GPS-TEST: Blaupunkt TravelPilot Lucca 5.3

Ny og oppdatert toppmodell fra Blaupunkt.

Ikke la deg avskrekke av det tungvinte produktnavnet «Blaupunkt TravelPilot Lucca 5.3», for dette er nemlig en god GPS, som både har stor skjerm og er godt utstyrt.

LES OGSÅ:

Fra 5.2 til 5.3.

Som tallkoden indikerer er 5.3-modellen etterfølgeren til 5.2-modellen vi testet i mai, og her er det de små forbedringene som teller, for noen store forskjeller finner vi ikke.

Dessverre er det fortsatt litt unødvendig rusk i maskineriet.

Dette liker vi.

Utseendet er fortsatt det samme, og bra er det - denne GPSen skiller seg nemlig tydelig fra sine mer anonyme konkurrenter - og det er det mange som liker.

TMC-mottager er integrert og det følger her også med antenne i pakken i tillegg til strømlader og billader.

Enheten kunne likevel godt vært tynnere, for med en dybde på 2,1 cm er den fortsatt tjukkere enn mange andre enheter, og dette merker du godt den dagen du skal putte den i hanskerommet. Dette forsterkes også av vindusfestet, som er unødig volumiøst.

Blaupunkt skryter forøvrig av at 5.3-modellen er kjappere enn forgjengeren, og spesielt under oppstarten må vi gi dem rett: Når du trykker på power-knappen starter den umiddelbart fra dvalen, og klarer i tillegg å lokalisere satelittene kjappere enn før. Dette er viktig i daglig bruk.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Skjermmenyene er lettleste og intuitive, men merk deg at Blaupunkt fortsatt sverger til to faste punkter på skjermen:

Du trykker altså nederst til venstre for å komme inn i de ulike kart-menyene, eller du trykker nederst til høyre for å komme inn til innstillingene. Poenget er at det først er når du har kommet ned til undermenyene at hele skjermen blir trykkfølsom. Systemet er litt uvant til å begynne med, men virker godt etter kort tids bruk. Vi gir også plusspoeng for de manuelle volumtastene helt nederst på GPSen.

Beregningen av ruter går kjapt og det har også blitt langt lettere å lagre egne favoritter / nøyaktig posisjon enn på forgjengeren. Dette er bra.

Også batteriet må nevnes. Blaupunkt oppgir selv 5 timer, og det stemmer bra med vår egen erfaring. Som på forrige modell kan du også her aktivere PIN-kode på GPSen, så selv om den drittsekken av en innbruddstyv ødelegger ruta di, så får han i hvertfall ikke glede av GPSen han stikker av med.

Som vanlig kan du vise JPG-bilder og spille av MP3-låter via minnekortet, og dette fungerer greit selv om vi ikke har vektlagt dette i testen.

Dette liker vi ikke.

Selv om selve ruteberegningen går kjapt kunne Blaupunkten vært enda kjappere til å oppdage at du har kjørt utenfor den opprinnelige ruten. Og når den først merker dette burde den beregnet ny rute basert på den veien du allerede er inne på. Blaupunkten vil nemlig aller helst at du snur og kommer inn igjen på den oppsatte ruta. Her er det altså rom for forbedringer.

Nytt på denne modellene er også blåtannfunksjonen, som lar deg bruke GPSen som en handsfree-enhet. Dette er et pluss, og vi hadde selv ingen problemer med bruke enheten med vår Nokia N80. For full pott her burde imidlertid Blaupunkten også kopiert over telefonlisten din fra mobilen, det gjør den altså ikke - og resultatet er at du a) må huske tallnummerne og b) at du heller ikke får opp navnet på den som ringer.

Konklusjon.

Vi liker Blaupunkten. Den har blitt litt bedre over hele linja sammenlignet med forrige modell, og det samtidig som veiledende pris har gått ned med 500 kroner, fra 4.990 til 4.490.

Dessverre har også konkurrentene i dette prissjiktet blitt bedre, og etter vår oppfatning når den fortsatt ikke opp til TomTom GO 720.

Her finner du ALLE GPS-testene!