GPS-TEST: Panasonic Strada

En av de flotteste GPSene vi har sett, men litt gruff trekker ned.

Med en imponerende stor skjerm på fem tommer omsluttet av pianolakk gjør Panasonic Strada CN-GP50N et svært godt førsteinntrykk.

LES OGSÅ:

Og utseendet er tydeligvis ikke alt, for i følge skrytebrosjyren skal Stadaen i tillegg være spekket med nyttige finesser.

Det måtte selvfølgelig prøves.

Dette liker vi.

Stradaen både ser og føles eksklusiv ut, og dette inntrykket forsterkes naturlig nok av den store og lyssterke skjermen som altså bryter med det som hittil har vært en tilnærmet bransjestandard på 4,3 tommer.

Vi har riktignok ikke glemt Camos-modellen på 7 tommer, men den er ingen match for Stradaen på nær sagt noen områder – så den forbigår vi i stillhet.

Trykk på de små bildene til venstre for STORE bilder av GPSen!

Den store skjermen er for øvrig med på å gjøre Stradaen enkel å bruke:

  • Det blir plass til mye informasjon i bildet uten at det virker rotete, samtidig som det er enkelt å treffe akkurat der du vil med pekefingeren. Det betyr at selv de som aldri har tatt i en GPS før kjapt vil føle seg hjemme.

Stradaen er likevel ikke spesielt rask til å beregne ruten, så her er det et forbedringspotensiale for framtidige modeller. Vi har likevel ikke trukket for det i denne runden, for når ruta først er aktivert – så oppdager den kjapt om du har kjørt feil, og selve re-rutingen er det ikke noe å si på: Den går nemlig like kjapt som hos konkurrentene i samme prisklasse.

I likhet med blant annet Blaupunkt-GPSene viser Stradaen også hvilken fil du bør ligge i på flerfeltsveier, en svært praktisk finesse for turisten når han kjører inn i en storby for aller første gang.

I motsetning til billig-GPSen vi testet forrige gang tåler også Stradaen å bli værende igjen i bilen over natta. Oppstarten om morgenen er også kjapp, selv om den kan bruke litt tid på å lokalisere satelittene.

Dette liker vi ikke.

Responsen når du trykker på skjermen er for treg. I praksis tar det akkurat litt for lang tid fra du trykker på skjermen til GPSen registrerer hvilken bokstav du har tastet inn, og resultatet blir ofte feiltasting.

Joda, det skal sies at dette er en vanesak, men vi synes likevel at det er unødvendig slurvete på en GPS i denne prisklassen.

Stradaen er også utstyrt med blåtann-funksjon slik at du kan bruke den som handsfree-enhet når du er ute på landeveien. Og det å ringe og ta imot anrop fungerer forsåvidt bra.

Men uansett hva skrytebrosjyren sier så klarer den dessverre ikke å kopiere over telefonlista fra mobilen din (og vi prøvde tre ulike mobiler her..). Resultatet er at du her må stoppe bilen for å finne fram telefonnummeret til den du skal ringe, noe som gjør at handsfree-muligheten mister litt av sin funksjon.

Vi er heller ikke begeistret for at det bare følger med billader og USB-kabel i pakken, en strømlader hadde vært kjekt å ha for hurtiglading, men her er altså det ekstrautstyr.

dingz_anbefales100
dingz_anbefales100 Vis mer

Konklusjon & oppsummering.

For deg som setter design i fokus bør valget være lett: Panasonic Strada har ikke bare den største skjermen, den har også det beste designet av alle de GPSene vi har testet i år.

Men prisen gjør at konkurransen er knallhard. 3.995 kroner plasserer den nemlig rett inn i den hardeste klassen, og der har vi fortsatt TomTom Go 720 som vårt førstevalg.

Panasonic Strada sniker seg likevel inn på en god andreplass foran Blaupunkts TravelPilot 5.3, og fortjener derfor betegnelsen anbefalt kjøp.

Her finner du alle GPS-testene