Harley-Davidson Night Rod Special

For deg som er, eller vil late som du er, tøffere enn toget.

Årets Night Rod Special har økt fra 1130 til 1250 kubikk og yter nå 123 hestekrefter. Også den orange stripen på bak- og for-felgene er ny, og som i fjor vil det monstrøse bakdekket på 240 mm garantere lange blikk fra forbipasserende.

LES OGSÅ:

Den kanskje viktigste nyheten på 2008-modellene er at Night Roden nå også kan leveres med ABS-bremser. Utrolig nok var ingen av våre testsykler utstyrt med ABS-funksjonen på presseturen til Stockholm. Synd, for dette er en så viktig sikkerhetsmessig detalj at vi virkelig håper kundene velger den som tilvalg.

Harley lover forøvrig at ABS-bremsene skal være så godt integrert at de ikke ødelegger sykkelens gromme utseende. Et viktig punkt, for det er ingen tvil om at denne modellen har et utseende som tiltrekker seg enorm oppmerksomhet.

Trykk på play-knappen under for å se video av sykkelen:





Hvis du har problemer med å se videoen kan du laste ned din egen versjon her i MPEG 2-format:



Men hvordan er det å kjøre?

Motoren på Night Roden drar som et sinnsykt lokomotiv, og i motsetning til de andre Harley-modellene øker bare effekten på høyere turtall. Vi trekker også fram Brembo-bremsene, som kort foralt er de beste bremsene vi har vært borti på en Harley noengang.

Det enormt brede bakdekket kombinert med den lange akselavstanden gjør at sykkelen er stabil som et fjell så lenge du kjører rett fram.

Men for å få denne lokomotivfølelsen må du også ofre svingegenskapene. Er du for kjekkas på svingete småveier eller i tett bytrafikk vil du nemlig oppleve at Night Roden føles både stor og klumpete ut. Også den lave bakkeklaringen kombinert med de foranstående fothvilerne må nevnes, det skal nemlig svært lite nedlegg til før du skraper hælen i bakken. Akkurat det behøver jo ikke å være særlig dramatisk, men vi garanterer deg at du vil bli overrasket over hvor lite som egentlig skal til. Fat Boben er for eksempel langt enklere å håndtere på svingete vei og i lave hastigheter enn det Night Roden er, og for deg som ikke har så mye kjøreerfaring er antagelig en Fat Bob et bedre valg.

Dette innvirker naturlig nok også på kjøremønsteret: For selv om en Night Rod eier sikkert vil være kongen av stripa, forutsatt at den er noenlunde rett. Så vil svingegenskapene tvinge ham til å ta svingene i lav inngangshastighet, før han eller hun vrir rulla til bunns for å nyte det herlige motordraget når veien igjen åpner seg.

Moralen er enkel: Night Roden passer ikke for alle, men er du tøff nok vil du simpelthen elske den.