligger du i maksfart på motorveien forsvinner nemlig strøm-stripene i displayet (se bildespesial til venstre) kjapt, men senker du hastigheten litt - eller enda bedre: Kjører i bytrafikk eller kupert terreng hvor du bruker motorbremsen ved nedbremsing, så holder den langt bedre. Vi hadde selv en tur på litt over 12 mil i Oslo-området, så til bykjøring eller til og fra jobben fungerer dette helt utmerket.

Ladingen fungerer ganske enkelt ved at du tar opp baksetelokket og drar ut strømkabelen. Deretter er det bare å plugge den inn i nærmeste kontakt, og etter en ladetid på rundt 2,5 time er batteriet ladet til rundt 80 prosent kapasitet. (Dette er oppgitte tall, men stemmer meget godt med våre erfaringer de tre dagene vi lånte sykkelen.)

Det er likevel to ting du bør merke deg når det gjelder ladingen: Selv om de første 80 prosentene går på 2,5 time, så tar det gjerne rundt 4 timer ekstra å lade opp til 100 prosent. Dette skal være gjort for å øke levetiden på batteriet, som forøvrig har en oppgitt levetid på 10 år eller 80.000 kilometer.

En annen pussighet er at sykkelen bråker langt mer når den lader enn når du kjører den. Dette vet vi, for det å lade sykkelen inne på kontorlandskapet vårt ble ikke særlig godt mottatt. Lading bør med andre ord gjøres utendørs...

Konklusjon.

Vectrix-scooteren koster deg nå 65.000 kroner ferdig registrert, noe som kanskje høres litt dyrt ut. Glem likevel ikke at du slipper utgifter til olje og bensin. Her er det kun selve ladingen som koster - og den summen er lav. I følge importøren vil en lading koste deg den nette sum av 2 kroner og 40 øre, eller 24 øre per mil. Det er tall revisoren din vil vite å sette pris på.

Den er også billigere i innkjøp enn flere andre scootere i samme klasse, vi kjørte blant annet 250-utgaven av Piaggios MP3 i fjor, og den koster f.eks. rundt 80.000 kroner.

Merk deg at vår modell var registrert som en lett motorsykkel. På grunn av litt krøll med norske veimyndigheter må du imidlertid per dags dato ha sertifikat for mellomklasse. Dette er noe vi håper blir rettet opp så snart som mulig, denne sykkelen fortjener nemlig en langt bredere kundegruppe. Scooteren kan selvsagt kjøres med passasjer, og har gode seter samt praktiske håndtak på bakparten. Lokket under baksetet har som nevnt selve ladekabelen, men gir deg i tillegg også plass til litt ekstra utstyr. Er du vant til scootere vil du imidlertid legge merke til at du ikke har noe ekstra rom til lagring av passasjerens hjelm, der dette rommet vanligvis befinner seg ligger nemlig batteriet.

Som du sikkert har skjønt likte vi scooteren godt, og hvis du har kort vei til jobben og ikke har planer om lange ferieturer på to hjul, så har vi ingen problemer med å anbefale den: Den er morsom å kjøre og miljøaspektet gir deg i tillegg god samvittighet.

Dette er likevel den første EL-scooteren vi tester, og det er vel neppe noen tvil om at utviklingen på dette området vil fortsette i rasende fart. Vectrixen leveres med en børsteløs likestrømsmotor og et Nikkel metallhydrid-batteri på 3,7 kWh . Hvorvidt denne batteriteknologien vil holde mål også framover vet vi altså lite om, så ha det i bakhodet.

Takk til MC Oslo for lån av demosykkel.

vectrix-fakta(PDF) (pdf 667 kB)

Faktabrosjyre kan lastes ned her: