TEST: Nav:Link 3500 - Norges billigste?

Til 800 kroner er det fristende å si løp og kjøp. Men stemmer det?

I likhet med prisene på flatTVer har også GPS-prisene begynt å gå riktig vei: De blir nemlig stadig billigere og billigere. For mens dagens desiderte toppmodell, TomTom Go 720 koster rundt 4.300, er det nå et hav av billige modeller å få kjøpt, og få - om noen - er billigere enn dagens testmodell.

LES OGSÅ:

Nav:Link 3500 modellen fra Jensen får du nemlig kjøpt til 800 kroner - en pris som gjør den høyaktuell for mange budsjettkjøpere. Spenningen var derfor stor når vi tok den med på vår vante testrute.

Oppdatert 09:45: Da vi sjekket prisen på Elkjøp.no på fredag kostet den 799, men irriterende nok har de nettopp satt opp prisen med hele 1.000 kroner til 1.799.- Men ikke fortvil: I følge vår kilde skal Lefdal ha TV-annonsering for denne GPSen i perioden 21/11 – 1/12, og da er prisen tilbake igjen på 799 kroner.

Førsteinntrykk.

Mens baksiden er i grå plast er frontdekselet i pianolakk, så plassert i bilen er dette definitivt ingenting å skamme seg over. Utseendemessig minner den mistenkelig mye på Medions GoPal-serie, men i følge Jensen Scandinavia bruker denne modellen i stedet software fra iGo.

GPSen leveres ellers med kart over de nordiske landene, har innebygget fotoboksvarsling og i pakken finner du som vanlig vindusfeste og billader. Til prisen er dette helt ok.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette liker vi.

Skjermen er på 3,5 tommer og selv om den ikke er så stor er den såpass lyssterk at den er lett å lese av når du kjører. Menyene er også relativt lettforståelige, blant annet er det svært enkelt å lagre hjemme- og jobb-adresse, søke etter gatenavn, og legge til egne interessepunkter. Dette forutsetter imidlertid at du bruker den medfølgende pekepinnen. Responsen på skjermen er nemlig ikke den beste, så bruker du fingertuppene dine skal du være meget stø på labben for å treffe nøyaktig der du skal.

Generelt er vi ikke så glad i GPSer som forutsetter bruk av pekepinner, men til denne prisen kan vi leve med dette. Vi gir også plusspoeng for at GPSen har lett tilgjengelige hjelpemenyer under de ulike innstilligsalternativene.

Dette er en GPS uten finesser som MP3-avspilling og bildevisning, og det tror vi faktisk har vært et smart trekk. Det gjør nemlig at enheten kun bruker kapasiteten sin til å vise veien, og det gjør den faktisk bra: Både beregning av ruter, og omberegning når du kjører utenom ruta, går nemlig kjapt. Stemmeveiledningen fungerer også bra, med tydelige angivelser.

På dette punktet har altså denne billig-GPSen ingenting å skamme seg over!

Et tips; siden skjermen er så liten blir oversiktsbildet litt lite. Det lønner seg derfor å zoome ut en gang på kartet (dette gjøres enkelt ved kun et trykk på skjermen), dette gir deg bedre oversikt over avkjøringene som kommer framover.

Dette liker vi ikke.

Det er dessverre ingen kjapp måte å stille inn lydnivået på, her må du først bla deg ned i flere undermenyer før du kommer til volumjusteringen. Det er riktignok en Mute-knapp i displayet, men ute i trafikken er det et minus at du ikke har kjapp tilgang til volumstyrken - i praksis vil du nemlig oppleve at lyden enten er alt for høy, eller litt for lav.

Heller ikke vindusfestet er noe å skryte av. For det første vibrerer det litt under kjøring, og i tillegg er det vanskelig å få det til å sitte på plass når frontruta er kald. I praksis betyr det at du, når du først har fått festet det ordentlig, bør la det stå på permanent - og bare ta med deg selve GPS-enheten når du forlater bilen.

Et større minus er at GPS-enheten ikke er glad i kulde. De to siste testdagene låste nemlig GPSen seg helt når vi slo den på om morgenen. For å få den igang igjen ble vi nødt til å soft-resette den, og selv om det var en rimelig grei prosess (du stikker en spiss gjenstand inn på siden, for å starte den på nytt) så er dette et svakhetstegn.

Det skal likevel nevnes at GPSen har vært helt stabil - når du først har fått den i gang, her er den altså mye bedre enn modellene vi har testet fra blant annet Mio.

Vår enhet ladet dessverre ikke via PCen når vi koblet til den medfølgende USB-kabelen, og når batteritiden er i underkant av to timer, betyr det at du alltid må kjøre rundt med billaderen på plass.

Konklusjon.

Til 800 kroner hos Lefdal (fra og med onsdag) setter denne GPSen en ny prisstandard, men hvorvidt du bør kjøpe den avhenger av bruken din.

Vi anbefaler den ikke til de som vil bruke GPSen mye, da vil den kjapt bli et lite irritasjonsmoment.

MEN: Tilhører du derimot den store gruppen som er på jakt etter en GPS du bare skal bruke av og til, ja da kan det godt hende at du kan leve med svakhetene nevnt ovenfor. Den vil nemlig få deg fram til målet, selv om det ikke går like smertefritt som på de dyrere modellene.

Valget er ditt :-)

Trykk her for å se ALLE våre GPS-tester!