Harley-Davidson Fat Bob

PRØVEKJØRT: Det er en ny sheriff i byen, og navnet er Bob. Fat Bob.

Harley-Davidson sparte ikke på dukatene når 2008-kolleksjonen skulle presenteres, og fløy like godt inn MC-journalister fra hele Skandinavia til to dagers demokjøring i Stockholm med base på luksuriøse Vaxholms Hotell.

LES OGSÅ:

Ja, vi vet. Det er en helvetes jobb, men vi har altså ofret oss for din skyld ...

Kule lykter.

Fat Boben sto formelig og gliste til oss når vi kom ut av Harley-båten (ja – du leste riktig, se bildene lenger ned i venstremargen), for det er ikke til å legge skjul på at de to snasne frontlyktene hadde en nesten magisk tiltrekningskraft på undertegnede.

Og jeg tror ikke jeg er alene om den reaksjonen.

Etter en kjapp utspørring av kollegaer, gode venner og misunnelige fiender ser det nemlig ut til at Fat Bob også har appell utover den gamle og trofaste Harley-fansen. Spesielt tror vi at den har potensialet til å virke som fluepapir på den konstant voksende gruppen av nyskilte 50-åringer med fet lommebok. Vil du ha en sykkel som oser testosteron, men som samtidig er behagelig enkel å kjøre, ja, så er denne verdt å prøve ut.

Trykk på Play-knappen under for video:

Last ned Fat Bob - MPEG 4 (m4v 25 164 kB)


Hvis du har problemer med å spille av filen eller vil ha din egen kopi kan du også laste den ned i høyere kvalitet her:

Last ned Fat Bob - MPEG 2 (mpeg 92 130 kB)

Tommy-gun.

Den velkjente Harley-lyden til tross, det er ingen tvil om at dagens originalanlegg er av den strupte typen. Designmessig har de imidlertid gjort en kul vri på Fat Bob.

Den øvre delen av potta har nemlig tre Tommy-gun-riller, en fiffig detalj du vet dine skinnkledde venner vil misunne deg. (Se bildespesialen til venstre for detaljbilder)

Tøff utenpå, myk innvendig.

Men utseendet er heldigvis ikke alt, for etter å ha vekslet fram og tilbake mellom 10 ulike Harley-modeller var det alltid en fornøyelse å plante baken i setet på Fat Bob.

Sykkelen er nemlig langt mer lettkjørt enn vi hadde trodd.

For det første sitter du godt, selv om det til å begynne med er litt uvant å ha fothvilerne plassert såpass langt fremme. Speedometeret er plassert på tanken, og er ikke alltid like praktisk å se på når du kjører - men det antar vi vil være en vanesak. Tankmåleren er plassert til venstre for speedometeret, og selv om det er en stilig plassering er den omtrent umulig å se når du kjører. Nu vel, litt må man tross alt lide for skjønnheten...

Det 16-toms store bakhjulet passer for øvrig sykkelen perfekt. Det er nemlig stort nok til å se bra ut, men heldigvis ikke større enn at sykkelen forblir enkel å svinge med.

Motoren er også av den godlynte sorten, og selv om den er sterk på bunnen leverte den faktisk litt mer punch på toppen enn vi hadde forventet. Vi trekker også fram bremsene på Fat Bob, som oppleves som lettdoserte og med bra bitt.

Alt i alt var Fat Bob en svært fornøyelig opplevelse. Den ser fantastisk ut, er mer enn sterk nok til å gi deg en morsom kjøreopplevelse, samtidig som den er så lettkjørt at det blir lett å utnytte dens potensiale. Ikke verst, det, i vår bok.

Sjekk ut videoen øverst i saken, eller bla deg gjennom bildene som ligger i venstremargen.

Vil du lese mer om Fat Bob anbefaler vi forøvrig dommen fra våre kollegaer i MC24.