GPS-TEST: Becker Traffic Assist Highspeed

Budsjettmodellen leverer varene til tross for et par skjønnhetsfeil.

Etter å ha gjort seg store og fete i utlandet har Beckers GPS-modeller begynt å bli aktuelle i Norge også. Dagens testmodell er den billigste modellen, nemlig «Traffic Assist Highspeed 7934», som koster 3.995 hos Beckernordic.

LES OGSÅ:

Fakta.

GPSen leveres med sømløst europakart (totalt 37 land) og du får selvsagt norsk tale. Skjermen er ikke på mer enn 3,5 tommer, samme størrelsen som Novogos nye, men mindre enn modellene fra Navigon og Medion. Både pris og ytelsesmessig er dette trekløveret forøvrig svært relevante konkurrenter for denne Becker-modellen, så vi kommer til å sammenligne med dem underveis.

Dette liker vi.

Til tross for at Becker-modellen mangler hurtigtaster på sidene, oppleves den som enkel i bruk. Dette skyldes hovedsakelig to ting:

Menysystemet er logisk oppbygd, samtidig som det er nedstrippet. Her får du ikke flere valg enn du trenger. Power-knappen er imidlertid viktig: Et enkelt trykk tar deg alltid et steg tilbake i menyhierarkiet, mens den slår seg av når du holder knappen inne.

Vi skulle selvsagt ønske at skjermen hadde vært større, men i likhet med Novogoen er skjermen såpass lyssterk at dette ikke oppleves som noe problem i praksis. Vi liker også at det holder med et enkelt tastetrykk på skjermen for å skifte mellom utvidet meny med flere valg og den helt enkle kartmenyen.

Vel ute i trafikken leverer også Becker-modellen varene. Det er enkelt å legge inn dataene og kalkuleringen går kjapt nok, selv om vi konstaterer at den er litt tregere til å beregne ny rute sammenlignet med de foran nevnte Novogo- og Medion -modellene. Skal vi pirke litt synes vi også at Becker-GPSen bruker litt for lang tid på å få deg til å snu, i stedet for å beregne en ny alternativ rute basert på den veien du allerede er inne på. Trofaste testlesere vil huske at dette også var tilfellet på Navigon TS7000T.

Du kan også bruke GPSen som MP3-spiller og bildeviser. Her er det verdt å merke seg at denne GPSen er en av få som også takler WMA-filer, greit å vite for deg som er MP3-entusiast.

Dette liker vi ikke.

Selv om GPSen alltid tok oss fram til riktig adresse, hendte det et par ganger at vi stusset over rutevalget. Et eksempel er at GPSen f.eks ville ha oss opp en svært bratt og gruslagt stikkvei vi aldri tidligere har blitt bedt om å kjøre. I luftlinje var det sikkert et smart trekk, men på norsk vinterføre endte vi likevel opp med å ta den litt lengre, men mye sikrere omveien.

Vi savner også vanlig strømlader i pakken. Billaderen klarer nemlig ikke å lade opp batteriet godt nok på småturer, og da blir det til at du alltid må kjøre med billaderen montert, noe som er et minus. Blåtann som muliggjør handsfree-funksjon er også et savn, og personlig ville vi heller hatt dette enn MP3 og bildevisningsmulighet.

Utseendet på GPSen er tøft og vi liker godt at den lar deg velge mellom blått og rødt lys på sidene når billaderen er i bruk. Dessverre er utseendet på selve kartet litt for grått og kjedelig, her har blant annet Novogo og Medion gjort en bedre jobb.

Det viktigste minuset på denne modellen er imidlertid at den mangler TMC. TMC gir deg altså mulighet til å få vei og føre-meldinger inn på GPSen når du kjører, og selv om systemet ennå ikke er i bruk i Norge, fungerer det som en drøm i de fleste andre EU-land. Den gode nyheten er at dette minuset heldigvis er enkelt å omgå.

Konklusjon.

De to største svakhetene er mangel av bluetooth og TMC. Vurderer du denne GPSen bør du derfor kjøpe modellen som heter Traffic Assist Highspeed II. Bortsett fra at den leveres med TMC-antenne og koster 200 kroner mer er den nemlig prikk lik. Det er det definitivt verdt når du skal på bilferie i utlandet.

Bortsett fra dette gjør nemlig Beckers budsjettmodell en grei jobb sammenlignet med konkurrentene fra Navigon, Novogo og Medion.

For deg som vil ha alt av finesser til en lav pris er fortsatt Medion-modellen vår favoritt, mens Novogoen tar andreplassen på høyest kulhetsfaktor. Dermed vil denne Becker-modellen konkurrere med Navigon-modellen, og der er det såpass lite som skiller at dine personlige preferanser bør bli avgjørende.

Klikk her for å se ALLE GPS-testene!