Foto: & videoist - Per Ervland
Foto: & videoist - Per ErvlandVis mer

GPS-TEST: Sony NV-U71 vs Beckers Ferrari Edition

Ulike å se på, men mistenkelig like i bruk.

Selv om GPSen fra Sony er stilren og elegant ser den urovekkende anonym ut ved siden av Beckers Ferrari Edition. Ferrari utgaven kommer nemlig i de tradisjonelle Ferrari-fargene skinnende rødt eller glinsende sort.

LES OGSÅ:

Det er ikke til å komme i fra at vi trengte litt tilvenning, men nå er det bare å konstatere at vi har stor sans for fargeklatten som definitivt liver opp dashbordet i de fleste biler.

NB: Trykk her for {{video}} eller bla deg gjennom bildespesialen til venstre for store bilder fra testturen. Alternativt får du store meny-bilder fra de to GPSene i denne store bildespesialen.

Fakta.

Begge modellene er godt utstyrt og har både billader og strømlader, sømløst Europa-kart levert ferdig installert på 2GB minnebrikke, samt TMC-antenne inkludert i pakken.

Når det gjelder tafse- og gadgetfaktor er det likevel ingen tvil om at Ferrarien scorer flest poeng.

Den har en større skjerm (4 tommer kontra Sonys 3,5), i tillegg til at den kan vise JPEG-bilder og spille av lydfiler (inkludert MP3 og WMA). Becker lar deg også lagre stemmekommandoer, som gjør at du slipper å taste unødig på GPSen når du skal til faste adresser. Du sier for eksempel bare «jobb» – så beregnes adressen automatisk. En morsom gimmick å vise fram når du skal rettferdiggjøre prisen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men la oss ikke bry deg med detaljer, det viktigste er jo hvordan GPSen fungerer i trafikken, og som du ser i denne {{video}}-en så imponerer begge på dette punktet.

Dette liker vi.

En god GPS vil ta deg fra A til B med færrest mulig tastetrykk, og dette klarer begge GPSene fint. Vi var på forhånd spesielt spent på Sonyen her, og det er en glede å konstatere at framgangen fra fjorårsmodellen er formidabel:

Den er kort fortalt både enklere og kjappere.

Som du ser i {{video}}-en bruker begge GPSene de samme kartdataene (Navteq). I tillegg jobber de også likt i praksis. Ferrari-modellen er kanskje hakket kjappere til å beregne ruter, men forskjellen er minimal.

Vi gir derfor begge GPSene full pott for at det er enkelt å søke, at rutene beregnes kjapt, og at de bruker kort tid på å kalibrere ny rute for deg når du presser dem i bytrafikken.

Dette liker vi ikke.

På begge GPSene savner vi blåtann-funksjonen som lar deg bruke GPSen som mobil-handsfree-løsning når du er på langtur.

Dette er spesielt spesielt synd ettersom de gode konkurrentene fra Medion, Novogo, samt vår GPS-favoritt fra TomTom, alle har dette inkludert.

Til tross for begge GPSene er enkle i bruk savner vi dedikerte volumknapper på rammen. Skal du endre lydnivået må du nemlig bruke den trykkfølsomme skjermen og det gjør at du bruker flere tastetrykk enn nødvendig. Vi er heller ikke begeistret for vindusfestene.

Vindusfestet på Sonyen er for eksempel så stort og klumpete at det er på grensen til umulig å få gjemt bort i hanskerommet. Vi gir likevel pluss for at det er enkelt å hekte selve GPSen av og på selve festet.

Her har nemlig Ferrari-GPSen en heller klønete løsning. For det første er selve festet stort, og i tillegg må du tre GPSen ned på selve vindusfestet. Dette er en pussig løsning vi ikke fant oss helt til rette med.

Konklusjon.

NV-U71 koster fra 3.100 hos billigste nettbutikk, mens Ferrari-utgaven av Becker koster 4.990. For deg på sparebudsjett er altså prisforskjellen drøy.

I bruk oppleves de nemlig som svært like, og spesielt navigasjonsmessig er det omtrent umulig å skille dem kvalitetsmessig. Det er altså ingen tvil om at Sony har gjort store framskritt fra forrige GPS-generasjon, og den framstår nå som et trygt og godt kjøp.

Beckers Ferrari Edition har på sin side langt høyere glam-faktor, og vi tar vel neppe noen råsjans når vi tror at disse GPSene vil tiltrekke seg vidt forskjellige kjøpere.

Med andre ord: Kjøp Ferrarien hvis du vil ha størst mulig skjerm og flere finesser, eller hold deg til Sonyen om du vil ha en ren navigeringsenhet til en lav pris.

Hovedsiden med alle GPS-testene finner du her.

Takk til Sony og Becker Nordic for lån av testprodukter.