TEST: Ford Focus kabriolet

Med kjøreglede fra Ford og design fra Pininfarina kan dette bli en vinner.

Med italienske linjer fra Pininfarina er denne coupè-kabrioleten den fineste Forden vi har sett på lenge, og basert på reaksjonene vi møtte på vår langtur er det flere som er enige med oss:

LES OGSÅ:

Focusen fikk nemlig betydelig oppmerksomhet fra nysgjerrige forbipasserende overalt hvor vi parkerte.

Trykk på de små bildene til venstre for store bilder fra testen!

Også på innsiden lar vi oss begeistre selv om interiøret ikke er av det mest nyskapende. For når bryterne og lampene er der du forventer å ha dem så er tross alt det meste gjort.
Både undertegnede og medpassasjeren opplevde for øvrig sitteposisjonen som god, og rattbetjeningen til cruisekontrollen og stereoanlegget gjorde at hendene sjelden beveget seg bort til midtkonsollen.

Vår modell hadde sorte skinnseter som utmerket seg med god sidestøtte, men synes du sort minner litt vel mye om Oslo Taxi kan vi trøste med at det er mange spenstige fargealternativer å velge mellom.

Fra tak til null tak på 29 sekunder

Det harde ståltaket bretter seg selv sammen på nøyaktig 29 sekunder, i praksis kan du altså ta av taket mens du står på rødt lys.

Ståltak er gull av flere grunner: Du slipper å tenke på tung snø om vinteren og ikke minst er levetiden mye lengre. For der stofftaket bør byttes hvert 10 år skal ståltaket holde livet ut.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men som ellers i livet; det er ikke gull alt som glimrer.

En ting er at ståltakets fysiske omfang stjeler mye av bagasjerommet. Men kanskje viktigst er at vekten på taket alene, og ikke minst de tre el-motorene som driver taket, øker vekten fra en standard Focus sedan med opp mot 200 kg. Dette punktet er viktig, fordi det spiller inn på hvilket motoralternativ du bør velge.

Trykk på de små bildene til venstre for store bilder fra testen!

På veien.

Vår modell hadde en 2-liters bensinmotor på 145 HK, som per dags dato det største motoralternativet. Som vår mann på lanseringskjøringen sa, er det imidlertid dieselmotoren på 136 hk du bør kjøpe. Ståltaket har nemlig gjort bilen såpass tung at 145-hesteren ikke yter chassiet rettferdighet.

Bensimotoren er rett og slett for treg å få opp til cruisingfart, noe som naturlig nok trekker ned helhetsinntrykket. Dette er spesielt synd ettersom Forden er så fast og fin i fisken når du presser den i svingene. Her er det altså ikke et gyngende karosseri som setter grensene, men den slappe motoren.

Trykk på de små bildene til venstre for store bilder fra testen!

Kaldt, vindsus og støy?

I en kabriolet skal du ikke sitte for høyt og blåse bort, du skal synke ned og cruise avgårde med et stort glis om munnen.

Og her klarer Focusen seg godt.

I løpet av vår testperiode kjørte vi med taket nede godt og vel 100 mil, og selv med temperaturer helt nede i 10 grader hadde vi det varmt og godt i begge førersetene - det var faktisk så behagelig at vi ikke engang trengte å aktivere hemoroidegrillen.

Dette er en klar indikasjon på at vindavviseren, som settes oppå baksetene, gjør en god jobb. Dessverre gjør den det også umulig å ta med passasjerer. Det, skal du likevel ikke ta så tungt. I praksis er det nemlig kun svært små barn eller de uten bein som vil orke å sitte lenge i baksetet uansett. Denne bilen er kort og godt for to personer.

Har du vinduene oppe er før øvrig vindsuset i norske fartsgrenser såpass lavt at du fint klarer å holde en vanlig samtale uten å skrike. For skifantastene må vi også nevne at det ikke er mulig å montere takstativ eller tre slalomskiene gjennom seteryggen. For oss er ikke dette noe stort minus: Enten står skiene på hytta allerede eller så leier vi jo bare utstyr når vi kommer fram – dette er uansett en sommerbil.

Trykk på de små bildene til venstre for store bilder fra testen!


Oppsummering.

Bortsett fra den tamme bensinmotoren likte vi Focusen godt, så er du på jakt etter en kabriolet med ståltak bør du definitivt teste den ut, men be da om dieselutgaven.

Standardutgaven til 371.700 oppleves som relativt godt utstyrt og hadde blant annet tosoners klimaanlegg. Testbilen var i tillegg utstyrt med navigasjon med 7-tommers touch-skjerm (19.600), parkeringssensor bak (4.600), oppvarmet frontrute (300) og foldbar vindskjerm (2.900).

Vi tar også med et par ord om den integrerte GPSen. Den gjør nemlig jobben helt greit, men etter å ha testet alt som er av selvstendige GPSer, er det bare å konstatere at også denne integrerte løsningen er sterkt overpriset. Er du på sparebluss bør du med andre ord heller kjøpe vår favoritt TomTom GO910 til 4.000 kroner, for så å bruke pengene du sparer på det obligatoriske ekstrautstyret parkeringssensor og vindskjerm.

Trykk på de små bildene til venstre for store bilder fra testen!