TEST: Amper Mini Cooper

Den råeste fabrikkproduserte Minien har nettopp kommet, og vi har prøvd moroklumpen.

Totalt blir det kun produsert 2000 stykker av råtassen Amper, eller John Cooper Works GP-Kit, som den også heter. Og tro oss, dette er så fjernt fra en matpakkebil det er mulig å komme.

LES OGSÅ:

De første tegnene på den iboende råskapen får du allerede når du nærmer deg bilen for første gang. På avstand vil den gigantiske hekk-spoileren være det første tegnet. Så vil du antagelig smile overbærende over luftinntaket i fronten. For dette er vel ikke nødvendig på en Mini?

Svaret er enkelt: Joda, det er det.

Og når du står ordentlig nærme kan du heller ikke unngå å legge merke til detaljer som de doble eksospottene og designlogoene. Det er imidlertid det store metallstaget som står der hvor baksetet egentlig er som fjerner enhver tvil: Dette er en fakbrikktrimmet råtassbil.

Trykk på lenkene til venstre for å se video fra turen!
Psst: Jo kjappere bredbånd du har, jo bedre kvalitet kan du velge.

Hardtrimmet fakta.

Ut av den lille 1.6-liters motoren har Mini-gjengen klart å skvise hele 218 hestekrefter. Den lille tassen gjør dermed 0 til 100-øvelsen på 6.5 sek, og er du så heldig at du er på en bane vil den heller ikke stoppe før den når 240 km/t.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Med så mange hestekrefter i en så liten motor sier det seg selv at dette blir en turtallsmaskin, og selv om maksimalt dreiemoment på 250 Nm nås ved 4500 omdreininger, må du altså dra bilen helt opp til 7100 omdreininger for å få skvise ut alle hestene. Det høres, for å si det pent.

Liten moroklump.

Tro oss. Dette er ikke bilen for vanlig kjøring, til det er den altfor stiv og altfor bråkete.

Det er blant annet et greit stereoanlegg ombord, men byr du bilen opp på dans kan du bare glemme å høre noe annet enn hvinet fra motoren og dekkene som forsøker å klore seg fast når du ligger sidelengs i svingene.

For alle som liker å omtale seg selv som hardgassende autofile vil det å gi jernet på svingete veier gi deg et større kick enn all verdens lykkepiller. Og det trengs, for på grunn av hestekreftavgiften havner prisen kjapt på rundt 440 000 kroner.

Vår miniprøvetur med DinSide Motor-sjef Stian Gihle kan derfor kort oppsummeres: Har du penger og liker å kjøre hardt? Løp og kjøp. Dette er grisemoro.

Har du derimot lyst til å føre en vanlig samtale med passasjerene dine og komme fram med hørselen i behold? Da bør du heller gå for en vanlig Mini. Moro får du det uansett.