Foto: & video av Per Ervland
Foto: & video av Per ErvlandVis mer

GPS-TEST: Camos CN-770 på 7"

For deg som skal ha alt størst mulig er 7-tommers GPSen til Camos midt i blinken. Men ikke alt er 100%.

Skjermen på denne GPSen er enorm, og får selv 4-tommeren på vår GPS-favoritt fra TomTom til å se ut som en lilleputt.

LES OGSÅ:

Størrelsen er altså imponerende, men vi får ta det fra begynnelsen.

I pakken.

Startpakken til Camos inneholder selve GPS-enheten, og som du ser av bildene til venstre må antennen vippes opp. I tillegg får du med fjernkontroll, vindus- og dashbord-feste, videokabel som er praktisk hvis du har DVD-spiller i bilen, og den livsnødvendige strømadapteren til bruk i bilen.

Selve kartet over 27 europeiske land kommer ferdig installert på den 2 GB store minnebrikken, og det følger i tillegg med en back-up DVD.

Trykk på knappene til venstre her for å se videoen fra testen som viser Cameoens sterke og svake sider! Psst: Jo kjappere bredbånd, jo bedre kvalitet kan du velge.

Kanskje vel så interessant for de pengesterke er hva som ikke følger med i pakken, for Camosen har også en egen inngang for ryggekamera ? som skal aktiveres automatisk når du setter bilen i revers. Dette er imidlertid ekstrautstyr, og vi har ikke testet dette.

Dessverre mangler GPSen batteri, så Camosen vil kun fungere når du sitter i bilen med tenningen på, og dette er et klart savn i denne prisklassen. Om ikke annet så for å slippe å se strømledningen fra sigarettuttaket.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Stor GPS til stor bil.

At skjermen er gigantisk har vi allerede vært inne på, og det er ingen tvil om at denne GPSen vil se dum ut i en liten Minil. Vi tipper målgruppen vil være de som kjører store SUVer, gjerne fra USA.
Størrelsen gjør at selv du med de største pølseklypene vil klare å bruke touch-skjermen uten å taste alt for mye feil. Og her slipper du også å bruke pekepinne, som er en nødvendighet på så mange av de mindre konkurrentene.

En annen fordel er at selv nærsynte vil ha lett for å se hva som står på skjermen, for både gatenavn og kartpilene er lettleste og fine, under de rette lysforholdene vel og merke.

Minus.

For ikke alt er gull med stor skjerm. For det første er den ikke lyssterk nok. Selv med lysstyrken på maks blir det hele litt blasst (sjekk videoen og bildene til venstre), og selv om det er til å leve med på grå dager - blir dette irriterende når sola titter frem.

For det andre ser selve enheten litt gammel ut. Ja, vi vet at dette er pirk, men når Camosen koster mer enn alle de andre GPS-ene vi har testet, ja så forventer vi bedre design.

GPSen i bruk.

Siden det ikke er batteri på GPSen må all programmeringen skje i bilen med tenningen på. Start-tiden på GPSen blir derfor et viktig punkt, og her var ikke alltid Camosen like sterk. Spesielt om morgenen brukte den svært lang tid, det vil si opp mot fire minutter, bare på å lokalisere satelittene. Dette er irriterende, og noe du slipper på konkurrentene fra TomTom og Garmin som ligger nærmest i pris. Ved korte stopp går heldigvis lokaliseringen kjappere, men dette er uansett et svakt punkt.

Norsk meny og stemme er selvsagt på plass, og selve inntastingen av adresse og lagring av favoritter går helt greit. Camosen bruker software/kartdata fra NavTeq, noe som betyr at menysystemet og brukervennligheten omtrent er som på denne Dunlop-GPSen.

Som du ser av videoen til venstre (samme video i 3 størrelser, men med ulik kvalitet avhengig av hvor kjapp bredbåndslinje du har) er den altså grei i bruk, og selve beregningen av ruta går kjapt når du trykker på beregn-knappen.

Som vanlig på våre testturer kjører vi ofte utenfor den oppgitte ruten for å se hvordan GPSen fungerer når den stresses litt. I praksis tar det cirka 100 meter før Camosen oppdager at du har kjørt feil, men da beregnes ny rute ganske kjapt. Selv om det også her er et stykke opp til de beste i klassen så fungerer dette helt ok.

Som du ser av videoen lenger oppe til venstre var det imidlertid ikke alltid samsvar mellom stemmeinstruksjonene og kartet, og dette får naturlig nok trekk hos oss. I praksis var det stemmeinstruksjonene som ikke hang med, mens kartet viste riktig. Her blir du altså nødt til å se på skjermen i langt større grad enn på de dyrere modellene.

Konklusjon.

Størrelsen på skjermen er imponerende, men totalinntrykket svekkes av at skjermen er for lyssvak. Kartdataene virker heller ikke like overbevisende, og vi trekker for at det ikke er samsvar mellom stemmen og kartanvisningen.

Camosen tar deg sikkert fram til målet, men til tross for skjemen skjer det ikke i samme stil som på toppmodellene fra TomTom og Garmin, og når prisen i tillegg er på hele 9.500 blir den foreløpig for spesielt interesserte.

Har du derimot en gigantisk Jack Bauer-bil og uhorvelig mye penger bryr du deg selvsagt ikke om prislappen på hele 12.500, og investerer i ryggekameraet også. Det vil i hvert fall øke skrytefaktoren betraktelig.

Store bilder og video av GPSen i bruk får du øverst til venstre,
eller
trykk her for å gå til samlesiden over alle GPS-testene.

Norsk importør er TopGear.